Förvaltaren behöver inte vikta om. Eftersom fonden äger marknadsvikt så minskar andelen av något bara det går ner relativt andra marknader.
Så “omviktning” sker utan något agerande från förvaltaren och utan handel.
Förvaltaren behöver inte vikta om. Eftersom fonden äger marknadsvikt så minskar andelen av något bara det går ner relativt andra marknader.
Så “omviktning” sker utan något agerande från förvaltaren och utan handel.
40% i sverige låter farligare :). Det du hör är det där bruset många rekommenderar att man helt enkelt ignorerar. Det är annorlunda denna gången? Ja… det är det varje gång.
Börsen kommer crasha. Idag, om en månad, om två år, om 8 år. Det kvittar när. Det är inte en bug, det är en inräknad del av planen. Om du har långsiktiga investeringar är crasher och perioder med stagnation bara positivt då det håller börsen billigare.
Den enda gången crasher är dåliga är vid en kort sparhorizont. Om du inte har en sparhorizont på minst 5 år (50% aktier) eller 10+år (100% aktier, utan att räkna buffert som man alltid borde ha) så har du troligen för stor andel av dina pengar på börsen.
Yay för den kommande crashen är annars svaret. När den än blir av.
Själv resonerar jag så att jag kör vidare på globalt index. Har läst att vissa tror på Europa framåt men det är väl en icke fråga med globalfond.
Om Europa blir en större ekonomi så kommer ju det reflekteras i fonder som Avanza Global automatiskt.
Sen är personliga värderingar annorlunda och då har jag valt bort emerging markets på grund av Kinas.
Men tänker inte ändra något på grund av Trump eller så, min sparhorisont är betydligt längre än de åren han kommer att sitta.
Du gamblar på att den världsordning som varit kommer att fortsätta. Jag har full respekt för det.
Just keep buying i en bred globalfond är bäst om vi vet att framtiden inte innebär krig med USA.
Om USA inte försöker annektera Canada som de säger sig vilja.
Om USA inte försöker annektera Grönland som de säger sig vilja.
Om Trump inte fryser alla Europeers tillgångar i USA (i aktier etc) tills Europa tvingas gå med på villkor i handelsavtal som Trump bestämmer.
I en fredlig regelbaserad världsordning är “just keep buying” i en bred globalfond bäst.
Men vi vet inte om världen kommer se ut så de närmaste 4 åren.
Blir det krig ska man inte ha sina pengar hos fienden.
Nedgången har varit så stor så har inget annat val än att sitta lugnt i båten. Hade nog velat checka ut och komma tillbaka om ev. något år då jag helt enkelt inte orkar med Trumps biljardspel med marknaden.
Menar du att Nato länderna i Europa ska kriga mot usa?
Justin Trudeau var med på toppmötet i Storbrittanien häromdagen eftersom Cannada behöver Europeiska alierade om USA försöker annektera Cannada, som Tump sagt att han vill. (Allt handlar inte om Ukraina).
Trump har sagt att Grönland ska bli amerikanskt vilket innebär att om Trump gör det han sagt så hamnar USA och Danmark i krig.
Danmark är med i försvarsaliansen Joint Expenditure Force (som Sverige oxå är med i) vilket innebär att de flesta nordeuropeiska länder hamnar i krig med USA om Trump gör vad han sagt.
Jag hoppas verkligen att jag har fel.
Okej, ja visst allt kan ju hända men personligen är jag inte orolig över det. Får hoppas att det lugnar sig.