Hur slipper jag stå där med en stor skatteskuld?

Ska försöka ta det då kort som möjligt.
Min nuvarande sambo och jag ska bygga hus.
Vi bor nu i en Obelånad två-rummare som jag äger och ska sälja innan vi flyttar in i huset.
Min plan är att söka uppskov på vinstskatten och använda dom pengarna till ett lägre bolån istället.
Men den skatteskulden ska ju betalas igen en vacker dag.

Vad händer om det skulle ta slut mellan oss och vi måste sälja huset?
Då står väl jag där med 50% av huset och en stor skatteskuld medans hon står där med 50% av huset utan skuld.

Hur förhindrar jag ett sådant scenario? Räcker det med att skriva nått slags skuldebrev på en pappersservett eller liknande? :smiley:

Nu har jag ju inte sålt lägenheten än men som det ser ut nu så har jag gjort en vinst på drygt 900% om jag skulle sälja nu så det är en betydande summa det handlar om.

Tips mottages tacksamt.

Om ni köper ett hus tillsammans och du betalar och hon kommer att äga hälften utan att betala, då har du “i princip gett henne hälften av ett hus”. Vilken vinstlott hon har dragit om du går med på det :ticket: Mitt råd är att du kontaktar en jurist…

1 gillning

Välkommen till forumet!

Eftersom det är en stor summa pengar skulle jag unnat mig att lägga en tusenlapp eller två på att kontakta en jurist och få det utrett så att det inte blir några oklarheter. Det är sådant som man ofta kan tycka är onödigt i förväg, men guld värt i efterhand.

1 gillning