Satte precis ut en tunna med 80L vatten på balkongen för bevattning av växterna. Huset & balkongen är byggt på 30-talet, normalstor på ca 5-10 kvm antar jag.
Kom att fundera på hur stor vikt en balkong egentligen klarar av? Skulle jag kunna sätta ut en badtunna på 250L nu i sommar?
250 L = 250 Kg = en liten familj. Det får man ju hoppas att balkongen klarar.
Men det är nog ändå smart att kolla att det är tillåtet. Det kan ju finnas andra skäl än just vikten som sätter stopp för planen.
En annan fråga är om du lyckas manövrera ut en sådan badtunna på balkongen?
Och du ska kunna fylla och tömma den på något sätt också, utan att orsaka vattenskador.
Äsh, sådant går att lösa med hjälp av en kranfirma som lyfter upp tunnan direkt på balkongen vid leverans Onödigt att baxa sådana skrymmande föremål genom trapphus, lägenhet och balkongdörr. Kan bli kantstött.
Skulle nog rekommendera en fotbalja i första hand, men det finns även större baljor. Största problemet utöver hållbarheten av balkongen, är nog tömning. Jag bor i hyresrätt och hyresvärden har en rätt omfattande lista med regler kring pooler och vattenbehållare på balkonger och uteplatser. Men förstår lockelsen.
Haha, helt ärligt skulle jag inte fatta beslut om bärigheten kring detta baserat på input i ett ekonomiforum. Kontrollera med styrelse eller fastighetsvärd.
Jag skulle inte satsat på 80L för badning, mer relax med 250L
Ja, den klarar säkert 250kg men där börjar det bli så mycket vikt koncentrerad på ett ställe att det är läge att vara försiktig.
En person i så är det kanske 330kg .
När jag byggde huset förstärkte vi golvet i badrummet på andra våningen för att ha lite större marginaler med 300l badkar.
Fintad av forumet. Jag försökte svara Lord_Json, men svarade bara tråden. Så jag tog bort min post, och gjorde ett nytt svar till Lord_Json, men det fick jag inte posta för det var för likt mitt förra (borttagna).
Med denna text tillagd kanske det blir tillåtet?
Jag är inte på något vis involverad i byggbranschen, och kan inget om badtunnor. Lyssna alltså inte på mig här.
Lite nyfiken ändå. En 250 liter badtunna, hur mycket rymmer den? 250 liter så klart, men är det upp till kanten där det rinner över? Ska det få plats en badare i tunnan måste det alltså vara mindre vatten i, så vi kommer knappast upp i 330 kg (Archimedes princip). Å andra sidan väger förstås tunnan en del även när den är tom, så då kanske vi ändå är tillbaka på de föreslagna 330 kg?
Ja, det kan man resonera om.
TS har inte angivet så detaljerat och även om han gjort det så vet vi ju fortfarande inte vad balkongen tål så det är väl mer att resonera om vad man vågar chansa på när man inte vet säkert.
Men ja, i som du skriver, är det 250l till kanten så blir det ungefär 250kg totalt med en person i (kroppens densitet är ganska nära vatten).
Är det fyllt upp till kanten innan man kliver i gäller det att det finns bra avrinningskanaler på balkonggolvet - annars är det 250 + 80 som golvet måste tåla innan allt vatten hunnit rinna av.
Undrar vad som finns under balkongen och hur det påverkas när det kommer 80 liter på kort tid
Den buggen är rätt irriterande och händer ofta, @janbolmeson är det något du har koll på? (Och @Frusse använder du också Firefox eller finns den på andra webbläsare också?)
80 liter är inga problem, om vi utgår från att inte själva tunnan väger väldigt mycket i sig.
Däremot en tunna på 250 liter som har en punktlast på mer än 250 kg när den är full, på en kvadratmeter stor yta, där börjar vi närma oss potentiell problematik. Det skulle jag inte göra i alla fall.