Jag och min sambo köpte för ett par år sedan ett hus och tecknade en livförsäkring (Skandia) för vår egen halva av bolånet så att den andra kunde lösa detsamma vid ev dödsfall.
När vi för två år sedan fick vårt första barn skrev vi ett testamente för att ärva av varandra. Vi har inga särkullbarn.
Nu står vi inför att köpa ett nytt hus och då även se över vårt efterlevandeskydd iom att vi även fått barn.
Hur har ni andra resonerat runt livförsäkring? Tex möjlighet för den andra att lösa bolån, underhåll av barn upp till 18-20 år m.m.? Ändrar att vi skrivit testamentet något eller är det bättre i vår situation att gifta oss?
Om jag dör så bestämde vi att @carolinebolmeson ska ha 10 år på sig att ställa om ekonomin för att min lön försvinner. Då räknade vi ut min årslön efter skatt och multiplicerade med 10 år. Det vi tog hänsyn till i 10 år är barnens ålder då, närhet till pension etc.
OM man har 2-3 tonåringar är det rätt svettigt att klara sig på en lön om den inte är “hög”. Hårt för många att jobba 100% konstant i den situationen också.
Jag skulle nog rekommendera att man anordnar så att en rimlig summa i månaden kan trilla ut till dess barnen eller kanske alla utom det yngsta flyttat ut om man har möjlighet. Jag hade efterlevandeskydd och andra försäkringar som uppfyllde det hyfsat bra när det var aktuellt.
En rejäl sparad slant funkar förstås lika bra.
Det är även klart smart att se till att man även har försäkringar som täcker om man blir sjuk och inte är arbetsförmögen lång tid. Att bli utförsäkrad och belasta sin partner med det också är obra.
Det händer nog klart oftare än dödsfall i yngre åldersgrupper. Ex “utbrändhet”. Drabbar vem som helst!
Nej, det får bli extrapengar i en sådan situation. Sedan beror det också på ålder. Är man under typ 50 kostar det inte många hundralappar att lägga på 1 miljon i försäkringsskydd.
Jag har en efterlevandepensionsförsäkring som betalas ut varje månad under 10år. Jag är ganska övertygad att min fru inte vill bo kvar i vårt nuvarande hus om jag skulle gå bort och vill hon väldigt gärna det får hon lösa det med våra övriga pengar hon får tillgång till…
Gjorde uträkningen nedan inför husköp för ett drygt år sen. Vi landade i bolån med ”trygghetskapital” hos SHB där hälften av bolånet löses av banken i händelse av att en av oss går bort.
TGL: 283 000:-
TGL barntillägg upp till 17 år: 94 600:- x 2= 189 200:-
ITP1 återbetalningsskydd: 604 023:- (hela ITP-beloppet idag 16 feb 2021).
PPM efterlevandeskydd: 302 831:- (idag 16 feb 2021)
Du känner säkert till att eftersom ni inte är gifta så har barnet rätt att få ut halva arvslotten? Och att detta inte går att ändra på med testamente. Den överlevande behöver alltså möjlighet att lösa ut barnets del av huset. Om ni gifter er slipper ni att det “läcker” pengar till barnet.
Precis! Vi fann då att det blev mer fördelaktigt med ”försäkringarna” via exempelvis PPM eller ITP. Vissa av ovan är ju valbara medan några ”ingår” i avtal på jobbet (TGL).
I januari i år blev jag högst oväntat plötsligt änka med 3 barn i hushållet.
Jag är glad att vi tecknat olika skydd och försäkringar för att dämpa fallet som kommer vid såna här omkullkastande situationer.
Vi hade tecknat varsin livförsäkring via vår bank som täcker hela lånekostnaden som den såg ut när vi byggde vårt hus. Livförsäkringen är dessutom inte bunden till lånet utan endast till summan som vi valde ihop med vår bankman. Då får man fritt disponera beloppet som betalas ut istället för att man är bunden till att bara betala en del av bolånen.
Vi hade även tecknat efterlevandeskydd genom TGL som nu betalar ut en betydande summa varje månad de kommande 15 åren.
Kostnaderna för dessa skydd har varit små i det stora hela.
Eftersom ni inte är gifta och har barn så hade jag kollat upp hur det blir om den ena parten faktiskt avlider och barnen vill ha ut sin arvslott direkt.
Gift er är alltid mitt tips när man lever tillsammans och har barn.
Försökte göra en översyn på kostnaden för de olika försäkringar via itp/premiepension ovan kostade men helt enkelt var det inte. Möjligtvis att ett årsbesked jag inte hittade hade underlättat det.
Nåväl, nånting som var lätt att se prislappen på var familjeskyddet:
Familjeskydd: 16 100:-/mån i 20 år.
(Ackumulerat 3 864 000 kr)
Detta kostar för mig (40 år) 77,76kr/mån.
Här kan den med Collectum få se kostnaden för detta:
Det är väl lite att jämföra äpplen och päron men 1 mkr i engångsbelopp hos Folksam skulle kosta mig 64:- i månaden och det ackumulerade beloppet skulle kosta 232:- där.
Fick för övrigt stå på bromsen för en husbil som körde ut framför mig på 100-väg. Inser att bra däck/bil (jämte riskmedvetenhet) är väl spenderade kronor i sammanhanget. Med billighetsdäck eller ännu värre, odubbade vinterdäck i sommarvärmen, hade det slutat illa.
Skönt att det gick bra. Det är ju sådant som får en att tänka efter. Hade en liknande situation häromdagen på motorvägen utanför Helsingborg, var väldigt glad över min Tesla med autobroms.