Letade runt lite i andra trådar på forumet och hittade det här tipset:
Lekte runt lite med det i morse och importerade två senaste månadernas kreditkortsräkningar, den första fick jag manuellt kategorisera, men den andra var det mesta automatiskt kategoriserat.
Man kan generera alla möjliga olika rapporter utifrån datan sen, t.ex.
Bank och finans på 750 kronor avser räntan på ett lån.
Matvaror bas (vad jag klarar mig på näringsmässigt): 1 400 - 2 000 kronor.
Sparande: 1 130 kronor (sparkvot ca. 10 %)
Resterande utgifter (spenderas på det jag blir lycklig av, oftast restaurangbesök eller lyxigare matlagning: 4 709 - 5 309 kronor.
Kan tillägga för övrigt att jag är student som bor i bostadsrätt i storstad. Många av de fasta utgifterna är rabatterade på grund av att jag är student. Men jag har trots detta klurat ut ett sätt att leva ungefär lika ekonomiskt när jag påbörjar mitt riktiga arbetsliv så anser det ändå vara applicerbart på den bredare kretsen av svenska hushåll!
Två vuxna. Inga barn eller djur. Lägenhet på 61 kvm. Ej delad ekonomi.
Gemensamma: Avgift Brf (parkering, värme, brftillägg, bredband): 4008kr Lån: 2 800 kr Hemförsäkring: 130 kr El: 500-600 kr Mat: 5000-6000 kr. Alltid hemlagat. Endast mat från grunden med riktigt bra råvaror pga. intresse.
Totalt: ca. 13 500 kr.
/ 2 → ca. 6750 kr var.
Mina privata: A-kassa: 130 kr Streaming- och lagringstjänster: 204 kr. Telefon: 100 kr CSN: 617kr SL: 650 kr
Totalt: 1701 kr.
Så mina fasta utgifter varje månad är ca. 8 450 kr.
Min inkomst netto är 21 000 kr.
Resten används just nu mestadels till renovering och saker som behövs när man bygger upp ett hushåll tillsammans, men även lite kläder, hobbyutgifter och sparande får ta plats. Vi går efter citatet “buy it nice or buy it twice” så därav blir allting alltid lite dyrare men det vi köper är saker som vi verkligen uppskattar och planerar att behålla för en lång tid framöver. Vi spontanshoppar inte och gör alltid mycket research inför köp.
När renoveringen är över och lägenheten “klar” så ser jag fram emot att bygga upp min buffert igen.