Är 1000% inne på ”volontär-Fire”. Men den summa jag beräknat fram kommer jag inte uppnå förrän 65 års dagen. Detta är framräknat enbart på mitt ISK konto och dess utveckling. Om det skulle kunna gå snabbare om jag avyttrar och sizar ner mitt boende(vi rättade sagt för min bättre hälft måste också med på tåget)
Har jag räknat helt galet eller tänker jag rätt här.
Spar 10.000/månad. Kapital idag ca 400.000 i isk, 1m i tjänste pension. Har ett icke realiserat värde på en fastighet om ca 3,5 m. Även 1/3 i skogsfastighet värd 4-5 miljoner(värdering mycket osäker).
Har också ett företag där jag brukar dela ut ca 100.000, men är i IT så detta kan sluta imorgon med dagens it marknad.
Hur kan jag snabba upp? Min anledning till fire är inte för att jag inte gillar mitt jobb, utan att jag vill spendera sista 10-15 åren med att jobba för barn med npf(neuro-psykiatrisk funktionsnedsättningar) som jag brinner för. Jag tänkte finansiera mig själv med Fire. Bryr mig inte alls om fina bilar, men gillar att resa, kan bo relativt primitivt och enkelt. Men gärna i närhet till hav eller sjö. Kan jag nå dit snabbare?
receptet brukar vara öka inkomst och sparkvot, minska utgifter, investera förnuftigt.
Man blir rik, men det tar tid.
Jag vet inte hur gammal du är, men du har antagligen en bra lön du tar ut (runt 56k?) och utdelning på 100k årligen.
Det går att snabba up, men samtidigt ökar risken och det kan drabba dig negativt.
Öka på belåning via portföljbelåning eller bolån är exempel, alternativt låna på skogsfastigheten (eller sälja) och investera på börsen. Men slår det fel kan ta det ännu längre tid att nå målen.
Kan tyvärr inte ge dig tvärsäkra tips mer än “öka din inkomst, dra ner på kostnader”
Det behövs lite mer info för att kunna ge vassa svar Här kommer tusen frågor
Hur gammal är du?
Vilken utveckling på ISK har du antagit?
Vad har du för inkomster-utgifter nu, och framförallt, vad kommer du behöva netto per månad när du går i FIRE? Har ni gjort en tydlig kartläggning av era utgifter nu, så att ni har snorkoll? Vilken totalsumma är det du siktar på att uppnå?
Går det att öka lån på hus/skogsfastighet och investera detta?
Hur ser din portfölj ut i dagsläget?
Har du satt dig in i möjligheten att använda en låg värdepapperskredit i portföljen (liknande AP7 aktiefond i PPM)?
Hur är din tjänstepension placerad nu? Har du placerat allt som är flyttbart i fondlösningen? Kan du flytta “gamla” tjänstepensioner (ej kollektivavtal) till tex Avanza som kan erbjudan aktier eller globala hävstångsfonder som alternativ?
Är din PPM optimalt placerad? Många förespråkar AP7 aktiefond.
Räkna mer på din tjänstepension - beroende på hur den är placerad borde den även växa fram till uttagsstart, och kunna bidra med en fin månadssumma. Kan du ta ut tjänstepensionen från 55 års ålder?
Även om du kan tänka dig att volontärarbeta framöver på heltid, kommer det innebära att npf-arbetet är helt utan ersättning? Finns det något sätt du kan smyga igång med din (beundransvärda!) passion redan nu med att hjälpa npf-barn, och samtidigt jobba deltid eller liknande? Tänkte att det kanske gör att du känner dig mindre stressad i detta allt-eller-inget-tänk, för du kanske kan få arbeta med det du brinner för redan nu, och det måste inte vara 100% vid 65 och 0% innan dess
Jag har barn med npf-diagnoser i min närhet, och även jag har tänkt att när jag når FIRE vill jag bidra på något sätt - kanske som jourhem eller familjehem, beroende på vad som passar bäst.
Stort lycka till - du kommer säkert få många bra svar här bara du ger lite mer info om dina förutsättningar
Totalt runt 5 miljoner, alltså? Räknar vi att pengarna ska räcka 12 år och du behöver 350tkr per år är det ju 4,2msek. Lite mindre om man räknar seriöst med avkastning kanske.
Sedan går det väl dryga ut med deltidsjobb inom NPF så du bara behöver halva beloppet. Då kanske du inte ens behöver sälja av fastigheterna, bara låna upp? Lite mer riskabelt kanske, men en möjlighet om de är viktiga.
Det verkar finnas rätt mycket pengar att söka från till exempel Allmänna Arvsfonden och andra ställen för att jobba just med barn och ungdomar. Kanske är en möjlighet att gå med i eller bilda en förening för att kunna söka projektpengar och jobba med det du brinner för redan idag men med en sämre lön än du har nu.
Bundna miljoner med risk för barkborrar och hästmyror? Sälj och gå FIRE idag och få ett tack från ditt framtida jag. Lev lätt i hyresrätt, din enda risk är då silverfisk.