Hur ska solceller löna sig?

Hur mycket energi behöver du tillföra för att tankarna ska ge något?

Hur mycket levererar ditt tak under månaderna det är aktuellt? Går att se på olika sajter, jag kollade på elkedjan.se.

Kollade vår förbrukning December 2022, och hade ca 30-40kWh per dag. Enligt uträkningen så skulle solcellerna (9kWp) ge 2-3kwh per dag.

Är nog bättre att köra spotpris och ladda upp varmvattnet på natten när det oftast är billigast.

Så där säger de som inte har någon erfarenhet alls av solceller eller solenergi för den delen för du glömde solvärme.
När jag köpte hur 1989 förbrukade huset 34000 kWh värmen så jag var tvungen att göra något åt det.
Ökade förs isoleringen på vinden till 45 cm
Jag gick kurs i solfångeri (det borde du göra också efter ditt påstående) 1999 och byggde (under kursen) solfångare på 15 m2 för värme och varmvatten.
2005 byggde jag pool och för att värma den byggde jag ut solfångaren till 20 m2.
I det här nya utförandet värmer solen förts ackumulatortanken till den temp jag väljer, säg 55-60 grader, när den är varma switchar en trevägsventil över solvärmen till poolen. Så allt överskott jag har dumpas i poolen. Det räcker för att hålla poolen varm maj-augusti
2017 satte jag uppe 65 solcellspaneler på taket för sol-el
2018 påbörjades ett fasadprojekt där mexiteglet knackades ned och såldes. För pengarna jag fick köpte jag isolering och isolerade upp huset 3,5 ggr samt bytte fönster.
Huset (280 m2 stort) förbrukar nu 4900 kWh och fjärrvärmen är avsträngd 8-9 månader om året, jag behöver alltså extern värme enbart de 3mörka kalla vintermånaderna nov-jan. i mitten av januari börjar solen komma tillbaka och det märks tydligt i februari, för den sist februari stänger jag av fjärrvärmen, då går huset enbart på solenergi. FV åker inte på förrän i slutet november, början på december igen.
Så läs på om solenergi annars är du välkommen hem till mig för att lära dig om solenergins möjligheter i norden.
Hört talas om Drake Landing community?
Inte?
Det förstår jag att du inte har, men åsikter om solenergi har du.
Drake Landing community ligger i kalla KANADA och drivs enbart av solenergi, kolla in Drake Landing solar project - Energy Education
Kanada ligger inte precis vid ekvatorn, eller ens södra Europa. Du kanske ska läsa på om solenergi eller besöka “Kullen” i Katrineholm för att lära dig mer, innan du uttalar dig.
Kolla in min anläggning: SolarEdge

2 gillningar

Kolla in Drake Landing solar project - Energy Education och min egen solcellsanläggning: SolarEdge
Ja, jag har solfångare också, värmer huset, varmvatten och poolen 8-9 månader om året.

Jag har 20 m2 solfångare och 750 l acktank. Acktanken är egentligen för liten man brukar säga som tumregel ca 100 l acktank per m2 solfångare så jag skulle egentligen behöva ca 2000 l med bara 750 l blir det ett jättestort överskott under sommarhalvåret, men nu är det så att jag byggde pool 2005 ohc då fick jag en volym där jag kan dumpa överksottet. Solen värmer först tanken, sedan poolen. Funkar finfint under 8-9 månader om året. nov-jan är det dåligt med solenergi.
Kolla in t.ex. https://www.viessmann.se/sv/information/teknik-och-system/solvarmesystem.html

Okej, du kanske ska tagga ned lite, du kommer aldrig övertyga någon genom att agera som en passivt agressiv översittare. Vilket jag kommer förtydliga längre ned.

Det är ju oerhört intressant att du säger det eftersom jag för 2 år sedan drog igenom ett projekt i min brf om att köpa solpaneler och fylla vårat tak.

Spenderade enormt mycket tid på att skapa excelark med olika modeller, priser, förbrukning samt interpolera elpris genom åren för att få fram en trovärdig kalkyl. Jag har sedan i andra hand lyckats övertyga ett flertal vänner att skaffa paneler och nu senast min chef som skall placera det på taket på några av företagets byggnader.

Det gjorde jag inte, tråden handlade specifikt om solpaneler.

Här är du överdrivet dryg

Här är du överdrivet dryg.

Här är du dryg.

Här är du överdrivet dryg.

Jag har varit aktiv i nästan alla trådar på rt gällande solpaneler de senaste åren och vurmat för dom vid varje chans. Jag är ett stort fan. Men faktum är att du har ett tak på 140m2 för att kunna göra detta. Majoriteten av svenskar bor i städer. många bor i höghus takyta/individ kommer inte i närheten av 140m2

I min förening har vi en takyta på ca 75m2 per person, vi är nästan självförsörjande på el på årsbasis. Men tyvärr kommer majoriteten av det på sommaren. Har själv funderat på en lösning med bergvärmepump solvärmare ackumulatortank och batterier. Men vi kommer ändå inte bli helt självförsörjande pga vårat geografiska läge.

För att själv riskera att vara lite pompös kommer jag även citera mig själv för att förklara tydligare.

Detta är bara fakta, solpaneler genererar mer el när du går längre söderut. Tills du passerar ekvatorn.

Detta bevisade du själv i din text här:

Känner inte till någon som är 100% försörjande på paneler och lever ett “normalt liv” i Sverige. Om du gör det får du gärna skicka länk till någon dokumentär eller reportage. Det skulle teoretiskt gå, funderade på det för min brf ett tag men insåg att vi behövde en investering om 77 miljoner sek för att köpa tillräckligt med lagringsutrymme för det.

EDIT:
140m2 tak inte 280m2

1 gillning

Nej, jag har inte ett tak på 280 m2, jag har ett hus på 140 m2 + lika mycket källare.
Och nej, det är dåligt med sol på vintern, det är sant men varför ska man låta bli att utnyttja solen när det går att utnyttja den?
Varför hålla på att elda (som i kraftvärmeverk) eller köra kärnkraft under halva året när vi inte behöver?
Och det är inte enbart en ekonomisk fråga utan lika mycket en miljöfråga.
Sen kan man inte låta bli att förundras över att det alltid är de som inte har solpaneler (samlingsnamn för på solcellspaneler och solfångarpaneler) och inte har någon som helst egen erfarenhet av vad solen kan ge här i Sverige, som är motståndare till solenergi och påstår att de gör sig väst i soliga Sahara, medan de som har anammat solenergi (både sol-el och solvärme) tycker att det är toppen.
Och faktum är att solceller funkar bäst när det är mycket sol och kallt, effekten sjunker alltså när de blir varma.
Vem är det som sitter med erfarenheten, och vet hur det funkar, de som har solpaneler eller de som inte har?

Eftersom du bor i en brf så kan jag ju tipsa dig om andra brf:er som min dotters brf som satt upp solceller: Solceller – Bostadsrättsföreningen Rekylen i Västerås
En annan förening som jag jobbat med är Brf Kolarhagen som också satt upp solceller:
Solcellsanläggning | Brf Kolarhagen i Västerås
De är helnöjda
Det är jag med, kan jag upplysa dig om!

My bad, har editerat min kommentar.

Jag håller med dig här. Vi borde använda den så mycket som det går. Brukar själv säga att det är rätt najs när bilen drivs på solsken för det är gratis.

Men vi har fortfarande för lite sol under vintertid för att kunna driva landet med sol då, därav måste sol bli ett komplement, eller om sol faktiskt blir majoriteten av energikonverteringen skulle vi behöva ett komplement till det.

Det håller jag med om, finns många som tyckte min anläggning var korkad tills jag visade dom negativa fakturor från mitt lokala energibolag. Därefter började dom också skaffa paneler.

Kolla även in en intervju med Joakim Byström, VD för solfångarföretaget Absolicon https://www.youtube.com/watch?v=S6fW0eM6Wfo
Samt filmen “Räddningen” med Johan Ehrenberg här: Räddningen | ETC Play

Smaka på samma liknelse men byt ut ”solpanel” mot ”sms-lån”.
Inte samma sak men åskådliggör hålet i din argumentation.

2 gillningar

Jag svarade på om man kan eller om de är lönsamt att lagra värme i extra ackumulatortank då…
Canada projektet är någe helt annat än en liten extra ackumulatortank då…

Själv har jag varken solfångare eller pool, men solceller å ackumulatortank på 2.000 liter som förra året gjorde att el räkningen vart på plus sidan.

2 gillningar

Om det är möjligt att göra så där i kalla Kanada så är det möjligt att göra så i Sverige också, för t.ex bostadsutvecklare som bygger nya bostadsområden eller en stad som vill prova på att göra samma sak.
Men det måste finnas intresse av att göra våra bostäder mer hållbara, och solen ger oss energi varje dag, mycket mer än vad vi gör av med, det gäller bara att hitta sätt att lagra den över årstiderna, och teknikerna finns, det är bara viljan att anamma den som saknas.
Ja, ackumulatortank är ett sätt att lagra, men som sagt under 3-4 månader om året måste man ha något annat.
För de som har bergvärme är svenska solfångaren SAMSTER Den höjer CP-värdet på värmepumpen då solen laddar borrhålet och berget sommartid.
Även om man inte når 100% försörjning med enbart sol så är varenda KWh som sparas av värde, även för de som inte har bra eller tillräckligt stora tak, för det minskar energiefterfrågan i samhället och därmed sänks priset för alla enligt klassisk ekonomisk teori utbud/efterfrågan. Framförallt är det bra för miljön (och plånboken).

Om Drake Landing Community kan leva på sol hela året så kan vi även här i Sverige.
Mälarenergi har likt många andra fjärrvärmebolag byggt bort alla gamla varmvattenberedare ute i busken och ersatt med s.k. direktväxlare vilket gjort att de fått effektproblem morgnar och kvällar. Det har fått till följd att de nu byggt en 54 m hög ståltermos ner i hamnen för att ha som buffert för de här effektökningarna när folk vaknar på morgnarna och när de kommer hem från jobbet. Dessutom infordar de nu ett jättestort gammalt bergrum f.d. oljelager) och isolerar det för att spara energin. Tänk om de istället för att elda på sommaren med dålig verkningsgrad, istället anammar Absolicons lösning med absorberande solfångare med 76% verkningsgrad och lagrade solenergin till vintern. Den el de förlorar i produktion skulle de kunna få från solceller. Se vad Härnösands kommun gjort: Härnösand får miljömärkt fjärrvärme från solfångare
Det är bara psykologiska och politiska spärrar som gör att vi inte switchar över till solenergi till 100%, inte tekniska spärrar.

Moderna villor är inte byggda för att inrymma ackumulatortankar, inte min heller från 1971. men bygger man nytt kan man ju skapa ett utrymme.
Moderna acktankar finns fyrkantiga sådan, inte större än en garderob och man kan ha två bredvid varandra, den ena primör och den andra sekundär som slavtank. se Solvärmesystem med vedpanna, soltank och slavtank
Men min acktank på 750 l köpte jag oisolerad (av NILA) för att få plats där den gamla varmvattenberedaren stod. Fick ta ur två dörrkarmar för att få in den och isolerade den på plats. Den tar inte större plats än vad den gamla varmvattenberedaren tog.
Och nej, Länsförsäkringar hade ingen synpunkt på min acktank och den står ju i min UC och där finns en golvbrunn så skulle den börja läcka så rinner det bara ut i avloppet. Inget problem som jag ser det.

Nog knappt lönt med tankar i ett modernt hus som kanske behöver 5000kwh i uppvärmning med en modern uppvärmningslösning. :rofl:

Men klart att det går och att det finns mindre tankar, absolut.

Nej, ett modernt välsiolerat hus kan man ifrågasätta om det är värt det. Men bygger man nytt kan man ju bygga för en solenergilösning.
Problemet är att majoriteten av Sveriges hus, både villor, radhus och lägenhetshus är byggda under en tid när vi hade tillgång till billig energi från kol och olja och när vi byggde ut kärnkraften skulle ju all nya hus vara elvärmda. Det får Sverige lida av idag när alla dessa elvärmda hus drar på effekt vintertid när det är kallt och driver upp elpriset. Många är också direktelvärmnda vilket gör det svårt och dyrt att bygga om. Lättare är det med de som har vattenburen elvärme, där man kan ha värmepump och solenergilösningar.
Men i mitt 280 m2 stora hus byggt -71 har jag kommit ner i 4900 kWh värmeförbrukning hitintills men då ska jag säga att jag inte är riktigt klar ännu, men jag har kommit väldigt långt och har hållit på med energieffektivisering under väldigt lång tid så kostnaderna är utspridda.
Det är i det gamla fastighetsbeståndet det finns mesta att göra, helt klart.
Men, alla bäckar små…

1 gillning

Ackumulatortank är mest korttidslagring, inte säsongslagring, men det är en svår fråga att svara generellt på, det beror på…
Igår regnade det större delen av dagen och idag är det mulet men regnar inte. men jag har 60 grader i acktanken så jag klara mig några dar till, men tittar solen fram eller tempen sjunker i tanken så hoppar solfångaranläggningen i gång, idag är det för varmt i acktanken och för kallt i solfångaren.
Men ska man ha säsongslagring krävs något annat, t.ex. bergvärmepump i kombination med solfångaren/solcellen Samster.
Din andra fråga skriver du “…månaderna när det är aktuellt…” Jag skulle säga att det är aktuellt alla månaderna, varmvatten behöver man ju året om, och jag behöver ju ingen extern värme under 8-9 månader om året och hade jag haft en vattenmantlad braskamin hade det varit ännu längre, men nu är mitt hus byggt så att acktanken är i ena änden av huset och skorstenen i den andra så det hade blivit långa rördragningar däremellan då, så jag har stoppat in en vanlig braskamin nu nyligen. Få se hur det kommer att bli denna värmesäsong, den börjar väl i mitten av november, eller kanske december, det beror på vädret…
Tidigare har jag smygstartat värmesystemet på hösten (läs okt-nov) på så sätt att jag bara öppnat värmeventilerna och låter det varma vattnet i acktanken självcirkulera framåt hösten när det börjar bli kallt ute utan att slå igång cirkulationspumpen, men den cirkulationen gör att värmen i acktanken som jag skulle behöva för varmvatten försvinner. Nu med braskamin kan jag istället slå på en brasa för värmen och behålla all solvärme för varmvatten i acktanken. Sen när det blir riktig vinter måste jag ändå slå på fjärrvärmen.
men hela grejen med en acktank försedd med solslingor och slingor för varmvatten är att man kan tillföra extern värme under vintern på flera olika sätt. Du kan peta in fjärrvärme, ha pelletsbrännare, elda med vattenmantlad kamin, ha elpatron etc. vad du vill som extern värme.
Och det är sådana lösningar som alla hus borde ha, acktank med solslingor och slingor för varmvatten.

Jag tror du måste släppa tanken på att alla ska vara självförsörjande på egen hand.
Det finns individuella lösningar och det finns storskaliga lösningar för stora system som fjärrvärme. Det går att hitta lösningar för alla, och de går att kombinera.
De som bor i städer kan göra vad de kan, jag var byggledare för en fasadrenovering/balkongutbyggnad i Jakobsberg för några år sedan.
De hade puts som släppte från fasaden och insåg att de måste göra något åt det. Samtidigt hade de ljudproblem från järnvägen och busstrafiken utanför.
Föreningen valde att tilläggsiolera fasaden och byta fönster till energieffektiva fönster med betydligt bättre ljud- och värmeisolering. De har inte ångrat sig. du kan se på föreningens hemsida och den här föreninegen finns Sthlm, att notera: Fågelsången
När man inte kan göra något på den gena fastigheten, ja alltid finns nåt man kan göra, så återstår att hitta en storskalig lösning dvs att fjärrvärmeleverantören skapar sin värme från t.ex koncentrerande solfångare al la Absolicon eller elvärmt med el från solcellsparker och stora värmepumpar. Problemet är bara att fjärrvärmeverken gärna eldar sopor, t.o.m. importerade sådana för att de får betalt för att ta emot te.x. England sopor…istället för att slå in på den förnybara stigen…
Här tycks inte “Polluter pays principle” gälla…

Min poäng är att alla kan göra nånting, stort som smått, och det lönar sig i regel…

Är det för att det finns ett par miljoner villor i Sverige byggda på detta vis, eller för att halva Europa med betydligt större folkmängd gjort likadant?