Jo, men det är samma för mig. Jobbar mycket hemifrån. Möjlighet att använda jobbmobilen privat men det känns fortfarande jättefel. Vill jag att något så privat som min mobil, min kalender, mina mail osv ska blandas ihop med och vara under kontroll av min arbetsgivare? Vill jag helt plötsligt riskera få ett samtal av nån kund eller liknande när jag är ledig och sysslar med något helt annat? Jag kanske är på en stökig fest? Mitt barn eller någon annan random kanske svarar? För mig är det helt ofattbart att så många faktiskt väljer att använda jobbmobilen privat.
Jag använder jobbmobilen privat. Men har alla jobbappar på “sida 3” och utan aviseringar. Har schemalagt mina arbetstider i växeln etc så jag minimerar att arbetet kan störa på min lediga tid.
Fungerar mkt bra men det krävs att man sätter upp ett system för det. Ringer någon utanför arbetstid som jag kan identifiera som jobbrelaterat svarar jag helt enkelt inte. (Om det inte är min chef.) Dessutom har jag ju en ny fin mobil gratis.
Ett tips är att man numera på iphone kan sätta upp olika hemkärmar för olika fokusområden. Så mobilen kan se ut på ett sätt för jobb och ett annat för egentid t ex. Min dotter använder det och sätter mobilen i “skolläge” när hon är i skolan, då syns inte TikTok och sånt.
Du hade barn, är de i åldrarna att man kan läsa för eller med dem? Min erfarenhet att läsa för barnen var att då gick det inte att tänka på något annat, likaså när det blev äldre och vi läste en bit var
Avslappningsövningar
Den yngsta läser vi ff för - mysigt! Och def avslappnande!
Stort tack! Ska testa!
Klokt! Jo, jag har nog egentligen koll på vad som triggar mest (däremot inte säker på hur jag ska hantera det ) men jag kan inte skriva för detaljerat om det här känner jag ifall någon skulle känna igen mig osv
Om det inte har hunnit gå för långt kan det ju funka med att höra en låt som man gillar, se ett klipp man får ståpäls av eller ägna sig åt något kreativt. Trädgård? Något som bryter känsloläget och är upplyftande.
Men har det gått för långt och man är alldeles för mentalt slutkörd hjälper nästan bara semester imo. Så därför ska man till varje pris undvika att låta det gå för långt.
Det är nog vanligt att man har fler uppgifter att göra än vad det finns tid till att genomföra dem.
Själv tog jag tag i det genom att försöka hitta en metod/system för att hantera det. Det blev GTD-metoden, har läst David Allens bok och hittat några bra sätt att kombinera denna metod med Microsofts program som finns tillgängliga på mitt företag. Känner att jag har full kontroll nu, tidigare har alla uppgifter tyngt ner mig och att de aldrig kan bli färdiga. Det kommer alltid att komma nya uppgifter, gör man dem snabbt och effektivt kommer det komma ännu fler eftersom personer ser att du har en hög prestationsnivå.
Den andra boken jag kan rekommendera är Deep work av Cal Newport som har förändrat hela mitt synsätt på hur jag vill arbeta och vilka uppgifter som förtjänar min uppmärksamhet och vilka som inte gör det.
Hoppas du hittar det som funkar bäst för dig!
Jag har accepterat att jag kan få sprudlande idéer och lösa problem på andra tider än mellan kl.08-17. Jag försöker därför bli bättre på återhämtning under arbetstid. Jag är inte i land än vill jag bara påpeka.
Försöker göra en veckoplanering i punktlista, med såväl låg- som högtröskeluppgifter. Dessa stryks över när de är gjorda.
I början av varje arbetsdag gör jag en plan utifrån energibägaren för dagen: hur många 45-minutare är rimliga att göra idag? Det är de pass där dörren är stängd, mobil och teams satta på stör ej/upptagen och mailkorgen stängd. Koncentrerat arbete tills larmet ringer efter 45 min.
En dag med möten kanske det bara blir 1 x 45 min, eller ingen alls, en annan dag kanske jag har massa skjuts av barn och aktiviteter på kvällen som gör att jag gör 2-3 pass istället för 4 för att spara energi. Allt för att ge mer ställtid över hela dagarna, inte bara tänka arbetstid. Då är det också enklare att ta upp datorn om idéerna kommer kl.20 eller en söndag förmiddag.
En annan dag blir det 5 x 45 osv.
Jag busspendlar 45 min enkel väg och det hjälper också med såväl inställning- som avställningstid. Det är betydligt svårare att ställa om de dagar jag jobbar hemifrån, då behöver jag typ ta en längre promenad innan jag hämtar på fritids.
Fint att läsa om allas goda idéer!
Vi läste för och sedan med så länge de bodde hemma. I början läste jag en bit och sedan ögon av dem en kort bit och så jag igen. Med åren gick det runt så att vi läste varsin dag. När de blev äldre hoppade vi över helgen för då hade de så mycket men på vardagar läste vi en stund efter middagen. Mycket konstigt litteratur har det blivit för även valet gick runt mellan oss när de blev äldre.
Har du något att göra förutom jobbet som tankarna kan flyttas till och är värda att tänka på?
Om livet bara är fyllt av alla de där små sakerna som inte är särkilt kul eller kräver särkilt mycket tankeverksamhet tex hämta barnen på dagis, laga mat, städa, fixa något litet hemma och sedan hamna i soffan framför tvn så finns det ju inte så mycket att tänka på?
Hitta hobbys, läs böcker som väcker tankar som är värda att jobba med, planera och jobba med projekt i livet som inte rör jobbet alls, se till att ha konkreta mål i livet som kräver arbete utanför jobbet etc.
Har man inget utanför jobbet som kul, stimulerande och utmanande så finns det ju inte så mycket mer att grubbla över och tänka på förutom just jobbet.
Tack!! Ska kolla in närmare!
Klokt! Ligger mycket i det du säger!
Jag önskar att jag hade ett bra svar till din fråga, men det har jag inte. Jag har nämligen samma problem och det dränerar mig. Jag har tidigare varit utbränd och en del av anledningen till varför jag hamnade där var för att jag inte kan släppa jobbet. Redan innan utbrändheten hade jag slutat kolla jobbmail och telefon efter arbetstid men det hjälper liksom inte när hjärnan ändå går på högvarv.
Jag har gått hos arbetsterapeut i över 6 månader, jag har provat KBT, jag tränar, men inget hjälper. Jag har insett att det handlar om personlighet (och antagligen min adhd också). För mig lättar det lite när jag känner att jag har kontroll och jobbar med listor och prioriteringar, men det är marginellt då det inte är där huvuddelen av mina tankar är. Jag fastnar ofta i ett negativt tänkande och stress förstärker det. Jag funderar på hur jag ska lösa problem, analyserar situationer, går igenom hur jag ska hantera framtida situationer som jag vet kommer komma, hur jag ska hålla vissa presentationer eller samtal, mm. Efter min utbrändhet så “lovade” jag mig själv att aldrig hamna där igen, men nu är jag åter på väg åt det hållet, mycket pga att jag inte kan stänga av alla problem som finns på jobbet när jag har slutat. Jag avundas människor som kan ha det stressigt och jobbigt på dagarna och sen gå ut genom kontorsdörren och bara släppa allt och fokusera på sina barn och njuta av sin fritid.
Det enda tips jag har är att jag brukar köra olika hypnoser på Youtube, där jag tipsar om sidan Gestalthalsa. För mig funkar inte yoga, mindfullnes och liknande då jag har svårt att släppa tankarna, men med hypnos så funkar det betydligt bättre så kanske funkar det även för dig med.
Dagbok är bra. Att få känslorna ut i ord hjälper med sorteringen av dagens skräp hög som fastnar i huvudet. Jag giller ChatGPT för detta för att det är mer interaktivt än att skriva ned allt.
Jag har kontrollbehov o eftersom mitt jobb ÄR att ha kontroll på saker så kan jag inte släppa det. . inte så jag mår dåligt av det men kan bli lite små irriterad på mig själv för hur ofta jag tänker på jobbet utanför arbetstid. .
Men på väg till FIRE o jag är extremt nyfiken hur just den delen kommer kännas. . .att helt “förlora” kontrollen över nått man kontrollerat i 22år. . en tyngd som försvinner eller en ångest över att allt inte blir gjort…har ingen aning
När du inte längre har ett avtal som kopplar dig till arbetsplatsen. Har du exakt lika mycket ansvar över arbetsuppgifterna där, som att få lokaltrafiken i Salzburg att gå i tid, till exempel, alltså ingen. Helt utanför cirkeln av kontroll, kommer det påverka?
Så är det ju..men hur kommer det kännas? , , sen är ju frågan om man vill ersättaren skall vara så bra att man inte blir saknad. . eller om ersättaren skall vara dålig så dom saknar mig MYCKET. .
Men detta är svårt o jag skulle gärna vilja kunna släppa jobbet. .vi hade en liten aktivitet i Torsdags sista timmarna på dagen men efteråt ca 1,5tim efter vi stängt åkte jag ändå till jobbet o kollade att inget “hänt” . .