Intressant att vi uppfattar vårt land på så olika sätt. Jag känner mig lycklig att vara född och bo i Sverige om jag ser på andra länder som lider av krig, korruption, dålig infrastruktur osv. Om det vore så dåligt så skulle jag gissa att vi snarare skulle haft utvandring istället för invandring?
Men med det sagt så har jag inte direkt haft något behov än så länge av de social skyddsnäten så kan inte bedöma om de är bra eller ej.
Fast, att jämföra Sverige med länder där livsvilkoren är sämre och vara nöjd är ju lite som att jämföra sitt egna psykiska välmående med någon annans problem… Det funkar liksom inte, dina problem är dina problem och är unika för dig, ingen kan säga att dina bekymmer är “mindre värda” än någon annans, likadant med länder.
Jag kan bara tala utav egen erfarenhet, har du prövat att vara yrkesaktiv, normalviktig och övrigt frisk och gå dit med svåra smärtor? DET GÅR INTE FÅ HJÄLP; de skickar inte ens en remiss och läkarna är livrädda för missbruk så de skriver inte ut några smärtstillande. Skillnad är det när man gått i pension, då PUMPAR de ut läkemedel… Så jävla sorgligt att de som INTE måste gå till ett arbete ska få mest hjälp.
Vad lärde du dig i skolan? Det viktigaste jag lärde mig vara läsa, räkna och skriva. Sen pågick det en otroligt kraftfull anti-nazism kampanj i min skola med andra världskriget i fokus hela min högstadietid - vilket jag såklart är tacksam för, men ska det verkligen behöva ta sammanlagt 11 år att lära sig läsa, räkna skriva och lära sig om andra världskriget?
Att ingen i skolan insåg att franska och tyska var typ de sämsta språken man kunde läsa på 90-talet och början 20-talet och införde fler alternativ? Jag menar kinesiska /mandarin var väl världens största språk redan då?
Javisst, lära sig skriva recension och referat och skilja på dessa, eller lära sig om Harald Blåtand eller alla våra svenska kungar kanske kan vara viktigt, MEN FÖR DE ALLRA FLESTA ÄR DET INTE SÅ. Jag orkar inte ens fortsätta rabbla upp mer som är fel med vår skola.
Jag tänker inte ursäkta vårt dåliga system med “att det finns sämre”, det vet väl alla att det gör? Ett stort problem med vår välfärd är att man inte får ifrågasätta den, för “den är bäst”.
Som tur är ska Östlings kommission nu utreda var fan skattepengarna egentligen tar vägen, ser fram mot resultatet.