Då har vi olika upplägg på sparandet helt enkelt, jag sätter in en fast summa på långtidssparandet varje månad och resten “festar” man upp.
Jag pausar det långsiktiga månadssparandet tills dess att bufferten är återställd, men säljer inte av något (tar man från passiva hinken direkt kan man ju lika gärna ha allt investerat hela tiden?).
Har en relativt låg buffert generellt (hyresrätt), och tar lite pengar därifrån titt som tätt. Nya sommardäck, bärbar dator etc alltså vid större sällanköp. När jag köpte bil tömde jag den nästan helt och slutade då månadspara i passivhinken i typ 3 månader i väntan på att den skulle återställas. Min tanke är att bufferten är till för att täcka sånt och får funktionen att “smeta ut” större inköp/reparationer över ett gäng månader. Att ta av bufferten är typ ett korttidslån av sig själv där man slipper räntekostnaden och andra avgifter.
Typ så här jag resonerat själv. Våren 2023 använde jag bufferten som en kassa för boka boende till min tågluffning till Italien.