Hur säljer jag bäst Lego?

Sommar och dags för att rensa lite hemma!

Barnen har en hel del Lego de inte är intresserade av längre. En del av det är ett par större byggsatser som för några år sedan kostade kanske 3000 kr styck. De är byggda men lekta med - saknas därför några delar som kommit bort och legofigurerna har jag inte koll på vilket som hör till vilket bygge. Alternativet att leta rätt på varje bit och förpacka fint i påsar vet jag inte riktigt om det finns, så hur säljer jag bäst “nästan kompletta” byggsatser?

• Ger upp och säljer per kg?
  • Hittar någon som hämtar det som det ser ut?
  • Skickar det ihopbyggt men icke-komplett?

Vilken plattform skulle ni rekommendera för att sälja på? Är ute efter “så smidigt som möjligt”, d.v.s hellre att någon kommer och “hämtar om två timmar” (bor i Stockholm) och själv paketerar om och säljer dyrt och komplett, än att få femtioelva frågor om skicket på instruktionerna.

Jag hade förvarat legot och sen gett det till era barnbarn. Legot behöver inte vara komplett heller.

5 gillningar

Känner en som har gjort det, det var via bricklink.com.
Det är dock mycket arbete i det om du ska sälja bit för bit, men det kan man tjäna bra på. Detta är dock inte för dig då du hellere vill ha allt eller inget(som jag förstod det på det du skrev).

Jag skulle dock rekommendera att behålla det(beroende på hur mycket det är). Kan vara du vill ha det när du får barnbarn, kan vara du har syskonbarn som är små och kommer över och kan leka med det.

1 gillning

Alla typer av leksaker som är i använt skick är värda väldigt lite. När man tittar på annonser ser man inte alltid detta eftersom många försöker ta ut tydliga överpriser. De annonser som har rätt pris säljer snabbt och är därför mindre synliga.

Jag är väldigt glad att min mamma behöll allt lego jag och mina syskon hade nu när jag precis fått barn

1 gillning

Har du kartonger? Har du byggbeskrivning? Har du kartong eller beskrivning så finns det ofta en QR-kod att klicka så kan man via att skaffa ett Lego-konto fylla på med de saknade bitarna och sedan automagiskt ha kompletta satser. Utan kartonger och och byggbeskrivning om du absolut måste sälja så är det kilo som gäller. En flyttkartong i förrådet med Lego tar inte massor med plats för senare generationer och kostar bra mycket mindre.

1 gillning

Tänker inte att barnen ska bli miljonärer, men har för ett par år sedan sålt lego för typ 80 kr/kg och bättre att det används än står i en källare i >20 år…

La upp 20-30 år gamla satser på Tradera och fick en tusenlapp för någon. De var använda men kompletta med kartong och manual. Tyckte bricklink gav en liten hint om vilka som kunde ge något.

1 gillning

Det är en individuell uppfattning. Har också sålt lego i tvåliters glassförpackningar. Tror allt Lego är mer värt att spara än mycket annat.

1 gillning