Kille på 27 år som skulle behöva lite tips för att börja spara i aktier och fonder igen.
2021 köpte jag och min sambo en nyproducerad lägenhet där jag la in cirka 600k. Vid tillfället sålde jag alla mina aktier och fonder och sedan bara sparat på ett räntekonto.
Nu har jag sparat ihop runt 230k och allt ligger på ett sparkonto. Jag skulle nu vilja börja spara i fonder och aktier igen och tänkte börja med 100k för att ha 130k som en buffert. Låter det som en bra idé?
Sedan skulle jag gärna få tips om:
är det bra att köpa fonder & aktier för 100k på samma gång?
är det typ en global indexfond som gäller och typ investor B?
sparhorisont ~ 5-7 år (nästa stora köp blir väl hus)
In med det. Du gör som du vill, men jag tycker 130k i buffert när ni bor i en nyproducerad lägenhet är löjligt mycket. Har ni båda jobb så borde 30k räcka långt.
In med det bara, det är det rätta svaret om man pratar statistik och matematik. Sprid ut det äver några månader om nojjan att pricka en tillfällig topp är stor.
Globalindex är alltid bra. Investor är väl kul om du vill ha lite aktier.
Med så pass halvkort horisont ka det vara läge att fundera lite kring fördelningen. Det kan ju komma en nedgång om fem år, lagom till husköp. Men skissa då på handpenningsstorlek, vad ni tjänar under tiden fram dit etc.
Med det du skrivit här är informationen för knapphändig för att ge mer än ungefärliga råd.
Ja. Hur det än går kommer du att ångra dig. Går det ner och du gick all in kommer du ångra att du inte fördelade insatsen. Går det upp när du fördelade insatsen kommer du ångra att du inte gick all in…
Osv
Investor bara om du tycker att hålla på med aktier och utdelningar är roligt. Utvecklingen på investor är samma som indexfonder, fast risken att den inte är det i framtiden är betydligt högre än vad man kan förvänta av indexfonderna
Du kan spara genom att amortera. Gissar att ni säljer bostadsrätten när ni säljer huset. Det är ganska bra avkastning på amortering just nu. Du får dubbelt upp också genom värdestegringen på bostadsrätten.
Nja, Investor har slagit index nästan oavsett tidsperiod. Den högre risken har alltså betalt sig historiskt …även om historisk avkastning inte är någon garanti för framtida avkastning oavsett vilket instrument man investerar i.
Med det sagt, ska man köpa Investor så köp inte B-aktien. Köp den billigare A-aktien. Jag tycker absolut att man kan investera i både en global indexfond och krydda med Investor.
5-7 år är en svår horisont. Om sikter är mer åt 7 år hade jag personligen gått in med det mesta och trappat ned en bra tid innan det närmar sig.
Om du ska jämföra Investor med en indexfond behöver du dock inkludera utdelningarna.
Utvecklingen för Investor inklusive utdelningar är +608,3% om man går på din valda tidsperiod för LF Global Index. LF Global Index har under samma period gått +325,68%.