Jag skulle kunna definiera det som att jag harvunnit spelet. Min totala portfölj räcker till det jag vill ha med 95%+ sannolikhet (OK räknat av Copilot) och det räcker att den växer med inflationen från och med nu? (Bakgrund: Jag har inte så stora behov och har jobbat ihop en bra tjänstepension) är 55 och tänkermig P om 5 men frågan är tänkt att gälla vilken portfölj jagborde ha vi pension och även kanske först 10+åren
Jag ser 3 strategier, kommentera gärna:
1 Allt i realränta. Klappat och klart.
2 Vald strategi: Jag ligger nu ca 30% i aktier (25% om jag utesluter PPM) lite i allvädergrejer som skall kompensera ifall det blir rejält dåligt på börsen, samt total ca 50% i korta räntor och realräntor (räknar även in statlig pensionsrätt här)
3 Mer aggressiv (jag finner inget rimligt skäl annat än FOMO gentenom ökningarna på börsen eller att kunna lämna mer i arv…).
Min definition på Vunnit Spelet i detta fall är: Trygg och Nöjd. Jag har inte vunnitöver någon annan eller gentemot någon annan än mig själv
Berätta gärna om ert eller andras tänk eller bara tyck
Det låter som att vi har ungefär liknande sits, men helt olika placeringar.
Jag tänker att alternativ 1 låter som det är i linje med hur du har det nu. Det är tryggt och troligen extremt problemfritt. Du kan göra annat.
Alternativ två känns lite mer klassisk FIRE/pension. Livrem och hängslen och jag har svårt att se att det inte också skulle gå kalas, men kräver ändå lite ombalanseringar och pyssel vid uttag.
Alternativ tre är FOMO, men kanske också roligare om intresset för börsen finns. Detta är den linje jag kör och jag resonerar som så att jag har extremt låg risk i andra tillgångar (som att vara skuldfri) och lite kul måste man ju få ha. Som att risknivån är lekhinken på sätt och vis.
Det kokar alltså ner till personlighet. Jag tror att vill man engagera sig så är alt 1 rena döden och man riskerar att dumma sig även med den om fem år.
Vill man ha lite koll men helst göra annat tar man alt 2.
Är RT-häng och börsen en del av planen, välj alt 3. Finns det barn i livet eller annat du brinner för så finns det ju en god chans att kunna förändra även deras liv/detta med ekonomiska tillskott.
Tror att jag lutar åt att jag ändå skulle söka mer avkastning och volatilitet om min ekonomi skulle klara av det.
Att man inte behöver mer pengar kan såklart vara ett argument för att inte göra så men jag tänker att man i värsta fall kan hjälpa familj och vänner eller skänka pengar till välgörenhet.
Det finns alltid bra saker man kan göra med mer pengar.