Hur ska vi tänka inför bostadsköp där jag har kontantinsats men inte min sambo?

Jag och sambon löste det så att jag äger hela lägenheten och hon får köpa in sig när hon känner för det. Hon betalar en mindre del av boendekostnaden så hon istället kan spara och leva för mer.

Vi har skrivit samboavtal.

Ett råd är att släppa tanken på millimeterrättvisa, utan att se till helheten.

3 gillningar

Kontakta jurist. Så det blir rätt.

1 gillning

Samboavtalet och skuldebrevet var skrivet av jurist, sen finns det bra tjänster (typ Lexly eller JuridiskaDokument) också. Men för att kronofogden ska vilja hjälpa till med att driva in skulden så vill de ju ha en dom på det först. Så du måste till tingsrätten hur du än vrider och vänder på det.

Jag anlitade ombud, men har ingen rättshjälp då hemförsäkringen inte täcker konflikter mellan ex. Mitt ombud kostar 3500 i timman. Begränsade möjligheter att få tillbaka något för förlorad arbetsinkomst. Man får ta ledigt från jobbet. Är din motpart förbannad måste du bemöta eventuellt försvar om avtalets giltighet och annat trams som kan komma upp för att flytta fokus (typ att du är klandervärd) från huvudfrågan. Tingsrätten kommer sedan arbeta för förlikning, där du kan få släppa halva skulden eller något liknande.

Det är inte värt det. Låt henne köpa in sig senare. Och ta hand om er.

2 gillningar

Kom ihåg att skriva testamente. Sambos ärver inte varandra.

Beklagar din situation. Verkligen. Fy så jobbigt.

Ert avtal är skrivet av jurist, säger du. Fick du av juristen någon information om vad som kan hända (det som nu händer dig) om det skulle uppstå en situation där den andra inte vill göra rätt för sig och betala skulden?

Vad tror du att ni landar i för lösning?

1 gillning

Jamen tack, det var snällt sagt.

Jag minns inte vad juristen sa men vill man reda ut det måste man ju stämma, det finns inget annat sätt.

Men det är jobbigt. Jag har stämt mitt ex för flera saker. Exempelvis har hon vägrat betala för lån/amortering medan vi sålde huset. Den stämningen vann jag. Men bara för den period jag ansökt; det har ju tillkommit fler månader sedan dess och då måste jag stämma igen. Det är verkligen ineffektivt och jag förstår inte varför det fungerar så, men det verkar det göra. Tingsrätten verkar riktigt trötta på oss.

Skuldebrevsdelen är inte avklarad ännu. Jag har bestämt mig för att försöka förlika, så jag kan komma ur det här och slippa ha med henne att göra. Tycker mitt erbjudande är förmånligt för henne och jag tar en del risk i det, men jag får inget gehör.

3 gillningar