Hur ska jag tänka bil och renovering?

Hej,

Jag står inför ett gäng större utgifter och skulle gärna vilja höra era rationella tankar kring vad som kan tänkas vara de mest rimliga alternativen att gå vidare med. :v:t2:

Förutsättningarna är att detta pussel ska kunna hanteras med en budget på 600 tkr, gärna under. Sitter på en obelånad bostadsrätt som är marknadsvärderad till omkring 1,4 mkr och jag har inga lån i övrigt.

Utgift 1 - Bil
Leasingavtalet löper mot sitt slut och det står nu mellan tre alternativ:

1. förnya avtalet till en kostnad om ca 6000 kr/mån,

2. köpa loss bilen för omkring 250 000 kr kontant eller

3. köpa en annan bil för runt 150 000 kr kontant.

Min uppfattning är att det tredje alternativet är det mest rimliga utifrån ett ekonomiskt perspektiv, men farhågan förknippad med det alternativet är allt som kommer med ett bilköp på marknaden för begagnade bilar, för den oinsatte.

Det andra alternativet innebär en trygghet i.o.m. att denna bil är bekant och snällt körd av mig under leasingperioden med en mätarställning på under 3000 mil. Det första alternativet känns rent ekonomiskt sämst men innebär att kontanter kan fördelas till de utgiftsposter jag ska presentera nedan.

Utgift 2 - Köks- och badrumsrenovering
Lägenheten har ett skapligt renoveringsbehov och renoveringen förväntas leda till en förhöjd livskvalitet. Trots det makroekonomiska läget känns därmed åtgärderna befogade. Har inte startat någon typ av anbudsförfarande än men jag kan tänka mig att det kan kosta mellan 150-250 tkr per rum. Badrummet är på omkring 4-5 kvm och köket 7-8 kvm.

Så; min preliminära tanke är att välja alternativ 2 vad gäller bil och att dels finansiera renoveringen med ett bostadslån (kanske halva) som jag då tecknar med bostaden som säkerhet och att dels finansiera renoveringen kontant.

Finns det en annan, bättre optimal lösning med villkoret att utgifterna blir av? :money_mouth_face:

Har du de 600.000 kr eller ska de lånas? Hängde inte riktigt med på det.

När det gäller alternativ med bil så skulle jag säga - kolla med @Skogstomten som är den som absolut är bäst på det. Kolla hans hemsida där han erbjuder hjälp:

Spontant tänker jag att försök hålla bilen så låg som möjligt då jag tror att värdet av renoveringen komme ge mycket i livskvalitet.

1 gillning

De pengarna finns kontant, men tänkte att det kanske kan vara fördelaktigt att låna en delsumma på bostaden ändå? Med avdrag för renovering vid försäljning osv? Räntekostnaden för det lånet bör vara mer fördelaktigt än att exempelvis betala ränta via leasing, eller?

Tack för tips :star_struck:

Fattar inte riktigt. Du har 600000 kr i kontanter vilket också är din budget för renovering + bil. Men du ska ändå låna pengar till bil?

Nej, jag verkar vara väldigt otydlig. Det jag försöker beskriva är att betala bilen kontant och att delvis finansiera renoveringen genom att ta ett bostadslån på den icke-belånade bostaden, för att hålla kvar en del kontanter och därmed inte behöva göra av med 600 k i ett svep (utan lån).

Min fråga är alltså om detta vore klokt eller om man under inga omständigheter ska fundera på att ta ett lån just nu och att det därmed är klokare att finansiera allt med kontanter…? Ett bostadslån på 100-200 tkr för renovering som dessutom blir avdragsgillt vid försäljningen verkar fördelaktigare än att finansiera allt med egna kontanter, men jag kanske tänker helt fel här?

1 gillning

Om du ska låna upp på bostaden bör du nog låna upp allt med tanke på att 600K nästan är lite i underkant för att bli en attraktiv bolånekund.

Banker administrerar ogärna nya lån på ett par hundra tusen. Så räntan skulle ironiskt nog bli sämre på hela lånet för en mindre summa, jämfört med om du bestämmer dig för att låna upp allt du behöver.

Jag hade för övrigt lånat upp till allt om det är möjligt. Ränteavdraget är förmånligt som du säger och du har säkert långsiktiga mål du kan nå på andra sätt med pengarna du har.

1 gillning

Den bil som gett mig det största leendet var en Ford Ka inköpt för 2000 kr. Den fick leva lite till. Var kul att köra, behövde ingen försäkring och dog efter ett par år.

Så klart att det kan finnas specialbehov som kombi, dragvikt och så men att tävla i penisförlängning blir ingen lycklig av.

Nu kör jag en Avensis 2012 som gått 20000 mil. Funkar bra.