Halloj!
När jag och mitt ex gick isär så satt vi med en gemensam lägenhet, relativt nyköpt. Vi försökte sälja den i ett halvår men fick inga bud.
När vi köpte lägenheten var jag mer inkomststark och hon mer kapitalstark så hon gick in med 1 850 000 kr kontant och jag gick in med samma summa i lån, så vi ägde 50 50.
Eftersom vi inte fick den såld gjorde vi en deal. Jag betalade 1 miljon till henne genom ett höjt banklån på 800 000 och 200 000 i egna pengar. Detta eftersom det var vad min inkomst tillät vid tillfället, 48500 per månad.
Resterande 850 000 kr skall då återbetalas till henne med en månadsvis amortering på 3000 kr och skulden som återstår efter 5 år (september 2027) skall betalas som en klumpsumma och inflationsjusteras.
Nu lite över ett år senare har jag amorterat som en galning på det här. Jag har hållt amorteringstakten till henne men amorterat lite över 170 000 kr till banken sammanlagt. Jag har dessutom höjt min lön från 48500 till 57000 nyligen och har ett buffertspar på ca 100 000 kr som ligger på ett sparkonto med 4.1% ränta. Övriga investeringar ~50000 kr.
Så i dagsläget ser det ut såhär. Jag har en samlad skuld till ex och bank på 3 286 300 kr till bank och ex. Jag amorterar 10 500 kr per månad, 7500 till bank och 3000 kr till ex.
Lägenheten har ett amorteringsgrundande värde på 3 700 000 kr vilket innebär att jag max kan belåna 3 145 000 kr. Min lön gör att maxlån innan de blir restriktiva (4.5 * årsinkomst) är 3 078 000 kr. Det är en bit över 3 år sen vi köpte så en ny värdering är inte aktuell på 2 år.
Så om jag skulle nuka hela min buffert och aktiespar nu så skulle jag egentligen ha råd att betala tillbaka allt i sin helhet, men med räntorna som de är vill jag vänta lite. Känns dumt att stå helt barskrapad med över 3 miljoner i bolån som ensamstående.
Min tanke är att vänta till i december. Om jag håller min amorteringstakt och min spartakt (exkl. fonder) kommer jag då ha en samlad skuld på 3 181 300 kr och ett buffertspar på 142 655 kr. Mer än nog för att omfinansera och släcka skulden till exet, och jag är då klar på 2 år istället för 5 som vi kom överens om från början.
Hur hade ni gjort här? Är det värt att ta av bufferten för att få ner skuldkvoten till 450% av årsinkomst eller ska jag maxa banklånet så mycket det går? Hur ser bankerna på att höja bolån för att släcka privata skulder?
Det här är ju bara beräkningar i mina excelblock än så länge, jag har inte pratat med nån banktjänsteman om det, är det ens görbart?
Var ju tvungen att mörka det här för banken när jag ansökte om förra höjningen så de kanske inte blir så imponerade när jag säger att jag har en privatskuld på strax under millen. ![]()
Slänger upp en dump av min projektion för december. Räntan är också projicerad, har 4.74 nu.
Edit: Booli värderar lägenheten just nu till 3 910 000 kr och jag har en värdeindikation från mäklare på 4 400 000 kr från september 2022.