Jaja, det kan ju inte bli sämre……”
Det blir det oftast😂
Jaja, det kan ju inte bli sämre……”
Det blir det oftast😂
Jag lurar dessutom mig själv med tanken: ”Äsch, utdelningarna kommer ju hamna på LF Globalfond, det är ju bra…”
Det blir ju alltid minst en aktie som har gått ner kraftigt som jag vill se möjligheten i när utdelningen väl kommer ![]()
Det var ju inte en mening.
Går det, så går det.
Men forskningen tittar ju tiotals år bakåt! Man kan således absolut inte följa forskningen.
20 år sen sa forskningen att value funkar. Många började använda value som förmodligen inte längre funkade. Det finns tiotals faktorer som forskningen har hittat genom åren. Nu finns det nya studier som visar att ja, det kan finnas faktorer som överpresterar men dom gör det helt slumpmässigt och kortvarigt.
Indexfonder och marknadsviktad allokering ska alltid representera strategisk mediokritet som troligen kommer att vara den vinnande formeln för småspararna också framöver. Det har inget å göra med akademiska forskningen per se. Det är bara ett matematiskt faktum.
Jag håller faktiskt inte alls med. Index menar jag på är solitt förankrat och konceptet stammar från forskning.
Vad gäller faktorer som Value är det faktiskt inte så att det har förändrats speciellt de senaste 20 åren. Det finns goda skäl till att en del akademiker har kallat det hela för ett “factor zoo”. Förklaringsmodellerna för marknadsprissättning på faktorer har inte varit en enorm förändring mot den tidigare (som egentligen även den är en faktor modell) modellen med bara marknadspris. Helt enkelt så kan man se det som marknadspriset är den enda enskilda faktorn i en faktormodell med en enda faktor.
Detta anser jag är helt fel. Det är just att akademin visade att marknaden är väldigt effektiv och att det finns en statistisk stark koppling mellan risk och avkastning. Med EHM och CAPM (som modell med bara en faktor, marknaden) ger just marknadsviktat index som en punkt på effektiva fronten. Sen kommer vidareutvecklingar med faktormodell som förklarar den avvikelse som CAPM inte fixade att förklara som koppling mellan risk och avkastning. Tror rent marknadspris förklarar typ 70 % av framtida avkastning och FF3/fem faktor ligger norr om 90 % (inga exakta siffror). Marknadseffektivitet som koppling mellan risk och avkastning som grundbult finns genom all denna vidareutveckling av forskningen. Både före och efter man utvecklade faktormodeller med flera faktorer.
Detta är klart. Ha ett trevligt veckoslut!
Rysk roulette
Allt blir bra så länge inte jag är en del av ekvationen, set and forget!
strategic mediocrity
money printer go brrrrrr
https://twitter.com/RaoulGMI/status/1652291562070589440
Börja tidigt, investera mycket, låt vara länge.
Bygg inte hus på en sandig strand.
Man vet inte det man inte vet.
Sittfläsk och strategisk mediokricitet
Har formulerat min strategi som:
“Förvalta och utveckla familjens kapital genom gedigen egen kunskap samt att disciplinerat följa mina system och planer.”
Tycker det fungerat bra som ledstång när det stormar eller kommer upp nya idéer.
”Globalfond är ryggraden, Resten är guldkanten”
Min investeringsstrategi: ”Köp och behåll företag vars verksamhet och produkter du förstår på ett sätt som du tror att marknaden inte gör.”
Exempelvis: Om jag spelar mycket tv-spel så kommer jag kunna bedöma en beta från ett nystartat spelbolag på ett sätt som marknaden inte kan. De flesta kanske bara kan se att spelet tillhör en genré som är rätt populär just nu och för det finns mycket konkurrens, men jag kan bedöma spelet i grunden på ett sätt som de inte klarar av (typ, latencyn från klick till handling är 25 % lägre i detta spel än konkurrenterna och det gör all skillnad i världen) och jag kanske ser att företaget i fråga har revolutionerat genrén.
Visst, stora investmentbolag och fonder kan ha folk anställda som ska göra sådana här bedömningar, men jag tror inte de har rekryterat de mest joltiga cola-nördarna, och om de har det så tror jag inte att de vågar lite på dem fullt ut. Om den som i slutändan tar beslutet inte själv verkligen inser värdet med företaget så tror jag att de får svårt att investera fullt ut i det bara för att några personer de inte förstår sig på säger att det är bra skit.
Så, om jag upplever att jag förstår ett företag som jag tror att marknaden i stort inte gör så slår jag till, ofta helt utan att titta på saker såsom P/E-värde och liknande. Det enda jag håller utkik efter är om aktien är typ en meme-stock, alltså att den tradeas skyhögt trots att ingen egentligen tror på eller förstår verksamheten.
Sedan har jag väl ytterligare en investeringsstrategi antar jag: ”Ta rygg på andra investerare vars mentala kapacitet du grundligt bedömt genom områden som du kan.”
Exempelvis: Det finns många människor på YouTube som kastar investeringsråd omkring sig till höger och vänster (även om alla av juridiska anledningar säger att det inte handlar om investeringsråd). Jag kan oftast inte bedöma dessa råd i sig eftersom jag har rätt dålig koll på grundläggande företagsekonomi (jag skulle ha stränga problem att läsa en årsredovisning). Däremot kan jag bedöma vad en viss person säger inom andra områden där jag upplever att jag har koll. Om personen i fråga är vettig och drar intelligenta/korrekta slutsatser för område x, y och z (som jag kan) så drar jag slutsatsen att personen också vet vad den pratar om när det kommer till investeringar varpå jag tar rygg på denna. Det absolut flesta sorterar jag bort med hjälp av denna metod (många uttalar sig ju inte ens om något annat än investeringar vilket gör att jag inte har någon data att gå på), men några enstaka blir kvar.
Dessa två investeringsstrategier är vad jag har använt mig av sedan jag började investera för snart ett decennium sedan och jag är nöjd med utfallet. Det kan naturligtvis bero på tur också, men så länge det går bra och jag dessutom tycker att det är roligt så har jag svårt att se att jag skulle övergå helt till indexfonder. Jag föredrar också att ha rätt mycket högre risk än vad jag kan få i indexfonder, så det är något annat som talar emot. Det är mycket möjligt att jag kommer komma krypande till korset om några år när allt har skitit sig, men den dagen, den sorgen
![]()
Att kunna sova lugnt är viktigare än avkastning.
Jag vet vad jag borde göra, men gör tvärtom. ![]()