Ja att inte ha ~12% marknadsvikt tycker jag är väldigt dumt iaf. Jag har ingen aning om hur nedan bild kommer se ut för kommande framtiden, så bättre att äga lite av allt.
Man kan verkligen påstå att resultaten ser helt slumpmässiga ut enligt den bilden! Oerhört svårt stt gissa i förväg hur det kommer se ut. Så jag säger som dig, bättre att äga lite av allt 
Intressant tråd. Hur ska man lugna sig själv när man har en hög andel i globalfonder (enligt gl. barnportföljen utan guld) som följer MSCI World och därmed ett framåtblickande P/E på nästan 20… Ska man bara svälja det? (alternativt vikta mer mot t.ex. tillväxtmarknader med framåt P/E på 13…)
Ser att du fortsätter med de små besluten ![]()
Haha! Jajamen. Nu vill jag ju även öka andelen tillväxtmarknader, 10% känns lågt…=)
Lite intressant är det ju dock att MSCI ACWI och MSCI World NR gått identiskt i inlägget ovan. ACWI innehåller väl även tillväxtmarknader. Den borde ju ha gått bättre…
Klokt tänkt och väl valt överlag.
Skulle ändå om jag vore dig minska de globala index samt Sverige index och som tongångarna går nu gällande klimatet världens tidigare kritiska ekonomiska stormakter förnekade men nu börjar vackla om deras (och människors/ länders överlag påverkan) negativa påverkan på vår framtid sätta betydande belopp i ett par fonder inriktade på alternativ grön energiframställning och även fonder inriktade på ej fosilt bränsle drivande transporter (bil o frakt)
Även en eller två hälso-sjukvård kombinerat med lite bioteknik - alla dessa spridda geografiskt, större o mindre bolag mixar.
Från vilken sida kommer graferna?
Det kan vara oerhört svårt, eftersom det finns så extremt många val och så mycket data man kan titta på och jämföra fram och tillbaka och så många åsikter om vad som är det optimala upplägget och den optimala strategin och sedan en massa anekdoter om hur mycket pengar olika personer tjänat på olika fonder och verkar alltid som alla andra har högre avkastning än en själv. Samtidigt är det också oerhört lätt, tillgången är fantastisk och upplägget med ISK gör det enkelt att hantera och administrera.
Jag ligger betydligt mer Sverige-tungt än de flesta här. Har hela 45% i Sverige/Norden och sedan mer Nordamerika-tungt än de flesta med 30% globalfond och 20% Nordamerikafond. Blir en högre risk men det är marknader som jag tror på även fortsatt. Det är inte “fel” att ligga tungt i Sverige som svensk, det är en fråga om preferens och riskspridning. Har man enbart legat i AMF Aktiefond Småbolag de senaste 10 åren är man upp 550%. AMF Aktiefond Nordamerika är upp 450% på samma tid. Förloraren är inte den som legat “felviktad” mellan Europa, Sverige, Nordamerika eller Globalt, utan den som legat utanför marknaden
Morningstar. Finns säkert enklare sätt men sök på en fond med lång historik. Då har man en yta att laborera med.