Hur stor borde buffert vara när inkomstförsäkringar inte gäller

Man kan tänka att bufferthinken ska var 1 årslön minus allt man vet man får in. Värt att tänka på är att a-kassa inte fungerar så fort man har något sort engagemang i eget eller fåmansbolag. Många tror nog att man kan räkna med a-kassa och jag tror många i detta forum har egna företag. Till frågorna. Vet någon om en a-kassa som fungerar även om du har företag vid sidan av anställning? Och om man borde ha en större buffert om man har eget företag eller om man ändå ska tänka att det hinner jag lösa på ca tre månader ändå?

Alfakassan hade i höstas en handläggningstid på fem månader enligt statstelevisionen. Under andra kriser har andra a-kassor utmärkt sig negativt med extrema handläggningstider. Om det stämmer att en betydande andel svenskar inte klarar av en oväntat utgift på 10.000 kr kan man ju fundera hur många som klarar av att leva utan inkomst fem månader.

Visserligen ska man väl få a-kassa retroaktivt, men när det gäller att räkna på bufferten är frågan om man verkligen ska räkna med a-kassan till 100 %, och att den kommer in på kontot efter fyra veckor som målsättningen är.

Jag misstänker att det även kan bli följdverkningar på andra håll i privatekonomin när man inte har något beslut från a-kassan som visar hur stora inkomster man har. Kan man exempelvis få försörjningsstöd om man är berättigad till a-kassa? Bostadsbidrag? Och vad säger banken om ett tillfälligt lån när man inte kan dokumentera sina inkomster förrän i höst, kanske?

A-kassornas samorganisation skriver på sin webbplats:
“Alla a-kassor samverkar med a-kassornas samorganisation och därför gäller samma regler för ersättning och andra villkor.”

Så det är nog svårt att hitta en a-kassa som är bättre än någon annan för företagare.

Det är många som har påtalat detta i diverse kvällstidningar och blivit tvungna att söka försörjningsstöd. Det är dock för det mest akuta.

En vanlig person har ju inte en årslön på banken liksom. Så 5 månaders handläggningstid borde tömma de flesta individers buffert. Man blir ju tvungen att visa att man inte har några miljoner på banken innan man för försörjningsstöd.