Hur stor andel av ditt (ålderslåsta) pensionskapital är frivilligt?

Så ditt frivilliga pensionskapital består av löneväxling till din TJP och inte av ett privat pensionssparande om jag förstår dig rätt?

Den varianten är det ju även för mig lätt att se en helt odiskutabel fördel med, däremot att spara i ett privat pensionsspar (för de som inte har möjlighet att löneväxla alltså) där har jag svårt att se någon fördel alls faktiskt…

1 gillning

Före 2016 var sparande i privat pensionsförsäkring avdragsgillt. Motivet då var samma som för löneväxling nu att marginalskatten är lägre när pensionen tas ut.

1 gillning

Precis och det förstår jag oxå, men den fördelen är ju borta sedan länge och visst blev den även kraftigt decimerad långt för 2016.

Så för de som fortfarande sparar i dagens läge, finns det öht någon fördel för dem?

Jag skulle tro att nysparandet hos de som omfattas av tjänstepension är försumbart. För egen del har jag inte sparat i min privata pensionslösningen efter det att avdragsrätten försvann. Sparandet finns ju dock kvar.

1 gillning

Om man inte har tjänstepension från sin arbetsgivare kan man fortfarande spara privat i skattegynnat IPS.

För övriga som har tjänstepension är det inte värt det om det inte sker via löneväxling för att undvika statlig skatt när allmän pension för året redan är maxad.

1 gillning