Hur skulle ni fördela 1,4 miljoner om ni var 70 bast?

Om man köper Skandia Kapitalförsäkring på nätet får man en enkel standardlösning med max 250 per år. Ett rent sparande.

MEN hos Skandia kan man teckna en individuell, skräddarsydd lösning. Med omedelbart uttag månadsvis. Ingen begränsning med vilket belopp man sätter in. Man är inte heller bunden till 15 år, utan även tiden för lösningen är individuell.
Dessa individuella lösningar tecknar man i kontakt med rådgivare.

Jag anser att dessa lösningar med Traditionell förvaltning passar väldigt bra för tex 65+. Som kanske har sålt hus och vill få en guldkant utöver pensionen från likviden. Många som får loss en så stor summa från fastighetsförsäljning, kanske inte alls är vana vid att hantera aktier eller fonder. Och vi kan aldrig veta säkert hur alerta vi är vid 85+…Kanske helt har tappat intresset för börsplaceringar.
Och att anhöriga ska ta ansvar för att hantera dessa pengar till god avkastning, kan vara lite väl mycket begärt. Kan bli osämja mellan syskon osv. En placering hos Lunar med en rejäl buffert är väl jättefint, men lejonparten i den beskrivna situationen, vill man ju gärna ha lite bättre avkastning på än vad ex.vis Lunar ger.
Om personen ifråga skulle avlida bara inom några år, så kan insatta förmånstagare (ofta barn, men kan vara vem som helst) själva välja hur de vill ta emot arvet från Kapitalförsäkringen om man formulerar det rätt (som Skandia säkerställer) så kan tex barnen välja att låta försäkringen ticka på, och själva ta ut den månadsvis som pension så småningom. Eller låta den betalas ut som inkomst under studietid för barnbarn tex. Finns massor av fina lösningar.
Annat:
Har man delat på sitt eget privata pensionssparande och tex lagt en del i Tradförsäkring samt en del i aktier/fonder så är man i ett bättre läge OM börsen går ner några år just när man vill börja ta ut o leva på sina pengar. Då har man ett val att kunna låta börsplaceringen vara kvar och vänta ut börsen, samtidigt som man kan ta ut sin Tradförsäkring. Tradförsäkring är underskattad som placering.

Skandia har den kvar

Ja, och då blir det ju också högre avgifter. Ännu dyrare.

Jag förstår hur du tänker men menar på att man idag kan göra detta enkel själv.
Dessutom har ju mamsen i detta fallet barn som hjälper henne.

Småspararguiden tyckte så här

1 gillning

JFB, tyvärr har du fattat garantin när det gäller svenska Livbolag och traditionell förvaltning helt fel.
Jag har läst många av dina inlägg i diverse trådar med stort nöje men denna gång lämnar du direkt felaktig och vilseledande information.

Jag ska på ett något förenklat sätt försöka förklara.
Garantin kan ALDRIG äventyras eftersom en typ av ”Tvångslikvidering” av Livbolaget sker dessförinnan.
Svenska Livbolag lämnar löpande information kring sina nyckeltal och där de 2 viktigaste nyckeltalen är Kollektiv Konsolideringsgrad samt Solvensgrad.

Konsolideringsgrad = marknadsvärdet på samtliga tillgångar i relation till försäkringsvärdet på samtliga försäkringar (Garanterat värde + villkorad återbäringsdel).
I nuläget har Skandia 104% Konsolideringsgrad vilket innebär att de har 4% mer pengar än den totala skuld de har till Försäkringstagarna för tillfället.
Konsolideringsgraden styr vilken återbäringsränta Livbolaget har utrymme att ge spararna.
Konsolideringen kan under en kortare tid vara under 100% men inte längre än 36 månader.

Solvensgrad = marknadsvärdet på samtliga tillgångar i relation till de Garantiåtaganden Livbolaget har gentemot sina kunder.
Nuvarande Solvensgrad 214%.
Solvensgradens storlek påverkar möjligheten för ett Livbolag att göra mer riskfyllda placeringar som i en förlängning kan ge högre avkastning.
Innan ett Livbolag får ge sig in på exempelvis aktiemarknaden måste man först säkerställa kapital som motsvarar de garantiåtaganden man har till kunderna.
Detta sker i stor utsträckning i form av obligationer - vi kan för resonemangets skull säga att garantin säkerställs via köp av statens 10-åriga statsobligationer, vilket sannolikt är det vanligaste.

Ju högre solvensgrad desto mer utrymme för aktier, fastigheter etc.
Ju lägre solvensgrad desto mer obligationer.

För ett Livbolag går gränsen för ”Konkurs” vid 104% solvens - dvs det finns fortfarande tillräckligt med pengar att betala ut samtliga utställda garantier men livbolagets koncession (tillstånd) att bedriva sin verksamhet dras tillbaka och kunderna ges möjlighet att flytta sitt kapital till annan försäkringsgivare alternativt flytta till fondförvaltning.
Med andra ord kan ett Livbolag inte gå i konkurs i egentlig mening utan kunderna kan känna sig trygga med att de garantier de fått alltid kommer att uppfyllas.

Vi kan ta 2 exempel från 2000-talet:

• Salus-Ansvar Liv lyckades inte parera de kraftiga börsfallen i kölvattnet av IT-kraschen -00/-01 och landade på en solvensgrad på 104% och kunderna (mestadels läkare) uppmanades att flytta sina försäkringar till SEB-TryggIiv Nya med sina garantibelopp.

• Länsförsäkringar Liv var väldigt illa ute 2011 pga för generösa/naiva insättningsvillkor för spararna som inte gick att bryta.
    LF var nere på 107,8% solvensgrad när LF-Liv drog i nödbromsen och stoppade all nyteckning av traditionell förvaltning för att i möjligaste mån skydda befintliga kunder.

De låga räntorna vi har haft de senaste 10-15 åren har varit till godo för många i samhället men inte för spararna med Traditionell förvaltning eftersom lägre räntor medför större del obligationer i portföljen än vad som vore önskvärt, speciellt när börsen och fastighetsmarknaden gått som tåget med några få hack i kurvan längs vägen…

LF gjorde sedan ett fantastiskt jobb med att komma tillrätta med problemet med en mängd olika åtgärder, bl.a genom att erbjuda ”rätt” kunder att villkorsändra sina försäkringar och kliva in i en ny portfölj (Nya Trad) med hela sitt försäkringskapital vilket var till gagn för de kunder som villkorsändrade men som också gynnade de kvarvarande kunderna i den gamla portföljen (Gamla Trad) som i många fall hade försäkringar där garantin kom i anspråk.

Jag skrev ovan att LF var naiva, men det kommer sig ifrån att LF tidigare hette Wasa och dessförinnan Valand och som i princip erbjöd 100% garanti och 4% garanterad ränta på ALLA insättningar oavsett när dessa gjordes.

Skandia och flera konkurrenter var ”smartare” än så genom att använda sig av en metod som kallas ”Engångsbetald premie i serie” vilket innebar att kunderna till en början erbjöds 2,5% garanterad ränta på insatt kapital men att Skandia gav sig själva rätten att ändra räntesatsen på framtida inbetalningar.
Så på de tidiga inbetalningarna gavs 2,5% garanterad ränta till en dag då Skandia meddelade sina kunder att redan gjorda inbetalningar även i fortsättningen jobbade mot 2,5% ränta men att nya inbetalningar från och med nu jobbade mot 1,25% ränta.
På så vis kunde Skandia till viss del parera det låga ränteläget och därmed fortsätta ha en stor del aktier/fastigheter istället för att tvingas in i mer lågavkastande statsobligationer.

2 gillningar

Oj, ja verkligen! :grimacing: Jag har tagit bort och editerat ovan med referens till ditt inlägg här kring garantin.

Det är väl därför jag hänger här. Man lär sig från välinitierade personer :+1: Tack!

Kontentan är att garantibeloppet, i detta fallet för Skandia 80% (plus uppräckning med 1.25% före avgifter), täcks genom att bolaget likvideras när kapitalet närmar sig garantiåtaganden + 4%.

Jo tack, jag har själv en liten slatt LF gamla Trad. Valde att inte byta av olika anledningar. Den har inte rosat marknaden direkt :slight_smile:

Jag tittade själv på Traddar för ett tag sedan för att bygga en form av ”bond tent” för att hantera Sequence of Return risken men landade i att det inte var värt det.

Jag tycker fortfarande inte att en Trad är bästa alternativet för denna TS, jämfört med vad som finns tillgängligt idag på marknaden. Enkla och mycket billigare lösningar som gör samma sak.

Man kan räkna på vad en Trad kostar i avgifter på Konsumenternas - länk nedan. Om man tvingas till en rådgivningsmäklad variant hos Skandia så ökar kapitalavgiften till 0.8%. Det är många gånger högre än vad jag skulle acceptera.

Om man sätter in 1 Mkr som engångsbelopp, påbörjar uttag direkt och tar ut under 15 år så är Skandia kostnader 166 000 kr. Rätt maffigt!

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/eget-sparande/jamfor-kapitalforsakringar/jamfor-kapitalforsakringar----sparande/

1 gillning

Kan du inte köra någon ETF som delar ut 3-4% om året bara?

Det värmer ett gammalt rådgivarhjärta varje gång man ”når fram” och kunden tillgodogör sig den information man man lämnar.
I min roll som pensionsrådgivare under min yrkesverksamma tid så var den mest stimulerande och utmanande arbetsuppgiften just ”klagomålshantering”.
Några av mina allra största kunder volymmässigt sett i krontal kom till efter djupgående diskussioner kring olika försäkringskonstruktioner, förvaltning och avgiftsuttag.
Så hatten av för att du orkade läsa igenom mitt långa svar…

Att vi sedan inte har samma syn på avgiftsuttaget som exempelvis Skandia tar ut är en annan sak… :grinning:

Tidigt i denna tråd var jag inne på Skandia och en direktutbetalande K-försäkring med Traditionell Förvaltning där jag visserligen flaggade för relativt höga avgifter men där jag ändå tycker att det är en bra produkt för äldre människor utan kompetens och intresse.

2 gillningar

Varför krångla till det för en äldre kvinna som är ointresserad av börsen?

Kör lysa med lämplig fördelning aktier/räntor.
Sen har lysa en suverän uttags funktion där man kan välja fast summa eller procentuellt uttag varje månad vid ett valt datum.
Lågt pris och minimal med jobb🙂

Citat

Jag hade aldrig hört begreppet ”Bond tent” tidigare men blev nyfiken och läste en tidigare tråd som du startade i ämnet.
Om jag förstår dina tankegångar rätt så syftade Bond tent-begreppet till att minimera risken att placeringen tappar i värde och därmed få en dålig start när du närmar dig Z och tiden eventuellt är knapp för att hämta igen det som gått förlorat?
(Z är en försäkringsteknisk benämning på utbetalningsstart)

Men är det inte just det sparande i Traditionell förvaltning uppnår med sin konstruktion?
Vi leker med tanken att TS’s mamma stod vid årsskiftet 21/22 och bestämde sig för att placera 1 miljon kronor i Skandias Traditionella förvaltning via en K-försäkring.
Vid denna tidpunkt hade Skandia 114% i kollektiv konsolidering och utdelade 5% återbäringsränta på kundernas totala försäkringskapital, dvs hon köpte in sig i en portfölj där övriga kunder redan arbetat upp en rejäl buffert (+14% som ännu inte är tilldelad till kunderna från Skandias sida)
I samma sekund som mamma placerade sin miljon så blev den i en hast ”värd” 14% mer eftersom hon nu ingår i Trad-kollektivet.
När mamma loggar in på sitt konto så står försäkringskapitalets värde på 1.000.000kr, varav 800.000kr är garanterat värde och 200.000kr är återbäringsdelen.

Vi hoppar nu fram till augusti-22 och vi har under detta första halvår haft en bred nedgång på börsen och fastighetsmarknaden.
Skandias konsolidering har nu sjunkit till 104% i takt med att man tilldelat återbäringsränta till kundernas respektive försäkring men främst för att tillgångarna i portföljen tappat i värde.
Återbäringsräntan kunderna kan tillgodogöra sig är nu sänkt till 3% från Juli-22 (före avgifter)

Mamma loggar in på nytt och ser att hennes försäkringskapital ökat till ungefär 1.015.000kr (3% nettoränta)
Garanterat värde är i princip samma som tidigare med några få kronor plus, 800.000kr
Återbäringsdelen har ökat till 215.000kr.

Trots ett relativt stort ras på börsen så har försäkringsvärdet inte påverkats negativt, utan det är spararnas gemensamma tillgångar som sjunkit i värde vilket Skandias nyckeltal skvallrar om.

Detta visar styrkan i traditionell förvaltnings konstruktion och varför jag tycker den är lämplig för kunder som saknar kompetens, riskvilja och intresse för att sköta sina placeringar själva och kanske skulle kunna vara ett alternativ när du sneglar på ett ”Bond Tent”??

2 gillningar

Just detta är det som stör mig också. Återlyssna på avsnitt #261 och omvandla till hur många av mammans arbetstimmar det motsvarar.

1 gillning

Ha ha, tack men nej tack :slight_smile: Inte för mig för jag saknar inte kompetens, riskvilja eller intresse :joy::+1:
Jag ska försöka förklara varför, och rätta mig gärna där/om jag har fel nedan.

Jag tycker inte det är riktigt rätt att direkt jämföra återbäringsräntan på +3% med med hur dåligt börsen/fastigheter/obligationer gått i år. Skandias Trad portfölj har haft en totalavkastning på -4.8% under 1a halvåret, medan återbäringsräntan släpar “by design” (som jag förstår det) för att jämna ut så att inte alla förändringar i portföljen slår igenom direkt på det som visas för kunden. Fortsätter Skandias portfölj att backa så måste återbäringsräntan sänkas/bli negativ för avkastningen kommer ju från portföljen.

Om man ska försöka jämföra Skanda Trad portföljens utveckling med ett annat alternativ så tar jag tex. LYSA som har en bra översikt för olika aktie/ränte-allokeringar. Såklart är detta ingen “like for like” jämförelse eftersom Skandia är i huvudsak en Sverige blandfond medan Lysa är global och inte med exakt samma allokering. Men bara för att sätta det i någon typ av bra-dåligt relation mellan tummen och pekfingret.

Skandias Trad portfölj är förenklat 40% aktier, 40% obligationer, 10% fastigheter och 10% gott & blandat om man förenklar det som står på denna sidan. Jag jämför det med en LYSA 45/55 (aktier/räntor) och den ligger hittills i år -6%. Lite sämre men i samma härad. OBS jag tog bara Lysa som exempel. Jag är inte ens kund där :slight_smile:

Så skillnaden ligger mer i att i Trad så presenteras man i nuläget en utveckling som är positiv när portföljen egentligen gått ner medan man i andra lösningar ser den faktiska utvecklingen, negativ som den är just nu.

Nu är det ju alldeles för kort tid för att utvärdera men om vi tar senaste 15 åren så kanske det är mer relevant. Skandia ligger på +6.5% genomsnittlig återbäringsränta senaste 15 åren vilket står längre ner på denna sidan. Jämfört med LYSA (samma sida som ovan) så kan man plocka ut att deras 45/55 hade gått cirka +8%.

Det är där jag har ett problem med Trad. Det lyfts ofta fram från bolagen (inte bara Skandia) hur bra återbäringsräntan är men det är nästan omöjligt att replikera “like for like” eftersom det är en “black box”. 6.5% för Skandia är kanske bra eller inte alls bra, ingen utanför bolaget vet. En LYSA 45/55 hade gett cirka 8% så det hade ju sannolikt varit bättre.

Det största problemet jag har med Trad är dock avgifterna!

För att kunna göra det mamsen vill göra dvs. engångs insättning och påbörja uttag direkt så måste man gå via rådgivning. Då är skalavgiften 0.8% per år. Det låter inte mycket för många men om vi sätter det i relation till 15 års avkastningen på 6.5% om året, så tar Skanda 12% av avkastningen i skalavgift (0.8%/6.5%). Alla andra som läser detta bör notera att detta är varje år så långe pengar finns på kontot.

Om man som i mitt fall hade kunnat spara in pengarna över tid och kunnat använda “internet” (utan rådgivning) så blir skalavgiften 0.5%. Ok, så jag sköter det administrativa själv och behöver då “bara” betala nästan 8% av avkastningen i skalavgift. Varje år!

Mamsen hade i och för sig haft tur i och med att hon i så fall skulle gått in med just 1 Mkr och inte en krona mindre i rådgivningsvarianten. Vid just 1 Mkr så försvinner premieavgiften. Det är helt otroligt att företag fortfarande håller på med sådana. Skandia sticker ut med att vara klart dyrast i premieavgift enligt denna sidan på Konsumenternas. För Skandia gäller

• Under 500 kkr i engångs insättning eller totalt 1a året då är premieavgiften 2%
  • 500-1000 kkr är premieavgiften 1%
  • 1 Mkr och över är premieavgiften 0% (alltså mamsen klarade sig precis :slight_smile: )

Om man relaterar 1-2% premieavgift till snitt avkastningen på 6.5% så tar man alltså i de fallen 15-30% av första årets avkastning för att ta emot pengarna. Undantaget om du sätter in över 1 Mkr på ett bräde (eller under 1a året) eller kan använda den enklare “internet” varianten, då är det 0%.

I min värld är Trad hiskeligt dyrt. Att betala 8-12% av avkastningen i skalavgift är inte konkurrenskraftigt idag. Att man i en del fall smäller på med 15-30% av första årets avkastning i premieavgift, well, det går inte att motivera med de enkla billiga lösningar som finns idag, tycker jag.

Nu för att återknyta till mamsen och stackars @Sanna85 som får stå ut med våra lång inlägg. Detta vinner nog i längd :slight_smile:

För mamsen som tydligen är helt ointresserad av ekonomi så sträcker jag mig motvilligt :slight_smile: till att Trad kanske (BIG IF) är ett alternativ om hon absolut inte vill befatta sig med sina pengar, helt outsourca det (till ett pris) och att Sanna gärna slipper vara involverad. Då kanske! Men att jag skulle föreslå att använda en oberoende rådgivare tex Småspararguiden för att hitta det minst dyra alternativet med vettigaste avkastningen i den djungel som Trad är. Det finns ju ändå ett antal bolag som håller på med det fortfarande.

Du sammanfattade det perfekt

“lämplig för kunder som saknar kompetens, riskvilja och intresse för att sköta sina placeringar själva”

Jag tillhör inte den kategorien :slight_smile:

2 gillningar

:grinning:, jag skulle aldrig komma på tanken att rekommendera att trad-produkt till en kompetent person likt dig, men nu var du ju heller inte föremål för denna tråd.
Vi är helt överens om att du inte faller inom den kategori av sparare som traditionell förvaltning är avsedd för. :white_check_mark:

Det var när jag läste inledningen på din tråd som handlade om Bond Tent och där du efterlyste förslag på en defensiv portfölj och analyserade ”konsekvensen av riktigt dåliga börsutfall när man närmade sig att leva på kapitalet” (Z) vilket väl beskriver den situation som mamma befinner sig i, som jag tog upp traditionell förvaltning som ett skydd mot det du beskrev i Bond Tent-tråden.
Vad jag försökte beskriva i mitt inlägg ovan var ju fördelen med att söka skydd hos ett försäkringskollektiv med hög konsolidering när man exempelvis sneglar på en engångsplacering som dessutom ska vara direktutbetalande - inget annat.

Att du sedan ställer Lysa i jämförelse i det korta perspektivet blir ju helt snett eftersom där hade ju mamma stått marknadsrisken själv och Lysakontot hade lyst rött med -60.000kr eller 940.000kr kvar av den ursprungliga miljonen.
Inte säkert att varken mamma eller dotter skulle känna sig helt bekväma i den situationen och med vetskapen att vi går en oviss höst och vinter till mötes.

Att jag beskrev återbäringsräntan till 3% var ju för att visa den försämring som hade skett för spararna sedan årsskiftet när återbäringsräntan var 5% och som är en naturlig följd av en totalavkastning som är negativ, dock slår inte den negativa totalavkastningen igenom på den unika försäkringen som tecknades i mammas namn, detta sker dock om/när Skandia sänker återbäringsräntan till lägre än <0,8%.
(0% återbäringsränta är ju de facto en minusränta på -0,8% eftersom det är 0% före avgifter och skatter)

Fördelen (inget bra ord i sammanhanget) här är ju att Skandia har möjlighet att ligga med underkonsolidering i upp till max 3 år innan de tvingas till åtgärder som påverkar försäkringarna i större omfattning, exempelvis reallokering/återtag av redan tilldelad men ej utbetalad återbäring.

Sannolikt skulle Skandia inte vänta så länge som 3 år innan man agerade (svårt att veta eftersom Skandia under sina +100 år aldrig har kommit i den situationen) eftersom traditionell förvaltning i princip skulle bli en osäljbar spar-produkt så länge underkonsolideringen kvarstod.
Vilken ny kund skulle vilja stoppa in en miljon i ett sparande med 95% konsolideringsgrad och som i samma sekund pengarna landar hos Skandia i realiteten bara är värda 950.000kr??
Nya kunder vill ju knappast bära bördor från tidigare sparare.

Vi har ur ett placeringsperspektiv en samsyn på det mesta även om min syn till viss del färgas av 1000-tals genomförda rådgivningsmöten med kunder som knappt vet varför de bokat ett möte på kontoret och än mindre vet vad de själva vill och där den vanligaste frågan var ”vad tycker du?”

För att begränsa längden på detta inlägg så lämnar jag avgiftsfrågan till en annan gång eller annan tråd, men i stort ger jag dig rätt även på den punkten att vissa avgifter är omotiverat höga.

Peace :v:

2 gillningar

Jo, jag fattade kopplingen, bara såg så kul ut när du beskrev vem det var för och sedan … och du då? :joy:

Det jag menar är att Skandia Trad, för att visa motsvarande siffra = faktiskt portföljutveckling, borde visa -50 000 kr (-5%).

Nu visar man inom Trad generellt sett en “återbäringsränta”, men det är ju något företaget bara bestämmer/bedömmer vad det ska vara (inom riktlinjer). Inte hur portföljen gått på marknaden under tidsperioden. Men kanske hela syftet är att minimera svängningar så att folk inte får panik typ :slight_smile:

Ärligt talat så tycker jag bara att sådana konstruktioner gör det mer obskyrt, mer "black-box"ish. Att det kan se bra/OK ut på Trad kontot (jämfört med hur portföljen/marknaden gått) och sedan kan bolaget plocka tillbaka en del senare, ev. långt senare. Det blir lite för mycket “funny money” för mig. Har jag pengarna som visas på kontot just nu, eller inte. Om du förstår vad jag menar.

Historisk utveckling är ingen garanti för framtida utveckling :slight_smile:

Holy cow :rofl::rofl::rofl: Ja, det är klart, om man sett mycket sådant så är det klart att man färgas. Jag kanske inte har insett hur illa det är med privatekonomiskt engagement/kunskap. Eller råkar du som rådgivare ut för många just inom den klicken. Hur som helst. Du har ju sett detta i verkligen och det varken kan eller ska jag argumentera mot :slight_smile:

Ja, det är min riktigt stora stötesten och varför jag övergav tanken. Jag kan inte betala de summorna. Om det hade funnits Trad med säg 0.4-0.5% i totalavgift, hög garantidel (80-85%) och hög flexibilitet så hade jag funderat ett varv till. Med hög flexibilitet menar jag att man kan starta den och börja uttag om 0-3 år och att man kan sätta uttagstid 1-20 år samt ändra den under tiden. Då hade det börjat likna något. Nu valde vi en annan väg istället och snickrade om portföljen så att det absolut funkar bra!

Vem vet, det kanske kommer. Kanske det är någon hög Trad chef som “lurkar” här på forumet och plockar upp tanken att faktiskt göra Trad konkurrenskraftig mot de lösningar som kommit senaste 5 åren.

Hur som helst, tack för givande diskussion! :blush::+1:

1 gillning