Hur skall jag tänka nu när jag påbörjar mitt första jobb efter långtidssjukskriving?

Bra idé! Du kan också kolla med CSN om du kan få nedsatta återbetalningar under en period. Vet inte exakt hur det funkar men du borde ha en hyfsad chans tänker jag.

Och maten går ju att snåla extra på om det krisar, gör som Günther Mårder och ät havregrynsgröt! :slight_smile:

1 gillning

Jag vill flytta så snabbt jag kan. Men när man läster på om lägenhetsköerna i staden som är närmast jobbet så är det köer på 10-15 år och jag har bara 5 års kötid där. Men om jag har tur så kan det ju dyka upp något!

Jag har erfarenhet av din situation och skulle absolut rekommendera dig att söka boende antingen hyra privat i första eller andra hand på den ort där ditt arbete finns. Du kan hyra ut din bostad i andra hand så länge, tills du vet om jobbet funkar el ej. Att pendla är både dyrt och tidskrävande och för att tänka hållbart med din energi och hälsa är det 100% det bästa alternativet. Det kommer också ge dig utrymme för att spara istället för att lägga pengarna på resor/bil. Givetvis ska du testa på det här jobbet, du måste bara vara smart i hur realistiskt det är att pendla med situationen du befinner dig i. Önskar dig stort lycka till med din rehabilitering och arbete!

Med tanke på den tid och de pengar du kommer lägga på resande skulle jag säga att det är värt att fortsätta söka jobb på närmare ort. Det betyder inte att det inte är bra att du har fått det här jobbet - du tjänar pengar under tiden, du kommer igång mentalt, och du kommer ha mycket lättare att hitta ett nytt jobb om du redan har ett. Men 90 min restid per dag och typ 3500 kr i bensin och underhåll per månad känns inte hållbart i längden, åtminstone inte för mig.

Har tyvärr inga stora grejer att tillägga, men mobil kan du få ner till runt hundralappen (Hallon - tror , Fello, Vimla. Obs att de gärna visar priset för de tre första extra billiga månaderna i jämförelser…). Ev. att du kör internet bara via mobilen också.

Mat ligger jag på 2000 kr/mån. Är dock ingen bra kock, så blir ganska enkel mat.

Kan du bo inneboende hos någon i veckorna och åka kommunalt till veckojobb måndag och hem fredag?

Slipper bil, slipper flera timmars körande per dag.

Fokusera på matlagning storkok på helgen och ta med mat för veckan. Jobba och vila på orten du jobbar.

Promenera som träning och skippa gymkortet. Gör hemmaträning framför datorn med kroppsvikt i veckorna om du orkar efter arbetsdagen.