Hur skulle du forma en "pengamaskin"?

Totala utgifter per månad: 10 000:-

Hur skulle den “perfekta pengamaskinen” se ut för att kunna leva på 10 000:- / månad?

• Hur mycket pengar hade ni valt att spara ihop och investera för att känna er trygga?
  • Hur skulle fördelningen se ut?
  • Hur stor buffert utanför börsen.
  • Hur hantera uttag ur pengamaskinen. Plocka ut bitvis när man behöver eller ta ut en viss procent varje år (kan kännas tråkigt om börsen gått kraftigt ner just då)?

Känner att en buffert som man kan leva på i ett år vore bra, så man slipper ta ut från pengamaskinen vid eventuell börskrasch.

Drömscenariot vore givetvis att ha ett investerande som genererar betydligt mer än årsutgifterna som är 120k.

Så, leva för 10k per månad, hur skulle du då designa “maskinen”? Ös på med tankar, idér och tips!

Finns ett antal frågor du måste svara på för att kunna göra en som passar just dig. Hur gammal är du? Hur mycket kan du lägga undan? Hur riskbenägen är du? Sägs att uttag ut en pengamaskin får vara Max 4% för att den ska klara av över tid. Dvs att kapitalet inte får minska över tid.

120K per år motsvarar 4% ur 3 miljoner. Vilket inte är särskilt mycket. Du behöver växla din portfölj från get-rich till stay-rich.

Jag skulle se till att jag har en buffert för 6 månadsutgifter och resten på Lysa/globala indexfonder.

Tack för svar.

Tänkte att vi kunde brainstorma i tråden. Självklart vill man ha så liten risk som möjligt i sin maskin, dvs ha ganska stor summa investerat. Så tänker i alla fall jag, medans andra kanske kan tänka sig en högre risk.

Globala indexfonder låter klokt. Vilken eller vilka?

jag har som mål att bli FI. Räknar på att jag behöver 14000 kr/mån för detta vilket motsvarar ca 4.2 miljoner kr, vilket borde ta 8 år för mig att samla ihop om den genomsnittliga avkastningen är 8% per år (sparar 22000 kr/mån i indexfonder, 60% globalfonder, 30 % olika Sverigefonder, 10 % Asien)

2 gillningar

Vi räknar med att få ihop kapital så vi kan plocka ut 25 tkr/mån. Och därigenom sluta arbeta (om vi vill) om 10 år. Är då 57 år. För detta behöver vi 2,7 milj kr. Vi kommer att ha en liten buffert och en större i vår lägenhet som vi kommer att köpa då (istället för vårt hus som vi har i dag). Än så länge placerar vi brett, global, sverige, europa, norden, asien, kina, japan, usa, räntor, blandfonder, östeuropa och några guld/råvaru/tech fonder. Alltefter som tiden närmar sig så kommer mer och mer sitta i räntor och blandfonder.
Planen är att ha kapital motsvarande 3 år på räntefond/bankkonto löpande, när vi väl slutat arbeta.

Jag slutade jobba vid 55 års ålder. Viktade över till utdelningsaktier och preffar för att få en “fast” inkomst. Det var ju lite läskigt att lämna det trygga arbetslivet och få sin månadslön varje månad.

Allt gick bra och för varje år som gick viktade jag över till mer aktier då jag är mer säker då pensionen närmar sig.

I år tar jag ut min pension vid 62 års ålder och min aktieportfölj är högre än när jag slutade jobba.

6 gillningar

Mitt mål är att skaffa en trygghet, en portfölj som ger en avkastning som täcker utgifterna, helst lite till. Har inga planer på att sluta jobba helt och hållet, men att själv kunna bestämma när och hur mycket jag vill jobba.

Får man fråga ungefär hur mycket och vilka utdelningsaktier och preffar som du kör på som ersätter din vanliga inkomst?

Jag är i läge att omfördela delar av mina tillgångar(2,5-5 miljoner) och är lockad av tanken att bygga en maskin som jag kan testköra innan jag går i tidig pension. Jag känner dock en risk att man krånglar till det med allt för många olika strategier(Lysa, fonder, aktier, utdelningsaktier, guld, räntor, 4 hinkar, Golden Butterfly mm). Mina tankar just nu går åt investmentbolag, Lysa(80/20), Savr(mix av spiltan fonder) och sedan då en isk med utdelningsaktier. Man kör sedan detta 3-5 år under tiden man arbetar och bygger upp en rejäl buffert som kan användas för dåliga år.

Låter det vettigt?

Om jag minns rätt så hade jag Sagax , Klövern , Volati ,och Akelius preff. Kvartalsutdelande aktier Lundin oil och Pfeizer. Enfastighetsbolag Bosjö , Saltängen och Kallebäck.
Utdelningsaktier Beijer Alma , ICA , Axfood, Nolato, Hexagon, Tele 2 , Swedbank , Svolder , Investor och Essity.
Efter varje år så såg jag hur aktierna ökade i värde betydligt mer än trygga utdelare så det blev mer och mer aktier igen i portföljen och idag har jag bara Akelius och Bosjö kvar , det är betydligt roligare och mer lönsamt att leta fram bra aktier istället men när jag behövde en trygghet så var det en lösning som passade mig.