Jag funderar på att köpa ett hus, har pratat med banken och de har sagt att det är okej med lån och jag har penger till kontantinsatsen. Huset kommer kosta ca 6 000 000. Min kille vill gärna “hjälpa till”/“känna sig delaktig” och kan lägga in ca 600 000 kr extra så jag slipper ta så mycket i lån (han kan inte ta egna lån just nu pga ingen inkomst). Jag älskar honom och ser en framtid med oss. Men pga att jag haft en väldigt dålig relation innan är jag rädd om det jag har och byggt upp själv. Jag kommer stå som ensam ägare och ha alla lån själv, han kommer inte ha råd att hjälpa att betala ränta eller amortering. För mig är det inga problem alls. Till min fråga:
Hur skulle vi kunna göra om det skulle skita sig mellan oss (som jag absolut inte tror!) med uppdelning av pengar och huset?
Skriva ett kontrakt att jag blir skylldig honom 600 000 kr om vi mot för modan skulle göra slut?
Skriva ett kontrakt att han ska få samma procent av husets värde då som han lagt in vid köpet?
Hur gör vi bäst för att det ska bli rättvist och kännas bra för båda?
Att din kille ska äga typ 10% av huset gör ju varken till eller från. Föreslå att du köper själv, sen får han köpa in sig på halva när han fått jobb och är kreditvärdig. Det låter för övrigt som att han skulle behöva sina 600 000 till annat om han nu inte ska vara med och stå för drift senare.
Tanken är att han sen ska kunna hjälpa till med månadskostnaderna i framtiden, såklart. Men oklart när det kan bli, pga att vi bor på ett ställe där det är väldigt svårt för honom att få jobb, rättare sagt typ omöjligt. Vi bor här enbart för att jag jobbar här just nu. Så det är ju ett val vi gjort för nu.
Fördelen för mig om han lägger in 600 000 kr är att jag inte behöver ta ut den summan från mina fonder.
Nej, nej! Det är ett ställe där vi båda kan få bra jobb i framtiden! Men vi kommer inte bo där permanent till att börja med de första åren, mer som ett “semesterhus”, pga mitt jobb är på annat ställe. Kanske till och med hyra ut det första tiden kan vara ett alternativ för att ta ner kostnaderna när vi inte kommer kunna utnyttja det jätte mycket.
Ni behöver skriva ett samboavtal, annars har din kille rätt till halva huset om ni skulle göra slut,
Jag skulle absolut ta hjälp av en jurist för att få detta rätt. Om du är med i ett fackförbund, eller har hemförsäkring kan juridisk rådgivning ingå. Värt att kolla upp.