Hur ska solceller löna sig?

Vattenfall planerar att bygga ut kraftverken i fyra befintliga magasin. Då kan man minska produktionen och spara vatten när vindkraften producerar mycket. När det blåser lite kan man producera mer vattenkraft än idag. På så vi kan man “lagra” energi från vindkraft. Smart.

Ja det är ju bra, men hur mycket kommer man kunna lagra? Och hur mycket av den energin når södra Sverige där problemen är värst?

Frågan om solceller ska löna sig? Efter 39 år så verkar de fortfarande fungera…

Undrar hur ekonomin varit för denna anläggning?? Samt hur den håller sig idag kontra mot när den installerades, teknikmässigt?
Är tyvärr låst artikel för mig.

1 gillning

Detta är inte att lagra energi från vindkraft. Det är att modulera dammluckor vid vattenkraften för att kunna styra uttaget av effekt i vattenkraft. Inte vindkraft.

1 gillning

Lagra vindkraft/solkraft är väl pumpkraft som är det man tänker på, dvs skiner solen eller blåser det mycket så pumpar man upp vattnet i ett vattenmagasin. Blåser det inte så öppnar man luckorna och får vattenkraft.
Tror det det är en sådana lösningar man måste få till för att kunna hålla priset på en jämn nivå. Om detta är möjligt på stor skala i Sverige? Eller i SE4 i alla fall, svårt att säga. Positiva är att det inte förstör de naturliga bäckarna och vattendrag som fisken leker i, om pumpkraft blir aktuellt i större skala.

Intressant och veta om det finns sådan projekt i drift i dagsläget i Sverige som de tar upp i inslaget. Någon som vet?

1 gillning

Men man kan inte ta ut så hög effekt hela tiden för då räcker inte vattnet till. Vindkraften får leverera blåsiga dagar så kan man ta ut högre effekt från vattenkraften när det inte blåser.

Ja, absolut. Men det är fortfarande två helt olika typer av kraftverk. Och inga av dem är helt oberoende av väder och vind, även om vattenkraften är betydligt mer robust än dessa otaliga vindkraftverk.

Ja, det är ju just det man kan jämna ut.

Av bilden att döma ser inte energilagret särskilt “gigantiskt” ut.

Var säkert svindyr att bygga, eftersom man var först/tidiga, och effekten på panelerna relativt begränsad med dagens mått mätt.

Vet inte hur dessa paneler står sig konstruktionsmässigt/hållbarhetsmässigt mot de som sälja idag. Men det ger ju iaf en indikation på att själva panelerna håller väldigt länge. Finns väl i princip inga installationer som är gamla nog för att panelerna skulle blivit utslitna?

Jämför Åsen kraftstation jag nyligen körde förbi. Pyttelilla 24 MW och “oändlig” mängd.

1 gillning

Storvreta norr om Uppsala hade en solcellsanläggning på 80-talet. Nedlagd sen decennier.

Men ÅÅÅÅÅÅÅLEN då?

:wink:

Kan inte läsa den.

Förmodar den pekar på att Åsen ska rivas.

Ett stenbrott i Skåne kommer inte ens komma i närheten av att ersätta Åsen. Och Åsen är relativt sätt så litet att det är irrelevant.

Nej, artikel men handlar om några som vill riva ”alla kraftverk” i Lagan (inte Skåne utan Halland & Småland) för att ålen inte kan simma upp.
De flesta vattenkraftverken i Lagan är över 100 år gamla så man tycker att ålen borde lärt sig.

Ingen expert men nä det är det inte. Verkar nog mer vara ett pilotprojekt.

Drog igång min anläggning vid lunch idag.
10,500Wp, 190tkr.
Nu nerd’a vidare i V2X

2 gillningar

Hur ser det ut med att lagra överskottsenergin från solcellerna i en extra ackumulatortank? Eller är det en onödig/dålig investering?

Tänker för oss med vattenburet värmesystem med luft/vatten-värmepump. Vilket nog är väldigt vanligt

Är nog inte helt fel. Fsrsan har vedpanna och tankar. Så han eldar en dag sen pumpas värmen runt, håller ca 1-3 dagar beroende på väder.

Men jag tänker att det är dyrt, tar mycket plats, svårt att och fult i en vanlig villa. Sen har säkert försäkringsbolag ett och annat att gnälla om att ha stora tankar vatten inomhus.

1 gillning

Jag skulle säga att de är svårt för värmen behövs vintertid å då produserar solcellerna som minst…

3 gillningar