Hur ser ni på risken i min portfölj? 55 år och ca 4.2 Mkr att placera

Hej,

Som nykomling är det nu dags att formulera sitt första inlägg. Jag sitter och pillar med “portföljen” så här efter nyår. Jag funderar lite på hur andra ser på min risk. Är risken i den portfölj jag siktat in mig på hög eller låg?

Förutsättningar

Förutsättningarna är:

• Gift
  • 55 år
  • Bor i bostadsrätt belånad till 25 %
  • Inga barn i hushållet
  • Sammanlagd inkomst i hushållet ca. 95 kkr/mån (brutto)
  • Både jag och min fru har jobb i den offentliga sektorn
  • Nordea som huvudbank

Totalt belopp som tänkt att ligga i portföljen nedan är ~ 4,2 Mkr

Fördelning

Andel Fond
4 % Kontanter
12 % AMF Räntefond Lång
13 % Spiltan Räntefond Sverige
28 % DNB Global Indeks
14 % SPP Aktiefond Europa
13% SPP Sverige plus
14% SPP Emerging Markets SRI

Kommentarer:

• DNB Global Indeks - kändes som det bredaste och billigaste alternativet på Nordeas plattform. Fattar dock inte riktigt det där med fondens högre utdelningsskatt i Norge.
  • SPP Aktiefond Europa - Tycker om Europa. Är där jag bor och vill leva de kommande 30 åren - borde premieras!
  • SPP Sverige PLUS - Lite samma resonemang som Europa. Är dock optimistisk vad det gäller den svenska företagskulturen. Känns som en bred och billig fond som även inkluderar lite mindre företag.
  • SPP Emerging Markets - Inbillar mig att det är lite högre potential i denna delen av världen. Känns som en bred fond där inte bara jättar finns med

Målbilden är att det är jag själv (…och inte ekonomin) som skall avgöra om jag vill fortsätta jobba om ~ 7 år.

Hur ser ni andra på fördelningen och resonemanget utifrån de förutsättningar som är nämnda?

Tack för förhand för input.

Min spontana gissning är att Länsförsäkringar Global Indexnära är ett bättre globalfondsalternativ än DNB global index.

Jag tror Jan hade den en gång i tiden innan han bytte till LF Global indexnära. :slight_smile:

Så det är ingen dålig fond men LF Global indexnära är billigare. Det är jag helt säker på.

Kolla nyaste avsnittet på rika tillsammans på youtube. Bästa fonderna 2021

Och välkommen hit! :smile:

1 gillning

Ser ingen del guld i portföljen så det skulle kunna vara en sak att lägga till om du tror på mer MMT/QE/inflation framöver.

Hej,

Tycker storleken på SPP fonderna indikerar att du är ganska villig att ta risk, men att storleken på räntefonderna/kontanterna samtidigt indikerar att du inte är villig att ta risk. För att få en bättre riskjusterad avkastning så hade jag nog valt en mindre storlek på SPP fonderna och räntorna till fördel för DNB global fonden. Men kan så klart ha fel, inte gjort någon djupare analys på det hela.

Hej,
Tack för inputen. Jo, när jag såg siffrorna utskrivna så kändes det som att det vore vettigt att justera upp det globala lite. Jag vet inte om man kan se europadelarna som lite stabilare, men spontant så uppfattar jag det som att det finns en del “gamla” näringar i en europafond…vilket kanske skulle göra den lite mer trögrörlig.

Vad det gäller guld så har jag svårt att hitta något som jag uppfattar som tilltalande på Nordeas plattform. Vidare så lyssnade jag på något poddavsnitt där “Lysa-killen” var med och hade en fundering ikring varför de inte hade guld i sin portfölj. Jag tyckte då att han lät vettig.

Tack.

1 gillning

Hej
Jag skulle nog minska i Europa till fördel för Global, (då blir mitt val LF Global Index)
(I global så finns redan Europa).
Samt minska i Spiltans räntefond och även här en ökning i LF Global Index)
Eu 8%
Spiltan 7%
Global 40%
mvh håkan

Skyddar inte aktier mot inflation m.m. också?

Ibland och ibland inte :confused:

1965-1970 var den kumulativa inflationen 22% men börsen föll ändå.

Finns ju inget som garanterat skyddar mot inflation.

Men iom att du äger din bostad så har du ju redan en stor del av dina tillgångar i något som är relativt inflationsskyddat. Så jag tycker inte du behöver tänka för mycket på det.

Snubblade på en artikel som resonerar kring detta:

https://www.hussmanfunds.com/comment/mc201201/

The first casualty of rising inflation is market valuations. It’s only after valuations have been driven to historically normal or below-average levels that the positive effect of inflation on nominal cash flows dominates the negative impact on valuations. So yes, if inflation is rapid enough, the effect on nominal values can eventually dominate. But given present valuation extremes, that outcome would currently require the consumer price index to more than triple first.

The effect of inflation in boosting nominal stock market returns is more immediate if valuations begin at depressed levels, as they did in the early 1940’s. In contrast, the economy can sustain quite a bit of inflation without benefit to stocks if valuations begin at elevated levels, as they did in the early 1970’s. Regardless, when we examine the two 10-year periods having the highest trailing CPI inflation rates (the decades ending in March 1951 and September 1981), we find that the 10-year total return of the S&P 500 during those periods fell short of could have been projected simply based on prevailing valuations at the beginning of those periods.

Put simply, U.S. stocks have actually earned their reputation as “inflation hedges” in periods when inflation is falling, starting valuations are depressed, or both. Once valuations have been crushed, stocks recover lost ground – particularly once the rate of inflation has peaked and begins to normalize. The combination of depressed starting valuations and falling inflation is exactly what contributed to the enormous stock market returns during the disinflationary period between the early 1980’s and the 2000 bubble peak.

The current environment could not be further from that set of conditions.

Frågan är om portföljen motsvarar din lånedel på bostaden ? Om ja så får du nog öka risken lite om du hade tänkt att vara skuldfri när du slutar jobba.
Annars ser det bra ut tycker jag.
Det är en stor frihet att inte ha några lån på sitt boende då.

Slutade själv jobba vid 55 års ålder (nu 61) och skuldfri på våra boende.