Hur skulle du hantera utgiften?

Komplicerat att utveckla i och med att jag inte vet vad det rör sig om för specifik utgift i just ditt fall och att täcka alla baser blir fort en väldigt lång text att skriva men jag kan försöka :slightly_smiling_face:

Kanske ligger en viss ideologi bakom men även hur det fungerar rent tekniskt/praktiskt.

Vad händer om du lånar upp på bostaden till att köpa en husvagn och något skiter sig så du får problem att betala? Du blir av med boendet.

Om du tar en vanlig finansiering av husvagnen via handlaren och sedan får svårt att betala så tar de tillbaka husvagnen medans du sitter tryggt i ditt boende.

En annan sak är att tänka på är att man riskerar att ligga kvar med skulden på bolånet långt efter att husvagnen är såld om man inte amorterat i den takt som man annars hade gjort vid vanlig avbetalning via handlaren

Risken att det går så långt är kanske inte så stor men det är en av fördelarna med att finansiera respektive sak på det “tänkta” sättet även om det inte är billigaste lösningen.

Att ta av bufferten kan vara ett alternativ men det beror på om utgiften var tänkt att täckas av bufferten när buffertens storlek bestämdes vilket jag gissar att den inte var med tanke på dess storlek i förhållande till bufferten.

Nästa avvägning blir den mellan att ta på avbetalning och att sälja innehav på isk.
Jag brukar tänka att den ränta jag slipper betala på avbetalningen är garanterad avkastning på pengarna jag säljer. Inte det mest fördelaktiga alternativet rent ekonomiskt men jag sover gott om natten i vetskapen om att jag fått 5% garanterad avkastning på 200tkr.

1 gillning