Hur ser ni på fastighetsfonder numera?
Historiskt har de ju presterat bra, men nu har de ju sjunkit som en sten iom de högre räntorna.
Om man spekulerar om framtiden, är det värt att ha fastighetsfonder, eller är deras tid förbi?
Hur ser ni på fastighetsfonder numera?
Historiskt har de ju presterat bra, men nu har de ju sjunkit som en sten iom de högre räntorna.
Om man spekulerar om framtiden, är det värt att ha fastighetsfonder, eller är deras tid förbi?
Jag avvaktar till antingen räntorna börjar gå ner eller RB höjer inflationsmålet. Svenska fastighetsbolag är rätt hårt belånade så jag tror det är mer kvar på nersidan, annat än man tänker månadssparande nästa 2-3-4 åren. Vill man göra större inhopp i den sektorn så tror jag inte nu är bästa läget. De högre räntorna lär få effekter på dessa bolagen när de behöver förnya lånen, eller ställa ut nya obligationer, närmaste 1-2 åren. Först då kommer effekten av de högre räntorna på dem.
Så är min högst spekulativa spekulation ![]()
Börjar absolut bli intressant som en krydda till lekhinken. Många kurser som är ordentligt nedtryckta.
Att jag är fast i skiten
Köpte en liten post PLUS fastigheter för nån månad sedan när jag trodde det bottnat. Har varit kul att dagligen följa dem nedåt. När jag sålt dem om 3 år ska jag aldrig mer spekulera…kanske ![]()
Ja, lite så känns det ![]()
Så fastighetsfonder är inget att ha i portföljen framöver alltså?
Är fastighetsbolagen så illa ute?
Jag har ingen åsikt om framtiden men fastighetsfonderna går dåligt nu och är därför inget som jag vill ha. Att resonera mig fram till hur de kommer att gå framledes är inget som jag är kapabel till. Jag tittar på kursen och försöker se hur alla andra sparare/investerare tänker istället.
Köpläge för långsiktigt. Hög risk.
Jag månadsparar en liten summa i plus fastigheter Sverige index.
Brukar det inte vara så att när det ser som mest illa ut är då man kan göra de bästa affärerna. Alla måste ha tak över huvudet.
Månadsparande gör att man inte behöver pricka botten, man köper i upp och nedgång.
Så har jag tänkt också. Men iom att våra fastighetsbolag är så högt belånade, deras värden till stor del skapats efter finanskrisen och de låga räntorna, samt att deras lån snart förfaller, så har jag börjat fundera ifall det är värt att ha en fastighetsfond eller inte. Visst, vändningen kanske kommer, men när då? Nästa år? Om 5 år? Om 10 år? Det är just denna osäkerhet som fått mig att börja tvivla. Kanske man ska äta förlusten och investera i bredare fonder som iofs inte innehåller alls lika mycket fastighet, men som kanske ändå kommer prestera bättre och ge högre avkastning i slutändan.
Jag sålde 95% av mina i somras. Jag tyckte det inte gick att tajma sämre. Men nu börjar det nästan kännas bra på nåt skumt sätt.
Jag rör inte såna igen förrän räntan avslöjat mer om sin framtid… ![]()
Och när räntan har avslöjat sin framtid så är det redan för sent.
Ja, som jag skrev ovan, månadssparande närmaste åren kan vara bra. Men man måste nog vara beredd på hög volatilitet, inte få panik om det går ner ännu mer och om några större högbelånade bolag går i putten.
Själv väntar jag ut läget lite mer och får se om jag senare gör en större avsättning i hobby hinken till fastigheter. Jag skulle nog dock blanda lite Sverige och globalt.
Vi får se om börsen prisar in en uppgång före eller efter räntorna stabiliseras. Pga den mycket höga belåningen så tror jag sektorn kommer att vara skakig ett bra tag.
Med ännu högre risk så kan man såklart ta bet på enskilda aktier vilket jag gjort på Hufvudstaden och Vonovia (tyskt bolag) men det är väldigt långsiktigt i hobby hinken, 10-20 år typ.
Den som lever får se ![]()
Jag har 2,5% PLUS Fastigheter. Började köpa nära botten när fastigheter fallit 50-60% från ATH. Gick sedan upp ca 20% men är nu tillbaka på ungefär nollan, eller lite plus. Fortsätter månadsspara men man får absolut vara beredd på att det kan falla mycket till, vilket för övrigt även gäller börsen i övrigt. Men är man långsiktig och inte ligger för tungt investerad så ska det inte vara något problem. Vad gäller riskjusterad avkastning så finns det förstås bättre bets, som en vanligt bred svensk eller global indexfond.
Många verkar vara oerhört oroliga för att nyemissionerna kommer stå som spön i backen för fastighetsbolagen framöver och utifrån det perspektivet förstår jag nedgången.
Men om man bara kollar på värderingarna så skulle jag känna mig mycket mer bekväm att köpa nu än jag var att köpa 2021.
Jag har ingen fastighetsfond och planerar inte att ta in heller. Så personligen gör jag inget bet på just den branschen mer än det som redan ingår i t.ex mina svenska och globala indexfonder.
Jag köper och behåller ser det som fina rabatter.
En bra fastighetsfond som gått ner mer än 30% kommer sannolikt stå i högre nivå än i dag om några år. Svårt att veta när botten är nådd bara köpa och behålla. Det råder bostadsbrist och bostäder är dessutom inflationsskyddade.
Bumpar den här tråden.
När är det dags att gå in i fastighetsfonder igen?
Vad är triggern? Tex att räntetoppen tros vara nådd, och räcker det? Eller måste fastighetsfonderna rasa mer innan man ska gå in, tex för att tidigare prissättning är baserad på ca 0% ränta, och vi kommer aldrig få sådan ränta igen på väldigt många år (10-20+ år)?
Nu har du svaret och tåget har redan gått.
Man måste tyvärr köpa när de flesta säger att det inte är värt att köpa.
Jag har månadsparat och stödköpt i år och senaste månadens rally har gjort att man är från två siffrigt minus till 24% plus.

Detta är lååångt ifrån perfekt timing. Bara någorlunda rätt. Har dock dragit ned gradvis sedan en månad från typ 95% till idag 40% fastigheter. Har viktat upp i mikrobolag och hållbar energi.
Pensionen är ju ett långlopp. Vad har du för årligt snitt är väl det intressantaste.