Hur skall jag fastställa en rättvis hyra för bror?

Hej!

Jag och min fru har nyligen köpt ett hus ganska centralt i Göteborg. Huset är ett tvåfamiljshus med två lägenheter på ca 90m2 + källare + tvättstuga + vind.

Vi vill gärna hyra ut den ena lägenheten till min bror till “självkostnadspris”, så att vi inte tjänar några pengar på honom, och att vi heller inte “betalar” för hans boende.

Jag skulle gärna få lite förslag omkring hur man skall tänka omkring hur hyran skall fastställas.

Så här har jag tänkt just nu: Jag har utgått från att hans lägenhet är ca 30% av fastigheten.

Den totala driftskostnaden är ca 85.000kr/år. 85.000 * 0.3 / 12 = 2125.

Taxeringsvärde är 6.500.000 men vi har ca 4.100.000 av vårt kapital låst i fastigheten (uppskov på skatt genom arv).

Om man utgår från riksbankens referensränta utan påslag (i dagsläget 4%) och igen tar 30% av detta.

Kapitalkostnad 4.100.000 * 0.04 * 0.3 / 12 = 4100

4100 + 2125 = 6225kr/mån.

Jag har medveten om att jag här inte har några marginaler, men är jag inne på rätt spår? Är detta ett rättvist sätt att tänka? Jag och min bror kommer bra överens och vi vill gärna att han bor i lägenheten. Vi vill bara att det skall vara rättvist för alla.

2 gillningar

Låter rimligt.

Sen kanske lägga in att hyran kan behöva justeras vid större renoveringar som behöver göras längre fram och följa inflationen.

Ingår elen? Om inte, kanske även lägga in en notis om det i kontraktet.

1 gillning

Tack för svar!

Elnät ingår i fasta kostnader. Till elhandel är det meningen att han skall ha eget avtal.

1 gillning

Toppen! Smidig lösning! :blush:

Om du endast räknar med driftskostnader och inte underhållskostnader så subventionerar du denna kostnad åt din bror. Underhåll är en relativt stor del av kostnaden för en fastighet. En villa har nog i runda slängar, över tid, en underhållskostnad runt 200 kr/kvm/år.

4 gillningar

Det kostar över tid i genomsnitt att underhålla ett hus och hålla det i skick.
Varierar mycket på om man gör det nödvändigaste eller oftare och med uppgraderingar.
Varierar även kraftigt med skicket och åldern på huset och hur det är byggt.
Jag tycker att om allt nödvändigt underhåll ingår i hyran bör ni lägga på 1000 Sek chablonmässigt för det. OM brorsan får stå för underhållet i sin lägenhet och ni sköter allt yttre bör ni lägga på 500 Sek på hyran chablonmässigt OM huset är i normalskick nu. Försök tänka ut något upplägg som inte ger konflikter framöver.