Hur sparar ni till specifika mål som en resa eller ny pryl, utan att tappa överblicken?

Man är olika, och tur är väl det. Att ha en mängd olika målkonton för olika köp skulle stressa mig nåt fruktansvärt. Så mycket admin.

Jag har ett buffertkonto på en nischbank, som jag i princip inte rör. Denna buffert gäller för stora utgifter långt fram i tiden, alt som överlevnad de första åren om jag blir arbetslös.

Sedan har jag en minibuffert i min vanliga bank, för mindre och mellanstora köp. Cykel, soffa, resor mm. Naggas den så pausar jag månadsspar till isk tills den fylls upp igen.

Jag har flera konton som avser periodiserade kostnader

Räkningar, mat & hushåll, rust & reparationer, husbil, hälsa, kläder, nöjen & presenter och semester.

Sedan jag började med ovanstående handlar jag med gott samvete och betalar helt utan ångest så länge det finns pengar på respektive konto.

Nu vet jag att jag tex kan rotfylla en tand om det skulle behövas och ge barnbarnen en extraslant när mina egna nöjen varit färre.

Har dessförinnan sparat och gnetat mer än vad som varit bra för mitt eget välmående.