Hur tänker arbetsgivare, ifall en person söker arbete, utan att ha fullständig examen?

Hej allihopa!

Har ett dilemma tyvärr så blev jag underkänd på två tenta tillfällen, nästa tenta tillfälle är augusti månad. Detta gör att jag inte kan ansöka examen under juni månad, får istället söka senare under hösten.

Läser till ämneslärare, så detta påverkar min möjlighet att få min lärarlegitimation, Blev själv ganska irriterad samt ånger full, då detta sabbade min plan om att bli klar under sommaren och fokusera annat än studier. :confused:

Hur tänker arbetsgivare, ifall en person som söker arbete, utan fullständig examen?

1 gillning

Hänger ju på om den faktiskt är nödvändig (krav för att få utföra arbetet) eller om den bara är ett bevis på att du inte är helt bakom flötet.

1 gillning

Antar det beror på utbildningsområde.

Jag jobbade flera år utan examen p.g.a. gammal draggande tenta. Min närmaste berättade det inte ens för sin chef, som var den jag löneförhandlade med…

Har kollegor som än idag saknar examen och en där chefen inte ens kom ihåg det eller visste.

Totalt ointressant alltså.

Så är det inom datateknik på lite mindre bolag i alla fall.

3 gillningar

Det beror väl mycket på bransch? Jurist, läkare - nja… IT - inga problem.

1 gillning

Jag pluggade till civilingenjör och minns att jag hade lite samma ångest över att jag inte tog tag i en komplettering. Gjorde det ett halvår senare. Ingen som någonsin frågade mig om intyg eller liknande. Arbetsgivaren hade sin egen ”kvalificeringsprocess” med case och tester.

Vet inte om jag var morgontrött men såg nu din kommentar om att du pluggar till lärare. Då antar jag det finns en skillnad mellan behörig/obehörig och kanske att lönen kan skilja eller så tills allt är klart. Kanske säkrast kolla med studievägledare eller liknande.

1 gillning

Jag tycker det är viktigt med fullständig examen när jag söker folk (ingenjörsyrke). I min värld är en ofullständig examen en varningsklocka för att personen saknar förmåga att avsluta sina åtaganden. Det har inte så mycket med faktiska kunskaper att göra. Förmåga att avsluta saker är något jag värderar högt.

Med det sagt, om den sökande kan presentera en realistisk plan för hur en fullständig examen ska nås i närtid så rensas inte personen bort i processen.

En vettig person som bara har en tenta kvar kan mycket väl vara intressant. (Obs har ingen erfarenhet av hur det fungerar för lärare).

2 gillningar

Det är ju många som arbetar i skola utan att ha behörighet. Du kommer ju få mindre betalt utan legitimationen men åtminstone kommer du ut på jobbmarknaden och skaffar erfarenhet, vilket underlättar för framtiden. Tänk på att det brukar vara lättare att hitta tjänster på högstadiet och sök även vikariat. Lycka till!

1 gillning

Hej!

Jag är inte rektor själv men jag har, som lärare, hunnit gå igenom ett antal som chefer för mig. Rektorer ser så klart gärna att så hög andel som möjligt av lärarna är behöriga - inte minst på grund av att obehöriga lärare generellt inte får sätta betyg självständigt. Konkurrerar du mot behöriga lärare och ni har likartade övriga kompetenser och likartad personlig lämplighet, blir det nog svårt. Dock väger just personlig lämplighet och och generell kompetens tungt, så det finns rektorer som kan välja en obehörig, men i övrigt bäst lämpad, före en behörig lärare när examen ligger så nära i tid som den gör för dig. Lönen påverkas ju av av att inte vara behörig. Får du en anställning, se verkligen till att fixa examen under hösten. Att till en rektor utlova att ordna examen under hösten och sedan inte göra det, kan komma att upplevas som betydligt oseriösare än att ha råkat missa tentor under utbildningens gång.

Lycka till och hoppas allt löser sig till det bästa!

1 gillning

Inom just läraryrket är det en sån otrolig brist på utbildade så tror inte du får problem att hitta jobb till hösten även om du inte är helt färdig. Men som flera andra skriver så skiljer ju såklart lönen en del.
Men som @Rimma skriver, lova inte mer än du kan hålla. Det kan vara betydligt värre upplever jag också.

1 gillning

Jag håller med om ditt resonemang fullt ut, en utmaning i detta är väl framförallt när man anställer folk som inte ännu är färdiga. När jag jobbade som konsult var det inte ovanligt man anställde ett år innan förväntad examen för att inte gå miste om de mest kvalificerade.

Så i teorin hade de kunnat missa resten av tentorna för de hade redan ett jobb, i praktiken var de ambitiösa studenter som insåg det var bra ta ut sin examen.

Är du färdig med allt annat?

De får inte ge dig en fast anställning som lärare om du inte har legitimation men om du är utbildad i ett ämne som det är brist på legitimerade lärare i så är det inget problem för dig att få en visstidsanställning tills du har din legitimation.

1 gillning

Egentligen, om man ska vara riktigt noga, får man väl inte välja en obehörig om det finns behöriga som söker tjänsten men om examen ligger väldigt nära i tid går det kanske att komma runt det om det finns andra omständigheter.

1 gillning

Är själv lärare och känner till flera som haft liknande situation som du. En vanlig variant är att man blir anställd och förhandlar om tjänsten när lärarlegitimationen kommer. (tillfälle att höja lönen :wink: )

De flesta får sitt lärarleg ett halvår efter sin examen ändå. Oroa dig inte, det är stor efterfrågan på lärare, bara att söka på som vanligt.

Grattis till ett fantastiskt och viktigt karriärval!

1 gillning

Hallå!

Jag har 280,5 högskolepoäng just nu, håller på med examensarbete 2 som jag upplever går bra och som motsvarar 15 högskolepoäng, Tentan i augusti har ett fokus betyg och bedömning och består av 4,5 högskolepoäng.

En sak jag måste vara stolt över, är att jag har klarat en utbildning på 5 år och som jag inte trodde skulle klara av. :slight_smile:

3 gillningar

Du har rätt, enlig Skollagen är det så. Det finns dock rektorer som har kringgått denna lag av diverse anledningar. Om detta sker kan den behöriga läraren, som inte fick tjänsten, dra igång en process. Jag menade bara på att det ändå finns möjlighet för TS. Därmed inte sagt att det är rätt att rektorer bryter mot Skollagen. :slightly_smiling_face: