Hur ser er inredningspost ut?

0kr. Senast “snodde” jag en Kinnarps bokhylla av ek från jobbet. Idioterna ville hiva hyllan i brännbart. Säger en hel del om hur företagsekonomins fungerande i dag.

1 gillning

Blandat, vi valde att leta Ikeas Ektorp soffor och fåtöljer på blocket eftersom man kan tvätta klädsel i 60 grader och det finns nu klädsel att köpa. Vi la runt 3000 för tre soffor, två fåtöljer och två fotpallar.
Men sen kostade min kontorsstol nästan dubbla det.
Skrivbordet däremot köptes på blocket, det jag ville ha såldes inte nytt längre.

Liksom kläder så ser jag ett värde i att investera i kvalitetsprylar när det gäller hemmet. Givet ny bostad så har senaste månader hamnat på närmare 85tkr. Försöker så gott det går hitta begagnade kvalitetsprylar (eller auktion) men ibland skiljer det sig marginellt i pris och blir nyköp (också lite varför vi prioriterar kvalité och designklassiker). Ett axplock:

• Fårskinnsfåtölj, 25tkr
  • Kontorsstol, 5tkr
  • Säng, 30tkr
  • Soffa, 25tkr

Bott 10 år nu på samma ställe så blir inte så mycket pengar längre på inredning. Kanske lite nya kuddöverdrag, gardiner eller ljusstakar. Nån ny matta ibland.

Jag har sedan ett år tillbaka varit inne i en långsam renovering av hela huset. Standarden kommer att behållas, dvs inga uppgraderingar, förutom ny bänkskiva i sten i köket.
Vi gör det mesta själva, målar, bygger ny garderob etc, men ändå kostar det en hel del pengar. Förra året gick nog runt 70’, skulle uppskatta lika mycket i år.

Det blir inga nya möbler dock, men i allmänhet köper jag kvalitet och behåller förevigt. Tycker design och hantverksskicklighet spelar stor roll för trivseln hemma.

Sedan gillar jag lampor. Kanske ska jag byta ut den 20 år gamla plastlampan från Ikea i sovrummet? Hm…

Mvh Kroken

Sist inredde jag en 2a. Hade TV och hemelektronik, men inga möbler utöver säng.

Gick nog på 35-40. Tycker inte att jag köpt särskilt mycket.

Såhär i efterhand hade jag kunnat köpa begagnat, men hatar krångel och att kompromissa beroende på utbud.

Inredning är inte min grej, så använder saker tills de är uttjänta. Lägga tid eller energi på vilket porslin eller soffbord jag ska byta till härnäst låter som en mardröm.

Så min inredningspost är så nära 0 kr jag kan hålla den.

Vi valde att flytta med det vi hade från första lägenheten.

Sen började vi köpa i etapper, och bara när det var kampanjer. Men det vi har köpt kommer hålla många år framöver, då vi valt att lägga ut mer per möbel och köpa så kallad dansk design av hög kvalitet.

Tror man får komma över mentalt att det kostar och inreda, möbler måste man ha😊
Sen är bara frågan var man lägger gränsen :joy:

Jag köpte hus för ett antal år sedan. Där och då möblerade jag huset med en kombination av:

1. Mina tidigare möbler.
  2. Möbler som den tidigare ägaren lämnat kvar
  3. Saker som jag hittat gratis på Bjussa.se.
  4. Saker som jag bytt till mig i bytargruppen i Stockholm.

Jag möblerade alltså hela huset mer eller mindre gratis. Huset har tre våningar och är ganska stort.

När jag senare fått bättre ekonomi har vi renoverat olika rum och i samband med det uppgraderat inredningen. En del saker har jag behållit men merparten av det nya har varit begagnade möbler som jag ändå betalat något för. Vissa saker har jag köpt nya också. Det har då främst handlat om:

1. Sängar till familjen. Gästsängar går bra att hitta begagnade till låg kostnad.
  2. Mindre soffor. Sådana soffor som tar upp halva vardagsrummet går lätt att hitta begagnade till låg kostnad. Det finns mängder av dem.
  3. Komplettering av utemöbler
  4. Finare mattor
  5. Köksstolar
  6. Lampor

Det är överlag väldigt tydligt att det i vissa segment finns ett massivt överskott av begagnade grejer. Det finns helt enkelt ingen anledning att köpa dem nya. Utbudet av olika modeller är stort och priserna låga. I andra segment är det svårare. Ofta handlar det om mindre och nättare möbler som lätt får plats på många ställen och dessutom är av finare sort.

Mattor och konst uppfattar jag som svårt att köpa begagnat. Utbudet är hyggligt men prisbilden är ofta oklar.

Lampor är förvånansvärt svårt att köpa begagnade. Det verkar vara så att de lampor man har som är fina/moderna behåller man och det man säljer är främst tydligt omoderna saker. Blir de över kan se sparas. De tar inte så mycket plats.

Med barn med i bilden är det ofta olämpligt att köpa dyra fina saker i alltför kategorisk form. Man får räkna med repor, märken och annat. Det är så bra om saker går att byta ut på smidigt sätt.

2 gillningar