jag har en del excel snurror där jag försöker dokumentera mitt “net worth” över tid, men jag har ett aktiebolag där jag även investerar överskottet på börsen via företagsägd kapitalförsäkring på Avanza.
Hur bör jag “normalisera” eller “nettofiera” mitt kapital i mitt AB till mitt privata “net-worth”?
Jag brukar förenklat räkna att jag kan ta ut bokfört eget kapital via lågbeskattad utdelning dvs 20% skatt. Så 0,8 x Eget kapital =net worth.
Sen kan ju verksamheten i sig, inventarier osv ha ett värde i vissa bolag. Samma sak att aktiekapitalet man startade med kan tas ut utan skatteeffekter vid avveckling men samtidigt kanske det finns avvecklingskostnadet osv. Men i sammanhanget är det här oftast småsummor i de flesta fåmansbolag om verksamheten är konsult och arbetsverktyget främst är en dator eller egna kroppen.
Ja det beror ju lite på hur stort Eget kapital man har.
Med dagens schablonutdelningsregler kan man ju få ut ca +320000kr/år vilket på 4 år ändå blir närmare 1,3miljoner så trädareglerna känns ju mest aktuella med större Eget kapital än så.
Ja det beror ju lite på hur stort Eget kapital man har.
Med dagens schablonutdelningsregler kan man ju få ut ca +320000kr/år vilket på 4 år ändå blir närmare 1,3miljoner så trädareglerna känns ju mest aktuella med större Eget kapital än så.
Har man mycket P-fonder så får man ju även göra en separat uträkning på de beroende på hur de skattas fram.
Glöm inte räkna med bolaget om det i sig är värt något. Är det bara en konsultlåda där bara du jobbar är väl fritt eget kapital rimligt men är det mer får du bestämma hur du ska värdera det.
För min del passade värderingen från allabolag rätt bra med det verkliga försäljningspriset när jag slutligen sålde