Hej,
Jag är 24 år och bor i en hyresrätt med min flickvän. Flyttade ihop för 3 månader sedan och innan dess bodde jag i en bostadsrätt som jag nu hyr ut. Ska säljas under 2026 är tanken.
Min fundering är gällande sparhorisont och hur jag ska fortsätta. Idag har jag ~300 000 i Avanza där 280k ligger i fonder och investmentbolag. 20k buffert. Har amorterat ca 110k i bostadsrätten med som kommer ut när den säljs.
Tycker det är svårt det här med risk. Jag är ganska riskvillig och har en jäkla aptit att få igång pengamaskinen ordentligt. 10k i månaden minst ska jag fortsätta spara/investera.
Ambitionen för oss två är att köpa lägenhet eller hus om kanske 4-5-6 år, men jag börjar tänka lite på ifall jag antingen ska fortsätta putta in i fonderna och investmentbolagen eller om jag ska ta än mer/mindre risk med pengarna? Just den sparhorisonten är ju inte så lång men ändå värt att ha på börsen kanske så att (exempelvis beroende på hur det går på börsen) hälften kan ligga kvar och hälften gå in i lgh/hus?
Vill gärna ha era tankar om detta, vad tycker ni och vad hade ni gjort?
Tack på förhand!!