Gränsvärdet är vad jag kan förstå 5000€ / 3år, så 1666€ / förälder / år borde det bli
Tack, Esko, för din kommentar 
Gränsvärdet är 4999€, ger jag 5000€ eller mer så betalas 8% (från nära släkting till arvinge) i gåvoskatt på den överstigande delen. Skattesatsen är progressiv. För gåvor från icke besläktade givare 19% - - OBS! undantaget: syskon får ge varandra gåvor men skattesatsen är 19%! 

Hej,
har stenkoll på mina utgifter via en Excel fil.
Det här är snittet för 01/2021 - 01/2022:
Barn: 1300kr
Boende: 6400kr
Elektronik/Prylar: 800kr
Hälsa/Hygien: 800kr
Kommunikation/Underhåll: 1000kr
Livsmedel: 3300kr
Nöje/Fritid: 600kr
Presenter: 400kr
Resa: 2700kr
Restaurant: 900kr
Transport: 400kr
Välgörenhet: 350kr
+Sparande
Landar på ca. 18/19.000kr för två vuxna + barn utan bil. Fixar allt med cykel/buss.
Vi har ca. 50.000kr netto, så goda marginaler för att spara och göra roliga saker.
Jag ser fram emot när jag också kan ha så höga “utgifter” som många här har (Sparandet räknas ju av de flesta som en utgift). I min familj är det bara jag som jobbar, vi har två barn och en liten hund.
Kostnad/månad
Försäkringar: 1381,8kr
Konsumtion: 6750kr
Löpande kostnader: 6938kr
Bil: 2254kr
Sparande: 2000kr
Givande: 700kr
Totalt: 20 024,7kr
Min inkomst + barnbidrag: 22 714kr
Ska bli skönt när vi får ytterligare in inkomst i familjen…
Sjukt bra jobbat! Man skulle ju kunna säga att du teoretiskt kan ha en sparkvot på över 30%
Lätt att bli lite “fartblind” när man läser om folks fantastiska förutsättningar i denna tråd.
Tänk vilken potentiell uppsida ni har!
Intressant läsning här.
Jag tycker det är sjukt svårt att få pengarna att räcka längre, försöker jämt se vad vi kan dra ned på känns det som. Vi har ändå hyfsad nettoinkomst på ca 65.000 kr/mån (+ barnbidrag) men tre barn hemma, hund, hus och bil äter ändå upp det mesta dessvärre:
Boendet slukar mest ca 14.000 kr/mån (amorterar ca 9.000)
Bil 4500 (svindyr diesel, vi kör inte varje dag)
Försäkringar 2500 kr (hus, hem, hund, barn, bil, liv…)
Mobilabonnemang familj 1400 kr (ink wifi)
Barnomsorg 2200 kr
Städ 1250
El 4000 (dyr vinter)
Sop/VA 650
Mat 8-9000
= ca 40’000
Mina privata utgifter:
Sparande Avanza 10.000
Fack/a-kassa 350
Träning 350
Tidningar/nyheter 150
Resor/nöjen har vi ingen separat kassa för (borde kanske ha) utan blir en löpande utgift från månad till månad, både gemensamma utgifter och egna. Samma sak med fix i hem o trädgård. Kläder köper vi sällan - mest Tradera, Sellpy, Marketplace
Detsamma med utrustning, skidor, cyklar, inredning osv. Säljer lika mkt som vi köper för.
Har som sagt svårt att se vad vi kan dra ner på.
Jag får det till 19000 kr/månad i sparande (inkl amortering) plus om din partner har ett eget sparande. Så du har knappast svårt att få pengarna att räcka. Men om du vill spara ännu mer så kanske du kan hitta något område som du kan dra ner på?
Ni skulle kunna städa själva oftare.
1400 för fem mobilabbonemang är 280 kr/st. Det är väldigt mycket pengar. Mitt abonnemang från Hallon kostar 99 kr/månad. Nu framgår det inte om det ingår mobiltelefoner i priset.
När jag hade hus kunde man spara rätt mycket på att byta till en mindre soptunna och/eller tömning mer sällan. Vi blev bättre på att sopsortera samt skaffade en kompost. Lyckades halvera soptaxan.
Just det, jag höll på att glömma. Som husägare kan det också finnas uppgraderingar som lönar sig över tid. Framförallt när det gäller värme, isolering och varmvatten. Värmepumpar, tilläggsisolering, snålspolande duschmunstycke osv. Där kan det handla om allt från att det lönar sig direkt upp till att det kan ta år eller årtionden att tjäna in. Allt som jag kunde tjäna tillbaka inom två år gjorde jag direkt. LED-lampor, snålspolande munstycken, tilläggsisolerade ett rum som hade läckande isolering, osv. Hittade också en oisolerad slang till vattenbrunnen som kostade 2000 kr om året att hålla frostfri. Såna grejer sparar pengar på sikt.
Ja, fel av mig att säga “få pengarna att räcka till” - men jag vill väl både spara en del och kunna spendera
. Tack för ditt svar och alla tips.
Städa själv har vi funderat på men med småbarn är det svårt att kompromissa bort. Tänker att det är en lyx vi får unna oss. Mobilabonnemanget är dyrt men där ingår en telefon på avbetalning, dock ändå dyrt. Ska se om det går att göra om på något sätt när det är avbetalat. Med obegränsad surf är man mer begränsad i billiga alternativ är mitt intryck.
Vi har satsat på luftvärmepump för att försöka få ner elpriset, även tätat om alla fönster o dörrar. LED borde vi byta ut, tack för tipset. Soptömning har vi varannan vecka (ett kärl) och där går inte att dra ner mer tror jag.
Nästa steg är att skaffa bättre avlönade jobb kanske…
Just nu är det kanske inte rätt tillfälle i livet att dra ner på sådant som gör att vardagen funkar?
Vad har ni för mål? Är det något särskilt ni vill spara till? Kanske är det rätt för er just nu att spara mindre?
Hur vill ni att livet ska kännas?
Vad vill ni ha mer av? Eller mindre?
Om ni verkligen vill spara mer så… följ varje kostnad noga under 1-3 månader. Ifrågasätt. Försök hitta alternativ med lägre kostnad.
Kanske kommer ni fram till att vissa områden vill ni dra in på så mycket det går, och andra vill ni lägga mer tid/pengar/energi på.
Jag hoppas ni kommer fram till vad som är viktigt för er.
Lycka till!

Försäkringar för 30 000 kr/år känns hiskligt dyrt men beror lite på vart man bor.
Vad vi betalar grovt,
3 000 helförsäkring bil 1
3 500 helförsäkring bil 2
1 500 barn 1
1 500 barn 2
5 000 villaförsäkring
1 000 katt
Typ 16 000 kr/år om jag inte glömt något.
Livförsäkring finns både i kollektivavtal samt via pensionsmyndigheten när man har små barn så är inte jätte viktigt,
Det var bra pris på villaförsäkringen.
Du kanske inte bor i Stockholm ?
Nej, bor ute i landet så blir billigare försäkring från det.
Gammal bild så absolut värdet stämmer inte men däremot trenden relativt bra.
Källa, Här är Sveriges billigaste hem- och villaförsäkring | SvD
Samma problem för fordon men nya undersökningar i detta fall,
Imponerande burnrate.
Vi ligger på drygt 53.000 /mån och amorterar inte.
Inget extraordinärt i siffrorna. Kanske minskar lite när barnen flyttar 
Lite detaljer
Bostad ink ränta, el, försäkring, buffert för renovering mm 14000
Mat 12000
Bil 3500
Aktiviter och semester 9000
Barnens kläder, SL, 2000
Telefon 500
Nöjen 2000
övrigt 3000
Fickpengar 7000
(hon 4000, han 3000)
Inkomster: en med eget AB (netto runt 50/mån) en deltidsarbetande ((netto drygt 30). Staten bidrar med barnbidrag och flerbarnstillägg.
Ungefär något åt detta hållet.
ca 2500kr avgift
ca 600kr räntor
ca 5 000kr mat
ca 1 000kr barnkostnader
ca 600kr el, uppvärmning vatten och annan drift
ca 2 000kr resor
ca 25 000kr sambo
Den här (någorlunda typiska) månaden.
kreditkort: 56 000kr
amortering + ränta: 3000kr + 100kr
el: 6600kr
Summa: 65 700kr
Vad köper man för 56k i månaden?!
Mat, kläder, avgifter till barnens aktiviteter, försäkringar, födelsedagspresenter, nytt batteri till bilen etc etc.
Dvs lite allt möjligt 
Har inte läst den här tråden tidigare (vad jag kommer ihåg…) men det du beskriver spöar vårt hushåll med hästlängder!! Själva hade vi utgifter på runt 33K per månad innan pandemin men sedan dess har hustrun slutat jobba och jag har jobbat hemma så idag ligger vi runt 27K. Dock exklusive bilbyte var 6:e år ungefär (runt 3,3K/mån) men samtidigt har vi fortfarande ett barn strax över 20 år boende hemma (dom äter t.ex extremt mycket…) så vi räknar med denna kostnad fortsatt om något/några år när jag själv slutar jobba och sonen flyttat.
Vi skulle absolut kunna dra ner på utgifterna om så behövdes, men med en familj på 5 (varav två är tonåringar), så är det ju ändå “bara” runt 10 000kr/person.
All respekt @Esko , det viktiga är att ha kontroll på situationen och känna trygghet i att veta vad man kan göra om det skulle behövas. Har inte varit med i communityn så länge men imponeras stort över hur bra koll de flesta här har och det känns befriande att det finns likasinnade “nördar”!
Ibland blir man annars ju lite orolig över vart samhället är på väg…