Man kan köpa champagne. Räksallad på helgerna till nybakade frukostbullar osv.
Men hur ger du ditt liv en guldkant?
Tar en semesterdag mitt i veckan och åker skidor med familjen och/eller några kompisar.
Besöker vingårdar där det ingår ganska omfattande provsmakning. Lite rund om fötterna brukar man bli men annars är det roligt.
Dricker Champagne och bor+äter på Åkerbladhs i Tällberg.
Äta finlunch med ett glas vin. Äta hotellfrukost (utan att bo över). Bägge dessa på vanlig vardag.
Sen är det också lite guldkant att sitta och jobba på nåt härligt ställe, tex lyxig hotellobby eller kungl biblioteket. Ytterligare en lyx är att slinka in och se nån intressant dokumentär på bio, ensam, på dagtid.
Det är nog att jag tar spontansemester ibland, när jag har någonting roligt planerat ![]()
Jag tillhör de som aldrig slutade unna mig musik på fysiska format.
Snus, kaffe och sovmornar
Det unnar jag mig också men det börjar bli svårt att hitta musik jag vill ha som jag inte redan har!
+1 på den. En riktigt god kopp kaffe i rätt läge kan göra en dag. ![]()
Det fick mig osökt att tänka på serien Twin Peaks och Dale Coopers råd till sheriff Truman - att unna sig något varje dag.
Bjuder hem vänner på middag.
Minst nån gång i månaden vill jag äta lättsaltade chips och dippa i smetana och en god finkornig rom, gärna tillsammans med finhackad rödlök och gräslök. Det är min lyx! Tröttnar aldrig på den kombon.
Annars unnar jag mig musik i form av lite LP-skivor då och då när jag hittar nåt jag gillar.
Men mestadels när jag tänker guldkant, så är det god mat (helst hemlagat) jag prioriterar.
Till detta är Spotify faktiskt bra.
Well… ![]()
![]()
![]()
(Tio tecken)
Svaret är allvarligt menat. Jag har själv utforskat diverse udda genrer med Spotify som verktyg. Chansen att hitta mer udda saker i fysiskt format (i Sverige alltså) är väl inte de bästa men ibland händer det.
Vi ska inte kidnappa tråden. Jag tror bara att storleken på våra skivsamlingar, och därmed grävdjupet, skiljer sig åt.
En riktigt bra (mörk och stark) öl är fin guldkant en vardagskväll också, exempelvis till vinylspisning.
Jag tror inte att du bräcker mig i skivsamlande. Det är det få som gör. Jag borde bestämt ha lagt till en ruta för det i tråden om beroenden.
Mitt problem är just nu att kombinationen av små barn och tidskrävande hobby inte är den bästa.
Helt okej isf. Olika genrer däremot och det påverkar algoritmen.
p.s. ~10000
Helt uppriktigt har jag ingen uppdaterad bild. Jag tappade räkningen någonstans runt 6-7000. Jag tror totalen kan ligga på 20.000 idag.
Jag samlar inte främst på dyra grejer och det påverkar. Möjligheten att låta det hela svämma över har varit mycket kopplad till det. Möjligheten att hantera sakerna fysiskt är ett större problem än kostnaden för nyinköp.
Ta sig tiden att laga ordentlig frukost buffé på helgen och äta i lugn och ro, det är guld. Brukar även testa nya och exotiska frukter även om det kan kosta en slant. Sist men inte minst, ost ![]()
![]()
Dricker mindre alkohol men mycket dyrare
Äter färsk fisk köpt hos fiskhandlaren
Flyger väldigt mycket mindre men i bättre klass
Bor på bättre hotell och oftare