Hur skapar du strukturer som underlättar i vardagen?

Med inspiration från senaste avsnittet med @MarieH började jag fundera på hur man kan skapa strukturer som underlättar eller skapar mervärde i vardagen.

Jag kan inleda med två exempel som jag använder mig av för att “mentalt kunna släppa” vissa saker i vardagen:

• Använda digital kalender med påminnelser så slipper du hålla återkommande vardagliga händelser i minnet (gäller även födelsedagar m.m)
  • Planera maträtter och inhandling därefter veckovis (längre eller kortare period efter behov)

Vilka tips på strukturer i vardagen, på jobbet eller i livet i stort och smått, kan du dela med dig av?

2 gillningar

Prioritera sömn.

7 gillningar

Det är troligen nog så viktigt idag med tanke på hur potentiellt nåbara vi är. Strävar du efter någon speciell rytm eller antal timmar sömn per natt?

(Hyfsat) fasta tider för mat, sömn och träning. Färdiga matlådor i kylen för de närmaste dagarna. Bok med mina favoritrecept.

4 gillningar

Jag somnar relativt tidigt 10.30/11.00 och sover tills jag vaknar (väckarklocka behövs ej längre när man inte arbetar).

3 gillningar

Skapar så enkla strukturer i vardagen som möjligt.

• Städar och tvättar på bestämda dagar så jag slipper tänka på när det är dags ( dock flexibel om det behövs men jag en plan att utgå ifrån ).

• Tränar på gym samma sätt dvs samma dagar och tider för att inte behöva planera ( men med all möjlighet till tt ändra vid behov ).

• Allt vardagsporslin av samma sort dvs inga udda fat, glas, bestick som måste sorteras. Går blixsnabbt att plocka upp ur diskmaskinen då allt är av samma typ.

• Strumpor i tre olika typer ( vita, svarta och vinterstrumpor ) så all sortering efter tvätt blir enkelt. När dom börjar ta slut köper jag en ny batch. Sparar massor med tid på att inte behöva para ihop efter tvätt och leta efter en viss strumpa när jag skall iväg.

• Bara en sorts kallingar ( just nu inköpta på Jula ).

• Tre sorters handdukar ( bad/hand/kök ) men alla av samma typ ( från Ikea ) så all sortering efter tvätt blir superenkel.

Sist men inte minst viktigt att slänga allt som jag inte använder och som tar plats och döljer det som jag använder. Skulle jag slänga något som jag sedan behöver kan jag köpa nytt, istället för att spara på sådant som jag eventuellt behöver senare.

• Är jag perfekt?

Inte alls - men med denna strategi håller jag i alla fall hyfsat komplexiteten stången.

2 gillningar

Läser långa tidningsartiklar och komplexa trådar på forum som tex RT, Flashback med hjälp av NotebokLM.

Får snabbt överblick utan att behöva trassla mig igenom 79 olika inlägg och riskera att FOMO.

Ibland orkar jag inte ens läsa sammanfattningen eller den väldigt läsvärda FAQ som NotebookLM skapar. Istället låter jag NotebookLM skapa en podcast som jag lyssnar på med en kopp kaffe i handen och hörlurar på huvudet.

NootbookLM gör att jag slipper mycket av ängslan över att jag missar något - tex en lång snårig tråd på RT i ett ämne som intresserar mig.

3 gillningar

Till vardags använder jag enbart svarta strumpor. Tråkigt kanske, men väldigt smidigt.

2 gillningar

Vad tycker du är bästa sättet att använda NotebookLM med forumet? Det bästa jag har hittat är raw-länkarna, så att man får ner hela tråden som text, men tycker det tappas lite info så. Bl a trådtiteln och meta-data, t ex om någon gillar inläggen.

Denna tråd har t ex raw-länk: https://rikatillsammans.se/forum/raw/91598

(Av någon anledning måste jag öppna länken i en ny tab, det går inte att klicka på den som vanligt ovan. Skumt! :smiley: )

1 gillning

Har taggat ned jobbambitioner en del. Sänker stressnivåer. Tar inte med jobb mobilen hem och jag tar nästan aldrig med mig jobbdatorn heller numera. Kollar inte mail utanför arbetstid. Har dragit ned till deltid numera (65+ )och stänger av alla jobb tankar när jag går från jobbet. Krävde lite övning. Enklare när jag numera aldrig jobbar hemifrån som under pandemin. Har dessutom halverad restid pga att jag bor närmare jobbet jämfört med förr. Reser med Pålitligaste och snabbaste och minst smittsamma miljön. Min egen bil. Rejält med gratis p-platser vid jobbet ute i förort till storstaden. Knappt några köer.

4 gillningar

Detta har jag också blivit bättre på med åren men fortfarande lyckas en del jobbtankar smyga sig på utanför arbetstid ibland. Som du skriver gäller det väl att medvetandegöra sig och hitta en strategi för att mota bort jobbtankarna - iallafall de som dränerar en på energi.

Check på den. Inte fått bra sömn på flera år, småbarn som vaknar, skriker, kissar i sängen, ligger på en hela natten osv.

Verkligen tärande med sömnbrist, allting påverkas. Blir hängig, lättirriterad och väldigt låg på energi allmänt.

Men annars så försök automatisera repetiva uppgifter. Som vissa redan nämnt, optimera garderoben. 100 pack likadana strumpor, enfärgade kläder som passar med allt.

1 gillning