Hej!
Jag har under ca 5 år tagit hand om mina gamla föräldrar i livets slutskede. Där har man ju lärt sig lite vad som borde gjorts i tidigare men nu är ju den tiden över. Har nu börjat fundera hur jag säkrar upp för mig själv så jag får det så bra som möjligt om nått skulle hända så att jag är oförmögen att fatta mina egna beslut. Har varken barn, fru eller sambo så jag måste ju lösa allt själv. Går tillbaka till gamla lumparminnen och tänker omfall.
Om jag:
Skadar mig allvarligt på jobbet
Ändra närmast anhörig till två gamla kompisar som jag haft hela livet, får de bara besked om att nått hänt tar de tag i det mest akuta, hund, hus, skogsfastighet och stuga så att de sakerna fungerar.
Skadar mig allvarligt utanför jobbet eller blir allvarligt akut sjuk
Tja vad kan man göra här ändra ICE kontakt i telefonen till samma kompisar, annars vet i fasen om nån ens får veta att man hamnat på sjukhus/lasarett . Vet av egen erfarenhet hur svårt det varit att ens få veta om ens föräldrar är inlagda eller inte och vars.
Skadar mig eller förvinner på jakt eller fritidäventyr
Börja skriva nån sorts färdmedelande ungefär vars man befinner sig och hur länge man tänkt vara borta, ananrs kan de ju dröja länge innan man ens saknas.
Dör plötsligt
Skriva nån instruktion hur jag vill ha det, vilket kanske inte är det viktigaste.
Saker att göra:
Skriva framtidsfullmakt,
Kan man göra det till 2 personer? borde vara samma kompisar, den är väl mest så de kan styra hur mina pengar skall kunna användas för att göra det så bar som möjlig för mig. vill inte haman i händerna på nån godtycklig god man.
Skriva testamente
Är väl 4 kompisar som jag idag känner skulle få pengarna plus lokala idrottsföreningar från min födelsort. De har ioch för sig sitt på det torra men de har ju egna barn också.
Skriva instruktioner
Vars nycklar till vapenskåp värdeskåp hus och stugor finns. lösenord till viktiga saker, kanske även bankonto nummer, vars fasen lägger man sånt
Kan man sätta förmånstagare på IPS/löneväxlad pension?
Vad skall man berätta redan nu för vännerna, jag har ju inga planer på att nått skall hända, men det vet man ju aldrig. Nån som har tankar om detta är det nått jag glömt tänkt fel eller övertänker jag?