Hur tänker ni kring inför sparande och investeringar under 2023?

Jag tänker främst på vilken spar- eller investeringsform ni väljer (t.ex. andelen aktier/aktiefonder eller sparkonto med ränta)? Gör ni någon förändring mot bakgrund av uppgifterna om en kommande lågkonjunktur som förväntas vara under ett par år?

Jag gör ingen skillnad. Följer samma filosofi och strategi som innan :slight_smile:

3 gillningar

En stor möjlighet de kommande 1-2 åren är köp av fastighet. Räntehöjningar och allmän politisk misskötsel ger ökade priser på energi, mat osv vilket troligen kommer leda lägre bostadspriser.

3 gillningar

Jag kör på som vanligt med aktierna jag har. Har legat tungt i Bank, läkemedel, matvaruhandel mm. Det har och kommer vara sektorer som förmodligen klarar sej hyfsat.
Jag har inte varit med på tåget dom senaste åren på tillväxtresan, men tar igen det nu tänker jag.
Köpt en del indexfonder samt har en större kassa för eventuella kommande köp.

Kan inte låta bli att tänka på dom på forumet som när kriget bröt ut ryckte på axlarna och sa att detta går över ganska snart.
Och nästan dumförklarade dom som såg att det skulle bli ett långvarigt problem.
Kanske läge att puffa dessa trådar……

1 gillning

Kör som jag kört innan, dvs med ett månadssparande, däremot så sparar jag aggresivt och försöker höja min sparkvot med 50% per år, får se hur länge jag kan köra så aggressivt :laughing:

2 gillningar

Jag kommer fortsätta månadsspara i mina indexfonder och i min Lekhink som tidigare + att jag har lite extra att putta in om det blir läge för det.

1 gillning

Sparkonto tills dess?

1 gillning

Jag har själv en summa cash på banken med bindningstid på 12 månader eller är väll 9 månader kvar tills bindningstiden är slut nu.

Dessa pengar är reserverade för ifall bostadsmarknaden dippar rejält så jag kan köpa något objekt, skulle det mot all förmodan ej bli någon dipp så får dom ligga kvar på kontot som en skön kudde (är medveten om att inflationen gnager på kapitalet)

1 gillning

Troligen, men avråder från att “maxa” sparkontot.

Tänk på hur mycket kontantinsats du har idag och hur mycket du behöver relativt till hur bomarknaden kan se ut om 1-2 år.

Jag finner att det är mycket bättre att “tilta” mellan olika tillgångsslag än att gå fram och tillbaka med stormsteg.

D.v.s. spara om möjligt lite mer på sparkonto än du gjort tidigare.

1 gillning