Jag har nyligen hittat till RT samt forumet och uppskattar all information och erfarenhet ni bidrar med. Jag tycker allt låter jätte sunt men är osäker om hur jag själv ska lägga upp mitt sparande och skulle uppskatta era inputs och tips!
Som titeln lyder så kommer jag troligtvis ha en karriär inom ishockey på hög nivå som är väldigt högavlönad under karriären men som avslutas gissningsvis och mycket tur vid 35-års ålder. Undrar hur ni tycker man borde lägga upp sparandet? Om man ska spara mycket i “tillväxthinken“ och fonder eller spara mera på bankkonto med bra ränta. Är ju väldigt osäker till när jag tänker köpa boende m.m men skulle gissa någonstans efter karriären.
Känns som pengarna gör mycket nytta på börsen speciellt så här tidigt men kommer behöva mycket pengar då snart om jag ska köpa boende. Jag gissar lite men eftersom min “löntrappa” kommer se annorlunda ut från normen så kommer det blir svårare att låna stora belopp det vill säga lägga ut mera i en kontantinsats, samt att min inkomst efter karriären kommer vara betydligt lägre. Samt att pensionen kommer jag behöva spara ihop till mer själv då?
Är bara intresserad av att höra vad ni hade gjort om ni var 20år med en idrottskarriär framför er?
Välkommen till forumet och sjukt grattis att fundera på dessa frågor redan nu.
Det hänger faktiskt en del NHL-spelare i communityn och jag kan sätta dig i kontakt med en av dem via DM om du vill.
Sedan skulle jag även rekommendera dig att ta kontakt med @EvidaPer som är jobbar med några av dessa spelare och framförallt är jätteduktig på skatter mellan länder - något du sannolikt kommer råka utför om du lämnar Sverige. Framförallt är det många banker som inte vill ta i US-persons och den organisationen som tyvärr säljer in sig till hockeyproffs är direkt dåligt.
I övrigt gäller exakt samma principer för ett bra sparande som om man inte är idrottsman (förutom att ni ju får ta ut er tjänstepension redan i 40-års åldern jämfört med oss andra dödliga).
Innan vi kollar på hur du ska lägga upp dina investeringar skulle jag vilja fråga dig om något annat.
Om du inte pensionerar dig tidigt så har du kanske 35 år kvar som arbetsför innan allmänna pensionen startar. Vad kan du göra kommande 15 åren för att se till att du har en karriär efter din hockeykarriär?
En av de viktigaste sakerna vi har är våran humankapital och du kommer ha ca. 35 år till efter hockeyn där du kan dra in en inkomst.
Då jag via communityn varit i kontakt med en del av dessa, så brukar det vara ett icke-problem. Särskilt om man sparar och investerar en del av sina löneinkomster klokt.
En kompis i @amex situation fast 15 år längre fram beskrev sin vardag efter karriären:
Lämnar barnen på förskola / skola
Går och tränar vid 09.00… tränar till 13.00
Dags för lunch
Lite mejl
Sedan dags att hämta barnen igen
Jag som siktar på 3 timmars träning i veckan höll på att dö. Detta är alltså EFTER hans karriär.
Det hemska är att det finns folk som erbjuder detta på riktigt och ska ha andel av spelarnas lön. Helt sjukt när jag fick höra hur det går till. Sjukt många som försöker sko sig på duktiga idrottare som “inte är intresserade av pengar”.
Visst många kommer ha löner på 100-300k per månad efter rookie-perioden, men den lönen är ju inte garanterad. Finns mycket som kan hända. Man kan bli petad, råka ut för skador etc. Kan ju inte var dåligt att tänka på vad som händer efter hockeyn.
Men visst, får man en genomsnittlig eller bättre karriär och inte bränner pengarna så kan man pensionera sig direkt efter hockeyn.
Du glömde skriva att man ska akta sig för flickorna när man bli känd och tjänar massa med miljoner. Lätt hänt att det kostar mer än vad det smakar i efterhand . Det är på fullaste allvar skrivet . Många är ute efter de rika och kända.
Håller med, som Jan var inne på finns det mycket tid i vardagen då jag inte har så mycket ansvar utöver mig själv. Har funderat på att börja plugga distans då jag har så mycket fritid för att vara redo till efter karriären. Är väldigt rastlös så svårt att se mig själv bara rulla tummarna hemma.
Lycka till med karriären och håll oss gärna uppdaterade.
Men just nu skulle jag försöka:
Komma igång med ett bra och brett sparande (enligt samma principer som vanligt)
Men inte spara för mycket för att ha flexibilitet att anpassa sig, t.ex. kunna köpa bostad om du behöver flytta.
Öka ditt humankapital - antingen genom plugg men också genom att bli bättre på ditt yrke.
Ofta är en kombo det bästa. Det viktigaste är att när du börjar tjäna pengar att inte dras med i hetsen med de andra och framförallt investera klokt enligt principerna här. Alla kommer jaga dig med förslag på “bra” investeringar och försöka ta del av din inkomst.