Hej,
Som nykomling är det nu dags att formulera sitt första inlägg. Jag sitter och pillar med “portföljen” så här efter nyår. Jag funderar lite på hur andra ser på min risk. Är risken i den portfölj jag siktat in mig på hög eller låg?
Förutsättningar
Förutsättningarna är:
- Gift
- 55 år
- Bor i bostadsrätt belånad till 25 %
- Inga barn i hushållet
- Sammanlagd inkomst i hushållet ca. 95 kkr/mån (brutto)
- Både jag och min fru har jobb i den offentliga sektorn
- Nordea som huvudbank
Totalt belopp som tänkt att ligga i portföljen nedan är ~ 4,2 Mkr
Fördelning
Andel | Fond |
---|---|
4 % | Kontanter |
12 % | AMF Räntefond Lång |
13 % | Spiltan Räntefond Sverige |
28 % | DNB Global Indeks |
14 % | SPP Aktiefond Europa |
13% | SPP Sverige plus |
14% | SPP Emerging Markets SRI |
Kommentarer:
- DNB Global Indeks - kändes som det bredaste och billigaste alternativet på Nordeas plattform. Fattar dock inte riktigt det där med fondens högre utdelningsskatt i Norge.
- SPP Aktiefond Europa - Tycker om Europa. Är där jag bor och vill leva de kommande 30 åren - borde premieras!
- SPP Sverige PLUS - Lite samma resonemang som Europa. Är dock optimistisk vad det gäller den svenska företagskulturen. Känns som en bred och billig fond som även inkluderar lite mindre företag.
- SPP Emerging Markets - Inbillar mig att det är lite högre potential i denna delen av världen. Känns som en bred fond där inte bara jättar finns med
Målbilden är att det är jag själv (…och inte ekonomin) som skall avgöra om jag vill fortsätta jobba om ~ 7 år.
Hur ser ni andra på fördelningen och resonemanget utifrån de förutsättningar som är nämnda?
Tack för förhand för input.