Hur ska jag övertala min dumsnåla pappa att köpa en snöslunga?

Är 23 år och hela mitt liv har vi aldrig haft en snöslunga även fast garageuppfarten kanske är cirka 12x6 meter stor. Sen en bit till in altaten som även den är 3x6 meter. Det är alltså en hel del att skotta. Speciellt när vi bor i Norrland med stora snömängder. Bara just nu när jag skriver detta är det snöstorm ute och väntas komma cirka 40-50cm snö.

Varje år är det samma gnäll om all denna snömängd och hur jobbigt det är att skotta. Har 3 systar och jag är ända killen så har alltid varit jag som varit tvungen att behöva gå ut och hjälpa till hur mycket jag än hatat det.

Och han är så jävulst dumsnål så han inte kan investera 10-15k i en hyffsat bra snöslunga som hade gjort allt detta så himla mycket lättare. Vet inte ens hur jag ska försöka övertyga honom. Alltid när det kommer på tal så är det nästan så han försöker byta samtalsämne så snabbt som möjligt.
Jag tror det är för att han vet att det kostar en del pengar som han är för snål för att betala. Även fast snöslungan förmodligen hade fungerat bra massor av vintrar framöver.

Han är som person väldigt snål generallt sett. Vi brukar kalla honom ‘‘lill-ove’’ från Solsidan. Köper alltid saker från mataffären som är rea pris på eller kort datum. Väljer alltid det billigaste märket även om det smakar 10ggr värre osv…

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till… Eftersom jag förmodligen kommer flytta ut snart också och då tänker jag fan inte åka hit varje gång det snöar och hjälpa honom när det är han själv som ska göra allt så himla mycket svårare än vad det behöver vara. Är det bara att ge upp och låta honom skylla sig själv?

Ska sägas också att VARENDA granne runtom oss och hela gatan har snöslungor. Nån fåtal gång brukar någon komma och hjälpa när det kommit extra mycket tung snö men det tycker jag nästan är pinsamt? Hade jag haft en granne som vägrat köpa snöslunga hade jag bara tänkt att den jäveln får skylla sig själv :joy:. Jag ska inte spendera pengar på en snöslunga bara för att gå och slunga på din tomt.

Har ni något bra argument man kan ge honom för att skaffa en snöslunga förutom det uppenbara? Eller ska man slanta upp från egen ficka bara så man slutar tänka på det?

Tacksam för alla svar som kan hjälpa min dumsnåla farsa.

2 gillningar

Kan ni inte göra en deal att få låna grannarnas?

Känns inte så ekonomiskt att alla har varsin

5 gillningar

Köp honom en slunga, de är billiga begagnade. Visar det sig att han inte vill använda den är det ju bara att kränga vidare. Tycker han om den har du gjort både hans och ditt liv bättre.

3 gillningar

Ge honom en i julklapp.

2 gillningar

sluta skotta varje gång, ta var fjärde gång, vilket gör att dina systrar och pappa alla får göra det. Kvinnor är ju inte direkt så svaga att dom inte kan skotta. Är det på den nivån skulle nog skottning vara bra för dom att göra…

Sluta bry dig om han och hans problem, låter lite som en mansbebis där familjen ska fixa hans problem. När du flyttat är det helt upp till honom att lösa problemet, kanske kommer snöslungan då när han inte kan använda dig längre.

1 gillning

När jag växte upp (också Norrland där det var ordentligt med snö) så ägde mina föräldrar en snöslunga tillsammans med grannen. Det är sällan man behöver använda den exakt samtidigt så det funkar fint. Kanske kan vara ett alternativ. Sen tar ju inte en snöslunga bort allt ”manuellt” skottande men det kan ju vara rätt så trevligt ibland med lite hederligt kroppsarbete. Vi blev också utskickade på snöskottningstjänst i barndomen.

Sen håller jag med den som sa att du inte behöver serva honom. Låt hans problem bli hans problem när du flyttar så får han väl hitta en lösning om han vill kunna komma ut på vintern. När man fortfarande bor hemma får man dock räkna med att hjälpa till med sånt här.

3 gillningar

Instämmer med detta. Och jag är även övertygad om att det är väldigt nyttigt för vår skärmberoende generation att gå ut och skotta snö och annat kroppsarbete. Jag är otroligt tacksam till mina föräldrar för att de lärde oss både att det var otroligt viktigt att röra på sig kontinuerligt i vardagen (inte bara 2-3 träningspass i veckan), och att det är minst lika nyttigt att ibland göra jobbiga och tråkiga saker. Det är en viktig del av att leva livet. Jag tror inte alls på den idag så populära livsfilosofin att man ska undvika allt som är lite jobbigt, tråkigt, tungt, etc. Psyket behöver också tränas upp i uthållighet.

2 gillningar

Ja jo det är ju ett alternativ men då ska man hålla på och komma överens om den deal och sånt också vilket jag inte pallar med för tillfället haha

1 gillning

Instämmer helt. Tror nog att pappa alltid varit lite hårdare mot mig och misstänker att han blev behandlad likadant av sin pappa. Minns många gånger att mina systar och han satt och pratade i köket och när jag kom så frågade han mig om jag kunde tömma diskmaskinen, typ sådana småsaker…Varför kunde han inte fråga mina syskon som han suttit och pratat med i flera minuter istället?

Min pappa är verkligen ingen skärmberoende människa. Han är mer av den äldre generationen som inte har facebook/instagram m.m. Han har även ett väldigt fysiskt jobb där han egentligen inte har behov av att skotta i en timme när han kommer hem.
Samma med mig så har jag ett jobb där jag rör mig hela dagarna och tränar 2-3 gånger i veckan så känner inget behov att behöva röra mig extra utöver det.

1 gillning

…och lite gubbigt så skulle jag även läggga till att om du är 23 bast och fortfarande bor med din far samtidigt som du jobbar, då är det lika mycket ditt (och andra vuxna hemmaboende arbetande syskon) ansvar att köpa en snöslunga om det anses behövas. Ta med eller sälj när du skaffar eget, eller lämna kvar.

Detta är under förutsättning att du tycker om honom. Om du känner annorlunda så är det ju bara släppa honom med besväret, det är ju hans val efter att du flyttat.

5 gillningar

Skramla ihop med syskonen och köp en vetja. Visst är kroppsarbete bra men inte när det kommit extrema mängder (bor själv i Norrland och hade jag behövt skotta manuellt det som kom idag hade jag hållit på hela helgen…)

1 gillning

Köp en själv. :+1:

Ta den med dig när du flyttar. :+1:

Om du flyttar. :wink::sunny::grin:

1 gillning

Ge bort i present?

Kan man inte långtidshyra den och på det sättet värva honom till att se hur bra det är? :thinking:

Det andra är att försöka vara “nyfiken” och ställa coachande frågor för att försöka lista ut vad den riktiga anlendingen till motståndet är.

2 gillningar

Har pappan dålig ekonomi?

Behöver pappan en snöslunga, när han har en son som skottar?

Hur skulle det påverka familjerelationer om du sa nej?
Kostnaden i dålig relation kanske är högre än priset för dig att köpa en (egen) begagnad slunga.

Familjerelationer är ofta svåra och inte alltid rättvisa, tyvärr.

Om du flyttar långt från fadern kanske det är värt att skotta några ggr till denna vinter och nästa år är det hans problem.

Med 4 barn så har jag all respekt för att din far behöver vara ekonomisk på gränsen till snål.

Vi var också 4 barn. Även om pappa hade en matbutik fick vi alltid äta det redan utgångna och om inget var utgånget så blev det alltid det billigaste :grinning:

Jag hade gjort en deal med grannen. Typ XX slungningar per vinter som klippkort åt din far och dig.

Ps: taskigt av syrrorna att inte hugga i. Hade inte varit ok hos oss.

2 gillningar

Köp en till honom du. Om han skänkte dig liv kan du gott skänka honom en snöslunga.

1 gillning

Var själv inte så pigg på att spendera pengar men var dock inte heller pigg på att skotta snö.
Löste detta genom att en sommar köpa en äldre robust Ariens från 80-talet som var i bra skick förutom icke fungerande motor. Hittade ny motor på nätet,dock med fler hästar än original (nu 12 totalt) vilket gör jobbet lite roligare. Måste dock undvika att sikta på fönster och grannar. Mycket enkelt att byta motor och jag vill minnas kostnaden hamnade runt 3k.