Hur stor buffert behöver man när man har hus?

Nej, det är inte rimligt att buffra hundratusentals kronor så på åtgärder som är viktiga men inte akuta och innan ninhar hunnit trckna kontrakt med entreprenör har ni varit på banken och ordnat med finansieringen.

De största åtgärderna behöver man planera in i lugn och ro…

Jag tänker 100 lakan räcker. Då kan ni fixa allt. Mer än en sak som havererar.

Det är om värmepumpen rasar och växellådan på bilen skjuter, men ärligt talat, ni får inte värmepumpen bytt på en vecka ändå.

Sedan har man försäkring för katastrofer, brand och vattenskada eller grannens bokträd som lägger sig över huset.

1 gillning

För er som har äldre hus/renoveringar teckna en hemförsäkring som tar bort det mesta av åldersavdraget. Fick sprickor i tät-skiktet i badrummet, behövde bara betala 20.000kr i självrisk. Utan åldersavdrag, hade vi varit tvungna att betala mellan 60-80kkr, eftersom badrummet ansågs vara upp till 30år gammalt

Vilket försäkringsbolag har du som erbjuder åldersavdrag?
Erbjuder de flesta försäkringsbolag detta?

Det är inte ett ”erbjudande” utan ett vedertaget sätt att räkna med värdet på den försäkrade tillgången baserat på dess ålder. Exempelvis är ett nytt badrum mer värt än ett tjugo år gammalt, och ersätts därefter.

Vissa försäkringsbolag erbjuder däremot möjligheten att teckna extra tillägg som minskar åldersavdraget eller självrisken.

De flesta försäkringsbolag har det, kallas husplus el husextra el liknande

Allt beror på vad ni har för grejer i huset, men om det mesta är relativt modernt så kommer man rätt så långt med 20-30.000kr. då har man pengar för dom vanligaste hushållsgrejerna som kan gå sönder. Det mesta täcker ju ändå försäkringen som tex pannan om den inte är jättegammal. Har man bra framåtsikt och byter grejer när livstiden är slut så kan man alltid söka efter det som är bäst för en själv och det man känner sig som mest nöjd med och till ett bra pris. Går pannan sönder i januari är din enda prioritering vem som kan installera den snabbast åt dig

Jag skulle nog se det som två separata konton, ett buffertkonto och ett huskonto. Där buffertkontot finns för att täcka arbetslöshet, sjukdom och övriga problem aom kan uppstå. Medan huskontot går till husets utgifter som inte är löpande utan inträffar sällan, tex renoveringar, byte av apparater och liknande. Jag vill minnas att det för ett par år sen spelades in ett avsnitt just på temat hur mycket man måste sätta av för att täcka dessa huskostnader?

En vanlig rekomendation för buffert är 1-3 månadsutgifter för hushållet. Så där kan det bli över 100 000 beroende på var i spannet man lägger sig. Och gissningsvis kan det också tidvis finnas långt över 100 000 på huskontot. Så med detta resonemang är det nog inte alls orimligt att ha åtminstone ett par hundra tusen undanatoppade för oförutsedda och förutsedda utgifter som husägare. Jag hade nog själv haft minst 250 000 på ett bankkonto om jag utgår från din ekonomi. Men då är också en stor del av dessa pengar bara sådant som används till huset förr eller senare och som är sådant som ingår i hyran om man hyr boende.

Många skriver att “ha pengarna lättillgängliga”. Om nu råkar ut för en skada så tar det max 2-4 bankdagar att sälja av värdepapper eller fonder, innan du har pengarna på kontot.
Att hitta en bra hantverkare tar i storleksordningen 2-4 månader.
Byta tak, badrum, dränering osv är åtgärder som kräver planering.
Har man inte pengarna låsta i nån form av avtal så är de de facto lättillgängliga, om man nu har miljoner på börsen så har man ju uppenbarligen redan en buffert för oförutsedda utgifter.

2 gillningar

De är inte särskilt akuta. Från att man upptäcker problem till åtgärd kan man ofta vänta i år.

Sedan undrar jag vad du menar med likvida medel. Vanligen ser man fonder och börshandlade aktier som likvida medel. Det handlar bara om någon dag tills man har de sålda.

Mycket kan man dessutom göra själv. T ex dränering. Gräva kan man göra själv. T ex på semestern. Material för takbyte och dränering är inte så blodigt.

Det som kan kosta är om du har en BVP som skär ihop och du vill byta.

Man kan ju “försäkra” sig mot större nedgångar med optioner. Kräver väl lite extra kunskap dock, men är inte ogörligt på något sätt.

Personligen har jag nog typ 100 tkr på ett räntekonto med hyfsad ränta. Och det är ju buffert för allt, inte bara boende. Vid beräknade större inköp låter jag behållningen öka.

Allt beror ju på vad du har tänkt att göra med huset. Ett hus går ju oftast inte sönder från dag till dag och att pengar måste ut samma dag.

Sen är det väl bara att strypa nysparandet och låta det ligga kvar på kontot om du råkar ut för nåt.

I värsta fall finns det ju tillfälliga blancolån😀.

1 gillning

Herrejösses vilka summor många har undansatt!

Har bott 20 år i vårt hus (gammalt) och aldrig haft i närheten av 100k i nån buffert.

Renovering löses vi efterhand, och skulle något större inträffa som inte försäkringen täcker får vi lösa det då.

Förstår inte hur man kan vara orolig om man har en miljon i sparande och flera hundra tusen i buffert, i ett nybyggt hus dessutom.

Är dock rätt händig så extremt sällan hantverkare anlitas. Ska börja fixa taket nästa år, kostar inga större summor om man gör det själv och jagar grejer på blocket som någon annan fått över

1 gillning