Nu är detta inte alls rådet du efterfrågade, men: passa på att umgås mycket med sin son redan nu.
Jag vet ingenting om varken din sons ålder eller er relation så detta är enbart baserat på generaliseringar och fördomar.
Det är generellt lättare att få en stark relation med sina barn tidigt, och ju äldre de blir desto större sannolikhet att de vill spendera sin tid med annat och andra än sina föräldrar. Så passa på att frigöra en hel del tid redan nu, sluta tidigt när du har sonen och passa på att göra roliga resor.
Generellt så spenderar ofta mammor mer tid med sina barn, är mer föräldralediga, jobbar i större utsträckning deltid och detta tror jag leder till att många barn också har en närmare relation till sin mamma. Min upplevelse är att det blir extra synligt iom separation, och om man inte är lite extra uppmärksam på att ”ta igen” en sådan skillnad så kan barnen allt eftersom de bli äldre också vilja spendera mer tid hos den föräldern de har närmst relation med.
Men som sagt det kanske inte alls gäller i din situation och då hoppas jag att du bara scrollar förbi ![]()