Hur ska jag tänka som förstagångsköpare?

Hej! Står inför valet att köpa min första BR i Stockholm. Sålt av majoriteten av mina fonder och lagt in allt i bankkonton med ränta där pengarna väntar på framtida bostadsköp (och nu äts upp av inflation). Är singel, har 2.5M i eget kapital, inkomst på 37k efter skatt. Min nuvarande bostadssituation är inte särskilt bra men jag ”klarar mig” men måste ha nytt inom 1 år.

Men jag är lite rädd just nu för bostadsmarknaden. Tidigare funderade jag på att köpa en central stor 2:a vilket skulle resultera i ett större lån. Men då bostadsmarknaden känns riskabel just nu med ökande räntor och sannolikt minskade priser funderar jag på ifall jag borde köpa en 1:a, ta liter lån och amortera kraftigt. Det skulle iaf lösa min nuvarande bostadssituation kortsiktigt till mindre risk.

Hur skulle ni tänka? Är ett så stort val med hög risk så tar gärna emot tankar och tips.

1 gillning

Vad menar du med större lån? Med den summan som du har så kan du låna upp till 8 millioner, är det den storleken på “stor”?

Vad menar du med att amortera kraftigt? Är ditt mål att bli fri från lån?

Bostadsmarknaden i Stockholm är alltid läskig och orimligt prissatt. Alltid! Du har dock en väldigt stark situation i och med att du har så mycket pengar till kontantinsats.

Det man kan tänka är att oavsett marknadssituation kommer en bra central lägenhet vara eftertraktad av många. De kunderna är normalt köpstarka och har yrken där de sitter relativt tryggt i båten oavsett konjunktur.

Sen kan man fundera och räkna på räntor och komma fram till en kostnad du är bekväm med. Det får man ställa mot vad du helst vill ha och hitta en bra lösning. Är det viktigast med extra yta, centralt läge, balkong, sekelskifte eller något annat? Mitt tips för att behålla värdet till max är att inte välja något som nu är lite billigare pga udda objekt. Dessa kan vara något mer svårsålda vid en marknadsnedgång. Men samtidigt vara klartänkt kring vad som står i din makt att ändra och vad som inte gör det.

Håller helt med.

Köp något som många vill ha. Om du vill bo utanför stan så leta i populära närförorter men ju längre ut du kommer desto färre konkurrerande spekulanter.

Tack för tips! Har så dålig koll på det här men håller på och lär mig. För mig är centralt läge viktigast, speciellt som singel känner jag. Då ska jag ha i tankarna att det kanske inte är det bästa att köpa mindre bara för mindre lån, utan att gå för något mer attraktivt kan vara lika säkert. Det är just det att man blir rädd för en potentiellt dipp väldigt snart nu när räntorna ska upp. Som förstagångsköpare vore det så sorgligt att pricka toppen med ett stor lån (tänker jag iaf).

Betala dock inte för något du inte behöver, tex balkong, kakelugn mm. Det gäller att hitta sweetspot:en mellan ens egna önskemål och vad man behöver betala för dem. :wink:

Centralt läge kan behöva brytas ner mer i detalj. Vad betyder det? Gångavstånd överallt eller vad som helst innanför tullarna? Kolla slutpriserna på hemnet för olika delar och gator av staden. Ligger det något mer off är det ofta lite billigare. Men inte alltid. Tex är Vasastan något dyrare än Norrmalm, vilket är lite ointuitivt. Du kan därför få en smula mer för pengarna tex runt Johannes kyrka än precis vid Odenplan. Där får man väga vad som är viktigast.

1 gillning

Se till att du köper ett objekt som du klarar av kostnadsmässigt, även om räntan går upp. Se till att objektet klarar av ändrad familjesituation. Sedan är det bara att sitta still i båten och låta oron i marknaden gå över. Om det blir en dipp så kommer priset gå upp igen om några år. Värdet på ett objekt är ju bara intressant när man skall sälja, köpa och eventuellt belåna.

Var kommer 8mkr ifrån? Inkomsten kommer sätta stopp vid 3,5-4 mkr i lån i en kalp-kalkyl. Men också mycket pengar såklart.