Hur stor andel av ens totala nettoförmögenhet bör en enskild tillgång maximalt utgöra?

Veckans undersökning. Den här veckan blir det en klurig en. :slight_smile:

Hur stor andel av ens totala nettoförmögenhet (dvs totala tillgångar minus totala skulder) bör en enskild tillgång maximalt uppta?

Klicka gärna i ett svar nedan OCH skriv mer än gärna en kort kommentar. Det finns många saker i ovan som kan tolkas olika och det tror jag blir det spännande i den här tråden.

• Maximalt 1 %
  • Maximalt 2 - 5 %
  • Maximalt 5 - 10 %
  • Maximalt 10 - 25 %
  • Maximalt 25 - 50 %
  • Spelar ingen roll, fokus skapar förmögenhet

0 röster

Räknas bostadens värde minus lån kopplat till den med är det nog vanligt och helt ok med högre för just den.

I min egen “pensionsportfölj” börjar det kännas jobbigt när en tillgång ökat snabbt och närmat sig 15%. Där den initialt kanske varit 2-4%. Samtidigt bär det emot att “hoppa av tåget” för tidigt också.

Sitter just nu med det beslutet i form av Tesla och Evolution Gaming efter att ha ägt de i ett par år. (Ursprungligen var det en slags lekhink) Tror fortfarande på potential till ökning på 5-10 års sikt men de är för stor andel/risk och det känns mentalt inte bra. Så kommer minska och istället öka på i mina fonder.

1 gillning

Det tråkiga svaret tycker jag blir att det beror på tillgången. Det är svårt att jämföra.

En enskild aktie tycker jag är maximalt 2-5%, men en globalfond kan få vara 25-50%. Globalfonden består ju av många tillgångar, men tillgångarna är ju ändå under “samma tak”.
Ser man på exempelvis guld kanske en enskild ETC får den vara 5-10%, men guldkategorin får vara 10-25%.
Bostad är ju också lite knepig att definera och placera här.

Jag valde att svara 2-5%.

1 gillning

Svarade 5-10% (räknar inte med boende).

Räknar inte heller en globalfond eller ett Lysa-konto som “en tillgång”.

2 gillningar

Väldigt klurig fråga och nästan omöjlig att besvara utan mer kontext. Den största tillgången är oftast bostaden och den är svår att diversifiera. Äger man en skogsfastighet och svarar “Maximalt 1 %” så grattis, du är väldigt förmögen eller så äger du typ 3 träd och kallar det skog. :wink: Ska man vara krass kan man ju till och med räkna sin buffert som en tillgång i SEK.

Jag tycker även att storleken på nettoförmögenheten spelar in. Är den 50 000 kr och man har möjlighet att spara 5 000 kr varje månad, skulle jag anse att 10 % är försvarbart för en enskild aktie. Är den 5 000 000 kr och man sparar 500 kr per månad, kanske 1 % är mer rimligt. Sedan är det så klart stor skillnad på om aktien är SAS eller Investor.

Jag vet inte vad jag ska svara så jag säger 25 - 50 % med reservation för det är lite taget ur luften. 1 - 50 % är kanske mitt egentliga svar.

2 gillningar

Jag tolkade kanske frågan lite annorlunda än de ovan. Tänkte mig att en enskild tillgång var just allt man ägde av den typen av tillgång. Dvs alla dina aktier/aktiefonder är en tillgång, alla dina räntefonder är en, allt ditt guld är en, din bostad är en osv. Då tycker jag det är helt okej att den största kan motsvara upp till 25-50%.

1 gillning