På vardagarna, efter middagen och när barnen har somnat, märker jag att det ofta dyker upp ett sug efter något att äta – trots att jag egentligen är mätt. Hur tänker ni kring det här med att småäta på kvällen? Lyckas ni undvika det helt och hållet, eller händer det att ni “unnar er något” ändå?
Har ni några bra knep för att stå emot kvällssuget? Tips för att bryta vanan eller ersätta den med något mer hållbart tas tacksamt emot
Vi har efterrätten på kvällen med kvällskaffet. Planerade och ofta färdig. Nu när det är mycket äpple så har det varit olika äpple i alla dess former. Ibland tar vi oss tid och gör mer lagade saker men ofta blir det fruktsallad eller apelsinsallad med stjärnanis som fått stå och dra sedan middagen. Började när barnen var små med att vi ställde undan vårt efterrätt och hade en när man kunde pusta ut efter att de somnat.
Enklast har varit att tillåta mig själv att göra det, men begränsa det till något lagom nyttig och lagom gott, t.ex en frukt och en kopp te. Att helt försöka ignorera det blir bara jobbigt. Det helt onödiga suget brukar försvinna när kroppen börjar inse att det är frukt eller inget.
Ibland hjälper det också att bara dricka vatten.
Kan man ens kalla det att ”unna sig själv” om det sker varje kväll? Då har det gått över till en rutin.
Jag brukar emellanåt fasta och det som hjälper mig mot sug eller hunger är nått att dr cka, typ en kopp varm te.
Själva suget kommer ofta från en socker dip, om du till en exempel äter potatis eller ris kan man bli lite låg och suget är där för att kroppen säger att den vill ha sin top igen, och ännu värre om man har typ sylt eller andra söta produkter.
Jag har lyckats bli fri från kvällssuget genom att skippa sötsaker och annat onyttigt på vardagar. Jag har även sett till att mina matlådor har ett lågt GI värde, antingen fullkornsprofukter eller typ linser.
För mig jag gjorde det stor skillnad när jag fick från min PT att det handlar ofta om proteinbrist. Protein är det som ger mättnadskänsla. Har inte kollat upp studier eller så, utan det är högst anekdotiskt.
(för jag smååt alltid på kvällen också. Nu om jag måste, så tar jag en proteinshake eller en proteinbar)
Det har du absolut rätt i, det är nått som jag lägger fokus på med, mycket protein.
Min kollega äter 5ägg till frukost kl09, han är sjukt pigg och har hur mycket energi som helst. Han börja känna lite trötthet vid lunch kl13. Kan tillägga att vi har ett fysiskt jobb och båda har hiss skräck så många trappor upp och ner med.
Jag brukar käka något som är nyttigt och/eller lågt kaloriinnehåll. Oftast frukt och kvarg med lite äpplemos eller grovt knäckebröd utan smör med ost+ protein shake eller en sallad med lite dressing plus proteinshake. Jag försöker äta detta mål hyffsat sent så jag inte hinner bli hungrig innan jag lägger mig
Senaste månaderna har jag börjat med ett glas naturell kefir, började med en smaksatt först men insåg ganska snabbt hur mycket extra kolhydrater det var i den jämfört med osmaksatta. Fyller upp mitt behov lagom efter att man lagt barnet kl runt 19:30
Skulle öka proteinintaget över dagen då då du får en bättre mättnadskänsla och även får ett minskat sötsug. Alldeles för många slarvar också med vätskeintaget under dagen vilket också mättar för stunden. Skulle du mot förmodan ändå bli sugen på något så kan man självklart unna sig något men inte varje dag. Sedan beror det på vad man menar med att unna sig. Innebär det chips, godis, ostbricka eller annat “onyttigt”? Någonting jag brukar göra när jag blir sugen på typ chips med dipp är att ta grekisk yoghurt 0% (300g) blandar med valfri chipsdipp och sedan skär upp gurkstavar för att doppa dessa under filmen eller vad man nu ska göra. Får då dessutom i mig 30g extra protein
Så länge man inte mår dåligt av ett kvällmysmål, så är det fullt ok.
Har inte själv barn, men gillar ändå kvällsmys. Så äter ofta eko popcorn, poppade i olja i min microskål, sen finns gott om ok snacks, nötter, finnkrisp chips, fruktsallad, rostade frön eller en rostad macka med nötsmör.
På fredagar kör jag lite lyxsnacks som chips och lite smågodis.
Om det är kroppen som vill ha ett sätt att komma ner i varv, så funkar också handarbete, pyssel, Lego eller läsa bok bra.