Hur ska man som konsult debitera för tjänsteresa?

Jag har efter flera år som fastanställd startat eget AB och min förra arbetsgivare bad mig att stanna kvar som konsult på heltid. Jag debiterar nu för per arbetad timme, brukar bli mellan 167-180h/mån.

Nu har de bett mig åka på tjänsteresa till annan stad för att hålla en utbildning. Då är min fråga hur man bör debitera för detta? Jag reser på söndag eftermiddag för att hålla utbildning mån & tisdag innan jag reser hem på eftermiddagen tisdag, resväg ca 7h.

Det måste väl bero på hur ert avtal är skrivet? Är man fristående så skulle jag se det som att du knappast kan göra arbete åt nå’n annan när du sitter i bilen på arbetstid. Men eftersom du verkar arbeta där exklusivt får du väl ta ett snack med företaget som köper dina tjänster om vad de tycker är rimligt när de nu vill att du far iväg på konsultuppdrag.

(Sagt av en helt utan erfarenhet i branschen.)

2 gillningar

På större konsultbolag jag varit på så har man först räknat arbetstid. Är den under 8h har man fyllt på med restid tills man slår över 8h. Resterande restid debiterad som restid.

På ett annat ställe tog vi allt som arbetstid.

Allt beror på er överenskommelse. Men du kan ju tänka dig minst två varianter som borde vara godtagbara.

Ta betalt per timme, motsvarande att du tar dig till det vanliga kontoret och utgår därifrån för resa till den andra staden.

Med det menar jag att du kanske har en timme resa till normala kontoret och därifrån sedan 7 ytterligare timmar resa till annan stad. Då fakturerar du 7 timmar. Inte 8. enkel väg. Är ordinarie kontor i andra riktningen så du inte förlorar tid så fakturerar du också 7 timmar restid x 2.

Sen fakturerar du ovanpå det två arbetsdagar a 8 timmar som normalt för måndagen och antalet timmar du faktiskt arbetar på tisdagen. Dvs du fakturerar totalt 7 + 8 + x + 7

Men sen kanske du förväntar dig traktamente som normalt utgår med 240 kr per dygn om man är anställd?

Frågan är också om du får reskostnader betalt, samt boende? Dvs ger du fakturor för drivmedel och boende till beställare, eller står du för detta?

Om det senare är fallet kan du ju välja att bunta ihop alltihopa och ställa ut en faktura som en engångskostnad för föreläsning a 50 000 eller vad du vill och är överens med kunden om.

Om du förbereder föreläsningen, dvs arbetar med presentationsmaterial kan den kostnaden då ingå i de 50 000 eller så ska du ju fakturera det arbetet per timme också.

I och med att det innefattar resor, extra tid, boende och massa lullull runtomkring så hade jag nog försökt få till ett liknande upplägg som detta.

Om du gör en grov räkning på vad det kommer kosta dig och lägg på en slant som verkar rimlig för antalet dagar det gäller så känns det som ett mycket smidigare upplägg att sälja det som ett paket med fastpris.

Står det inget i avtalet, och du debiterar löpande, är du fri att debitera vad du vill. Slår till på 10 x arbetstid? :slight_smile:

Personligen har jag aldrig debiterar för restid, men då har jag också sett till att ersättningsnivåer från början var så de skulle täcka eventuella resor.