Jag kör en förenklad variant som inte är helt korrekt mattematiskt men jag tycker om det.
1 gång per år kollar vi på sonens totala tillgångar (veckopeng samt jul- och födelsedagspengar som han lagt undan).
Sedan kollar vi hur fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag har utvecklats under året och hur det skulle ha påverkat hans tillgångar om allt varit investerat i fonden. Sedan tar vi eller ger honom motsvarande belopp.
Spar i vårt namn men som är öronmärkta till honom (investerade)
Hans egna pengar
Vi pratar med honom att pengar kan “växa och ge blommor/frukt” om man sköter om dom men att pengarna emellanåt kan “må dåligt och se lite vissna ut” (trädgårdsmetaforer, vi odlar mycket i vår familj) så han vet att investeringar kan tappa i värde också. Han ser pengar och investerande på lång sikt. Jag har pratat mycket pengar med honom, speciellt gällande investeringar precis som min pappa gjorde med mig.
Att vi inte investerar hans pengar är för att han ska ha tillgång till dom och kunna använda dom hur han vill.
När vi har ett dåligt år diskuterar vi det. Han har dock stenkoll på hur tidigare år gott och då ser han att han sedan start ändå gått plus och det nöjer han sig med.
Ska tilläggas att hans veckopeng är 30kr så det är inga jättesummor vi pratar om.
Ser att jag i mitt första inlägg skrev “sonens totala tillgångar” och det är fel skrivet av mig. Korrekt hade varit att skriva “sonens totala tillgångar som han förfogar över på daglig basis” (hans sedlar och mynt). Jag ber om ursäkt för att jag virrade till det.
Har själv inte barn, men däremot syskonbarn. När äldsta fyllde år senast gav jag en slant och sa att antingen kan du använda pengarna här nu som du vill, eller så kan jag hjälpa dig att investera pengarna på börsen. Det senare var inte så intressant.
Däremot när det nyligen framkom att äldsta vill söka sitt första lilla extrajobb/sommarjobb, då passade jag på - ”Va bra! Då kan du placera dom pengarna, för du har ju stora möjligheter att bli ekonomiskt oberoende…” nånting sa jag. Då ville syskonbarnet genast överlämna sin ekonomi till mig att sköta men jag hjälper gärna till i stället, utifrån allt jag fått lära mig här
Tänker också på hur det var när en annan var barn/ung. Sparandet har jag alltid haft i blodet (och älskat), men däremot fick jag höra att månadspengen var till för att köpa godis och inte för att spara (trots att jag själv önskade det senare). Blev ifrågasatt om jag uttryckte att jag ville spara och blev till slut av med månadspengen, just för att jag ville spara och inte fick det… Så kan det gå när nya vuxna kommer in i barns liv och vill bestämma… men nu tar jag igen mina tidigare missade spar-år
Det går alltså att motivera barn och unga till både det ena och andra, jag tycker att det @Mig skrev i feb -22 låter helt fantastiskt
Jag och sonen på 9 har landat i att köra på lite olika sätt
Han har tre olika konton
ett Räntekonto
ett ungdomskonto med låg sparränta (1,8%), med kort kopplat till
ett konto på avanza där han kan spara i fonder eller aktier. Där han är förmånstagare
Ser hellre att han leker av sig lite och ser vad som händer med fonder och aktier över tid nu, med småpengar, än att göra en dyrköpt läxa som vuxen.
Halva hans veckopeng får han välja själv om det ska in på Avanza eller på räntekonto.
Halva läggs på hans ungdomskonto, som han kan använda när han köper lördagsgodis, köpa något annat eller spara till något i närtid.
På avanza har han två olika fonder samt några aktier, baserat på hans intressen och en för att han tyckte det lät roligt
Nu är det även så att hans aktier går sjukt bra!
Bara senaste månaden har de gått upp 35%
De har gått bra från första dagen mer eller mindre.
Vi går sedan igenom hans ekonomi en gång i månaden.
Skriver i ett vanligt rutigt kollegieblock.
Hans mål är att spara till ett körkort när han fyller 18år
Samt att kunna köpa en större fyrhjuling efter det.
Frågar man honom vad han önskar sig till sin 10års dag är svaret