Hur tänka kring kapital

Har skrivit här förut men vill gärna ha konkreta tips. Jag är 40. Mina likvida tillgångar har precis nått 4 miljoner kr (aktier och cash, typ 80/20) Jag har drygt 4 miljoner i pensionskapital varav 1,4 utgör inkomstpension. Jag har ca 4,3 miljoner instoppat i min bostad men bor möjligen lite för stort (4 rum i Stockholma innerstad) och därmed också lite dyrare, ca 15k i månaden. Jag har en son och har precis lämnat min partner (alla tillgångar ovan är mina egna). Jag har ca 95k kr i månadslön. Jag tänker mig att jag vill jobba i vart fall 10 år till men allra längst 15 år till. Därefter vill jag trappa ner, gå ner på halvtid eller sluta jobba helt för att kunna lägga så mycket tid jag kan på mina två stora intressen i livet. Min son och språkresor, innebärande att jag vill resa mycket med sonen. Min fråga är. Givet ovan målsättning bör jag bara sitta på händerna och låta tillgångarna växa eller bör jag vidta några konkreta åtgärder, typ ändra investeringsupplägg, löneväxla, reallokera tillgångar etc.

Spara och investera! Fundera på annan allokering 5 år innan du tänker sluta jobba.

1 gillning

Du behöver nog inte göra något särskilt rent placeringsmässigt, om inte aktierna är koncentrerade på några få förhoppningsbolag eller liknande, utan är rimligt riskspridda.

Däremot skulle det kunna vara så att du behöver göra dig redo för den kommande övergången, när du ska släppa din höga lön och börja resa mer än jobba. Spontant tänker jag t ex på att den del du har i cash skulle du kunna placera i (eventuellt flera olika) räntekonton och öronmärka för t ex “resor 2035”, “resor 2036” osv redan nu. Det skulle kunna minska tröskeln när du ska ta steget att gå från spara till spendera och minska risken att du inte kommer iväg på det du vill för att du får kalla fötter när det väl är dags.

Vad har du för månadskostnader och ungefär hur mycket räknar du med att behöva för att leva om 15 år?

Givet din månadslön och att du funderar på att sluta jobba tidigt bör du överväga att löneväxla.

Är det ett alternativ för dig att i senare läge byta till mindre, billigare, bostad?

Nu är detta inte alls rådet du efterfrågade, men: passa på att umgås mycket med sin son redan nu.

Jag vet ingenting om varken din sons ålder eller er relation så detta är enbart baserat på generaliseringar och fördomar.

Det är generellt lättare att få en stark relation med sina barn tidigt, och ju äldre de blir desto större sannolikhet att de vill spendera sin tid med annat och andra än sina föräldrar. Så passa på att frigöra en hel del tid redan nu, sluta tidigt när du har sonen och passa på att göra roliga resor.

Generellt så spenderar ofta mammor mer tid med sina barn, är mer föräldralediga, jobbar i större utsträckning deltid och detta tror jag leder till att många barn också har en närmare relation till sin mamma. Min upplevelse är att det blir extra synligt iom separation, och om man inte är lite extra uppmärksam på att ”ta igen” en sådan skillnad så kan barnen allt eftersom de bli äldre också vilja spendera mer tid hos den föräldern de har närmst relation med.

Men som sagt det kanske inte alls gäller i din situation och då hoppas jag att du bara scrollar förbi :blush:

3 gillningar

100% medhåll.

Gör saker med ditt barn nu. Inte sen. Man vet aldrig ens om man lever sen.

Reflektion från idag. Äldsta barnet 10 år. Reflekterade idag helt själv över att citatet ”borta bra men hemma bäst” inte stämmer med sitt ena småsyskon, när hon trodde att jag inte hörde.

Blev så stolt att jag vill hoppa jämfota, precis det citatet har jag i hela mitt liv ifrågasatt (utan att hon vet det)

Borta är ju faktisk mycket bättre än hemma men man behöver ändå ha något som man kan kalla hemma.

1 gillning

Fina råd, uppskattas! Han är 2 och är redan så pappig en 2 åring kan bli så handlar mest om att jag vill fortsätta odla vår fina relation och kunna fördjupa den när han är lite äldre

1 gillning

Om du har haft ungefär så hög lön som idag under flera år blir jag lite förvånad över att du inte har mer i pensionskapital redan… eller menar du att det är 1,4 i premiepension istf allmän pension totalt? Har du tjänstepension och i så fall hur ser den ut? Visst har du väl ca 30% insättning på belopp över brytpunkten? Om inte försök förhandla fram eller löneväxla!

Hur stort belopp sparar du varje månad? Fördelningen ser bra ut, men beloppet avgör om det räcker. Du kommer att få väldigt låg total pension(i % av nuvarande inkomst) i pension om du slutar jobba om 10-15 år, eller trappar ned mycket…

Lycka till! Lyd övriga bra råd.

Jag skulle skippat löneväxling. Det är bättre att du sparar själv så att du har tillgång till dina pengar utan att behöva anpassa dig till pensionssystemets uttagsregler.