Hur resonera med 5 års investerings-horisont?

Hej!

Jag är utlandssvensk (bor och arbetar i Schweiz sedan ett gäng år, ej skattskyldig i Sverige, kan ej investera med svenska/utländska brokers då jag jobbar på bank) och kommer flytta hem till Sverige permanent om ca 5-6 år. Då Schweiz inte har någon skatt på kapitalvinster alls så kommer jag sälja av allt mitt fondinnehav här i god tid innan jag byter skattehemvist till Sverige.

Jag har i nuläget allt i diverse indexfonder med låga avgifter. Min fråga: Är det lönt att rumstera om i indexfond-strategin inför de här sista 5 åren, då det ju inte är så rysligt lång horisont? Sälja av lite pö om pö för att inte drabbas alltför hårt ifall marknaden är dålig när det är flyttdags? Byta till annat än indexfonder? Hur skulle ni resonerat?

Tack på förhand :slight_smile:

Hej.

Hur lång är din sparhorisont när du väl kommit till Sverige? Eller ska kapitalet kanske gå till en bostad?

1 gillning

När jag väl är i Sverige så är horisonten längre, typ 10-20 år minst (kommer ha så pass bra ekonomi att jag inte behöver arbeta alls, tack vare åren i Schweiz). Tänker mig att jag börjar på ny investeringskula här i Sverige då med t.ex Avanza, där jag redan har mina svenska tjänstepensioner. Bostaden i Sverige är redan inköpt och kommer vara helt skuldfri när det väl är dags att flytta.

Pga mitt jobb här i Schweiz så har jag restriktioner vad det gäller investeringar, får bara investera via en viss bank.. Men de har ju normalt utbud såklart, så lite möjligheter har jag ändå. :slight_smile:

1 gillning

Då så. Då bör du tänka som 15 år+ i sparhorisont. Så du kan hålla dina nuvarande fram tills du behöver sälja av inför flytten och sen ordna ISK och köpa nya produkter när du väl landat här. :blush:

Finns en bra lista på bra fonder här på RT och tips om hur du kan lägga upp en portfölj som passar dig.

6 gillningar

Jag håller med @Melwa . Din horisonts bryts inte bara för att du flyttar i vilket land du har fonderna, om tanken är att bara investera i liknande fonder igen direkt när du flyttat till Sverige. Så du har längre horisont än 5 år.

2 gillningar

Ah, nu förstår jag hur ni resonerar.

Då gör jag som jag redan tänkt och fortsätter i samma bana efter att pengarna bytt land. Tack för svaren. :slight_smile:

2 gillningar